- Заманхат
- 01 Наурыз, 2013
«КНЯЗЬДІҢ АНТ БЕРУІ»
Тәуке АЛТЫНБЕКОВ, профессор, техника ғылымдарының докторы, коллекционер
Суретші В.Орлов-Петровтың «Князьдің ант беруі» картинасы 1912 жылы салынған. Өткен ғасырдың жетпісінші жылдары бұл картина коллекционер, ежелгі тарих құндылықтарына әуес Тәуке Алтынбековтың көзіне оқыс түседі. Ол жас кезінен коллекция жинаумен айналысқан еді. Әуесқой коллекционер осы картинаны қолға түсіру үшін үш жыл әуре болады. Соңында, 1977 жылы мұражай қызметкері ретінде, оны сатып алады. Сөйтіп жеке коллекциясын толықтырады. Картина картон қағазға салынған. Мамандардың айтуы бойынша о баста (өткен ғасырдың басында) үлкен айшықты полотно ретінде салынуға тиіс екен. Оның эскизі немесе түпнұсқасы бұрын жеке параққа салынған көрінеді. Бұл нұсқа Тәукеге жетпеген. Картинада Алтын Орда ханының Мәскеу орыс князіне «князьдік таңба» тапсыру (басшылық үшін сенім грамотасы) көрінісі бейнеленген. Уақыт өтуіне байланысты бояулары солғындалғанмен, жалпы, картина жарқырап көзге түседі. Картинаның оң жақ бұрышының төменгі жағында «В.Орловь-Петров 1912 ж.» деген жазу бар. Міне, сондықтан, бұл еңбек жайында Т.Алтынбеков өзінің айтар ойы мен болжамдарын алға тартады. Картинада, сол дәуірдегі Алтын Орда хандығы мен Ресей арасындағы өзара байланыс пен қарым-қатынас бейнеленеді. Алтын Орда хандарының Мәскеу князьдығы қызметіне отыратындарға «князьдік таңба» тапсыру салты болғаны – бұл шындық. Алтын Орда билеушілерінің дәуірінде осындай салттың ұзақ уақыт жалғасқаны жөнінде тарихшылар Костоморов, Соловьев, тағы басқа зерттеушілер өз еңбектерінде жазады. Картинада қысты күні «князьдік таңба» тапсырудың сәті айқын бейнеленген. Онда, бір жақта Алтын Орда ханы нөкерлері «мөр-таңба» тапсыруы кезі, оның алдында жүрелеп отырған Мәскеу князі мен оның жанында ошарылып тұрған нөкерлері бейнеленген. Өкініштісі, сол – сурет аздап бұлыңғыр көрінеді. Алтын Орда хандарының өрнектелген мөр-сауыты олар үшін, тіпті, иконға саналған. Алтын Ордаға бағынышты көптеген халықтар мен орыс князьдіктерінің билеушілері өзара тығыз қарым-қатынаста болды. Жоғарыдағы картинада, 1446 жылы ІІ Василийдің (Московский Темный) князьдік таңба алу рәсім-салты бейнеленеді. Дмитрий Щемякинмен тақ билігі үшін таласта, ол «Московский Темный» деген жанама ат алған. Оқиға 1446 жылды дәлелдеп тұр. Жоғарыда аталған оқиғаға байланысты Мәскеудегі «сарай төңкерісі» кезінде «князьдік таңба» Мәскеу князі ІІ Василийге тапсырылады. Алтын Орда билеушілерінің қолынан кемсіту жағдайында «мөр-сауыт» алып, ант қабылдау Мәскеу аймағы үшін тұрақты тыныштықтың кепілі болды. Сол дәуірдің салты бойынша Василий Темный Алтын Орда әміршісінің алдында жүрелеп отырып, хан мөрін алуы керек және оған «князьдік таңба» қоса тапсырылады. Таңбадағы ант сөзі оқылады. Мұның бәрін біз картинадан анық көреміз. Князь Василий Темныйдың билік құруы 1425-1462 жылдары аралығында жалғасты. Осы уақыт ішінде оны биліктен кетіріп, өзі тақта отыру үшін, оның басты қарсыласы және туысқаны көрші князьдіктің князі Василий Косай еді. Ол кезекті «сарай төңкерісін» жасау кезінде жамандыққа душар болып, көрмей қалады. 1450 жылдан бастап, тыныштығы кеткен Әбілхайыр ұлысында – қазақ жерінде жаңа «қазақтық» жеке мемлекет құрудың мәселесі көтеріледі. Сөйтіп, соңында Жәнібек пен Керей ұлысы бірігіп, 1460 жылы Қазақ хандығының құрылуына себеп болды. Кейін, уақыт өте Қазақ, Қырым хандықтары, орталығы Сарайшық болған Ноғай ордасы және Қазақ жерінде Әбілхайыр ұлысы құрылды. Билік құрған хандықта, ордада, ұлыста бір-бірінің туыстық байланысы және «чингизиттерге»әртүрлі дәрежеде жақындықтары әсер етті. Билік үшін күресте жеке саяси шешім қабылдау құқы болды. Жәнібек пен Керей осы «чингизиттер» әулетінен шықты. Тарихшылардың айтуынша, Жәнібек Жошының ұрпағы, дала әміршісі Барақ ханның ұлы. «Жәнібек» деп халық осылай атаған, ал, оның шын аты – Әбусайт болатын. Қырым хандығы мен Қазан және Ноғай ордалары тығыз қарым-қатынаста болған. Ол Алтын Орда билеушілерінің билік тұғырында тұлға, Мәскеу князьдігі мәселелерінде «Орда ханы» ретінде белгілі еді. Суретшінің «Князьдің ант беруі» картинасында бұл жақсы бейнеленеді (1446 ж.). Толық еркіндігі бар және Алтын Орда тақ билігіне жақын, өзіндік ұстанымы бар Жәнібек хан грамотаға немесе жарлыққа («князь таңбасы») қол қоюға құқықты болғандықтан, өзінің «мөр белгісін» қалдыруға тиіс. Өйткені, «чингизиттер» Алтын Орда сарайында мұндай өкілеттілікке қолдары жеткен. Менің ойым мынаған саяды, ол дәуірде «князь таңбасына» дәл кімнің қол қойып, мөрін басқанын білу. Алтын Орда ханы сарайында өз мүдделері мен жеке билікті көздеген «чингизиттер» жүрді. Сондықтан, жүгенсіздік пен қанды сарай төңкерістері және әміршінің өлімі жиі қайталанды, кейбір жағдайда тақ билігі бос тұрды. Тарихшылар анықтамайынша «мөр-сауыт» кімдікі екеніне көзіміз жетпейді. Біз картинадан пәлен ғасыр өткен деректі көреміз. Шындығында, ІІ Василийге («Московский Темный») «князьдік таңба» бергенде оған кім қол қойған. Өткен дәуірдің күңгірт бір оқиғасына қатысты картина суретін жариялай отырып, үш ұйықтасақ түске кірмейтін беймәлім, құнды тарихи деректі көреміз. Ал, құпиясын түбінде зерттеушілер ашып жатса, Алтын Ордаға қатысты тарихи шындықтың біраз белгісіз жайларын білер едік. Бұл жерде мәселе «мөр-сауыттың» кімдікі екендігінде болып отыр. Қашанда, айдай анық деректің қызықтыратыны рас. Суретші Орлов-Петров үлкен картинаның (115х90) эскизін (ауқымды, мол эпизод) жасау үшін біраз жылдар еңбектенгені сезіледі. Картинадағы тарихи оқиғалардың бейнеленуі және көркемдік ойлар мен болжам қылқалам арқылы әсерлі көрінеді және біз бұл туындының қасіретті ХХ ғасырдың басында өмірге келгеніне күмәнданбаймыз. Өйткені, біріншіден, «Ресей-Жапон» соғысында Ресей жеңіліп, орыс қоғамы дағдарысқа тап болып, патша билігі шатқаяқтап, бұрынғы орда халықтары бас көтеріп, әлемдік тарихта болашақ «Алаш» партиясының аренаға шығуы жақындаған болатын. Суретші өткен замандағы қилы-қилы оқиғалар мен қиын жағдайлар жөнінде ерекше хабардар болған. Міне, сондықтан шынайы деректер мен мәліметтерге орай аталған картинаны 1905-1912 жылдар аралығында салып, тынымсыз еңбек еткен. Сол кездегі орыс самодержавиясының тағдыры, оның қол астындағы бұрынғы Орда халықтары санасының оянуы суретшіге қатты әсер еткен. Сондықтан, тарихтың қайталану ықтималдығын сезген өнер адамы тарих тағылымын орыс халқының есіне салу үшін, осы картинаны салуға мәжбүр болғандығын байқаймыз. Тарихпен ойнауға болмайды. Суретші көрегендік байқатады. ІІ Василий мен ІІ Николай «көкірек көзі» соқыр патшалар еді. Суретші мұны жақсы көз алдына әкеледі. Қазақтардың кейін ІІ Николайды «соқыр Мекалай» деп атағаны белгілі. Өйткені, ол соқыр сияқты төңірегін көруден қалған болатын. Суретші Орлов-Петровтың неден сақтандырғаны арада біраз жыл өткен соң белгілі болды. ІІ Николай тақтан тайып, царизм дәуірі жер бетінен жоғалды. Картина жөнінде суретшінің ойы мен ұстанымы басқаша да болуы мүмкін. Дей тұрғанмен, салынғанына 100 жыл толып отырған картина Алтын Орда дәуіріндегі тұтас бір тарихтың көрінісін елестетеді. 1912 жылғы Ресейдің жағдайы, ХV ғасырда қалыптаса бастаған біздің мемлекетіміздің тұңғиық тарихы, 1916 жылғы оқиғадан кейін Патша үкіметінің құлауы, соңында Қазақстанның еркін, Тәуелсіз ел атануы осы іркес-тіркес тарихқа байланысты болса керек. PS: Мақалаға қатысты суретті мұқабаның 1-бетінен көресіздер.
464 рет
көрсетілді0
пікір