- Заманхат
- 06 Наурыз, 2014
ТІЛДІ ОҚЫТУДЫҢ АҚПАРАТТЫҚ МАҢЫЗЫ
Қазақстан Республикасының алдыңғы қатарлы дамыған 50 елдің қатарына қосылуы түралы алға қойып отырған игі мақсаты – еліміздің әрбір азаматының, әрбір сала маманының киелі міндеті де болып саналады. Мемлекеттік тіл – қай халықтың болсын сол елді мекендейтін тұрғылықты халықтың тілдік коммуникация жасайтын құралы. Бүгінгі ақпараттық қоғам жағдайының өркениетті бағытына сай, өзгермелі жағдайға тез бейімделгіш, терең білімді, бәсекелестік жағдайда өресі биік, азаматтық-тұлғалық бет-бейнесі қалыптасқан, рухани жан дүниесі бай, қазақ тілін еркін меңгерген тілдік тұлғаны тәрбиелеу қоғамның басты мақсаттарының біріне айналды.
ХХІ ғасыр табалдырығын білім мен ғылымды инновациялық технология бағытымен дамыту мақсатымен аттауымыз үлкен үміттің басты нышаны.Сондықтан еліміздің болашағы – жастарды ұлттық негізде ұлтжанды, адамгершілігі жоғары етіп тәрбиелеуге мемлекеттік тұрғыда назар аударып, қазақ тілінің сөз мәдениетін меңгертуімізбен байланысты. Мемлекеттiк тiлдi меңгеру бағыты мен көпшiлiктiң қолдануына қол жеткiзу және оның қолданылу аясын кеңейту бағыттары бойынша елімізде мемлекеттiк тiлдiң беделiн арттыру мен қолданылу аясын кеңейту мәселелері бірнеше жылдың көлемінде үздіксіз талқыланып келеді.
Білім берудің инновациялық технологиялары оқытушыдан терең теориялық, психологиялық, әдістемелік білімді, педагогикалық шеберлікті, студенттердің жан дүниесіне терең үңіліп, оны ұғына білуді талап етеді. Инновациялық технологиялар оқытудың интерактивті әдістерін ұтымды қолданумен байланысты. Интерактивтілік (ағылшынша interact – өзара әрекет ету) өзара әрекет етуге қабілеттілігі немесе диалогтық қатынаста болу дегенді білдіреді. Ақпаратты оқыту технологиясы тіл үйренуші мен оқытушы, тіл үйренуші мен тіл үйренуші арасындағы тілдік қарым-қатынастың интерактивті қатысым сатысында ұйымдастырылуын негіздейді. Сондықтан, қазіргі даму кезеңі білім беру жүйесінің алдында оқыту үрдісінің технологияландыру мәселесін қойып отыр. Елбасымыз Н.Ә. Назарбаев Жолдауында айқандай: «Болашақта өркениетті дамыған елдердің қатарына ену үшін заман талабына сай білім қажет. Қазақстанды дамыған 50 елдің қатарына жеткізетін, терезесін тең ететін – білім».
Білім де, тәрбие де, дүниеге көзқарас та жоғары оқу орнында қалыптасып, орнығатындықтан студенттерге кәсібіне байланысты терминдерді игерту қазақ тілін сапалы оқытудағы маңызды мәселелердің бірі.Сонымен қатар мұғалім қазіргі ақпараттық құралдарды жетік меңгеру, Power Point, Active Studio бағдарламаларымен жұмыс істеп қана қоймай үнемі интернет жүйесіндегі жаңалықтар мен өзгерістерді өзінің кәсіби шеберлігіне қолдана білу, білім кеңістігін кеңейту, ашу бағытындағы өзгерістер мен әлемдік білім беру кеңістігіне кіруге талпыну керек.
Қазақ тілін мемлекеттік тіл ретінде отандық және шетелдік тіл үйрету әдістемелерінің озық үлгілерін тиімді пайдалана отырып, үздіксіз оқыту, оқытудың жаңа технологияларын пайдалануда жоғары оқу орнының алатын орны ерекше. Мәселе технологияларды кеңінен пайдалану емес, мәселе – тұлғаны нәтижеге бағыттай білім беруде. Дегенмен, қазір жоғары оқу орны студенттерін қазақ тілі сабақтарына ынталандыру үшін қандай әдіс-тәсілдерді қолданған жөн? Қазақ тілін оқыту оны өз деңгейінде қажеттілікке айналдыру, сапасын арттыруда, өз ойын ауызша және жазбаша еркін жеткізе алатындай деңгейге жеткізу үшін қандай технологияларды қолдану керек?
Ол үшін оқытушы өз пәнін терең білумен бірге ақпараттық жағынан өте сауатты, өткізетін сабағының түрін дұрыс таңдай білетін, шығармашылықпен жұмыс істейтін тұлға болуы тиіс.
Білім беруді ақпараттандыру – жаңа технологияны пайдалану арқылы дамыта оқыту, дара тұлғаны бағыттап оқыту мақсаттарын жүзеге асырады.
Студенттер ақпарат жинаудың жаңа тәсілдерімен танысып дүниетанымы кеңейіп, өздік жұмысының тиімділігі артады. Ақпараттық және коммуникациялық технологияны сабақта қолдану барысында оқуға деген қызығушылығы қалыптасып көзқарасы кеңейеді. Ақпараттық және коммуникациялық технологиялар мен бірге білім саласында, оқу әрекетінде және шығармашылық жұмыста жаңа мүмкіндіктер ашылады. Ақпараттық және коммуникациялық технологияны пайдалану арқылы тұлғаның-танымдық, адамгершілік-құлықтылық, шығармашылық және эстетикалық потенцияларды жүзеге асыруға тырысады. Бұл потенциалды жоғары деңгейде жүзеге асыру үшін педагогикалық құзыреттілікпен қамтамасыз ету қажет.
Оқытудың ақпараттық технологиясы – бұл ақпаратпен жұмыс жасау үшін арнайы тәсілдер, педагогикалық технологиялар, бағдарламалық және техникалық құралдар (кино, аудио және видеоқұралдар, компьютерлер, телекоммуникациялық желілер) болып табылады. Видеосабақтар педагогикалық технологияның алға басқан тағы бір қадамы. Сабаққа арналған қарапайым слайдтарды тез жасауға мүмкіндік береді. Бұл өте ыңғайлы. Мұғалім сабаққа керекті суреттерді сызудан босатылады, бұл уақыт үнемдеуге мүмкіндік береді, сонымен қатар экрандағы сурет, тақтадағы суретпен салыстырғанда басқаша болады. Бұл үлкен, тура, боялған, жарық. Жаңа тақырыпты мұндай суретпен түсіндірудің өзі рахат. Әр сабақтың басында тұсау кесер өткізу, презентациялық материалдарды (иллюстрация, фотосуреттер, бейнелік, дидактикалық материалдар, т. с. с.) көрнекті түрде көрсету сабақты меңгерту процесін жеңілдетеді. Әсіресе, қазақ тілі сабағына ақпараттық технологияны енгізу сабақтың белсенділігін арттыруға, дамыта оқыту идеясын жүзеге асыруға, сабақты шапшаң жүргізуге мүмкіндігі зор.
Жаңа ақпараттық технологиямен сабақ берудің негізгі ерекшелігі – бұл тұлғаға өз бетімен немесе бірлескен түрде шығармашылық жұмыспен шұғылдануға, ізденуге, өз жұмысының нәтижесін көріп, өз- өзіне сын көзбен қарауына және жеткен жетістігінен ләззат алуға мүмкіндік береді. Осы тұрғыда оқытудың жаңа технологияларын жете меңгеріп, оны студенттердің психологиялық ерекшеліктеріне орай көрнекілік әдісі мен техникалық құралдарды қолдану әдісін ақпараттық-коммуникативтік технология арқылы қазақ тілінен сабақ берудегі әдіс-тәсілдерді қалай қолданғаным жайлы жинақтаған іс-тәжірибеммен бөліспекшімін. Сонымен, кәсіби қазақ тілі сабағындағы жүргізілген ақпараттық білім беру технологияларын педагогикалық технологиялармен кіріктіре қолдану негізінде студенттердің ақпараттық сауаттылықтарын қалыптастыруда қолайлы жағдай туғызатындығы айқындалып, дәлелденді.
Лексикалық жұмыстар жүргізу арқылы сөздік қорларын байыту; сөйлеу қабілетін дамыту; көріп-қабылдау қабілетін меңгерту; қате берілген дыбыстарды дұрыс қою(түзету), сөз бен сөздің байланысын, сөйлем құрату, сөйлемнің құрылысын меңгерту, синтаксистік лексикадан мәлімет беру, студенттердің ойын жазбаша дұрыс, сауатты жазуға, сөйлей білуге үйрету – сабағымдағы табысты оқытудың негізгі бағыттары болып табылады. Сонымен қатар интернет желісіне қосылған компьютер арқылы сабақ өткізу, сөйлеу әрекетінің төрт түрінде (оқылым, айтылым, тыңдалым, жазылым) де пайдалануға болады.
Оқу материалын игеруде әр студент өзіне тән ерекше еңбегін сіңіреді, білім, идея, әрекет ету тәсілдерімен алмасу үздіксіз жүреді. Сонымен бірге топқа бөлудің жаңа тәсілдерін пайдалана отырып, сабақты топтастыру әдісі арқылы жүргізген қызықты болады. Сабақта бірігіп жұмыс жасау үшін топты құру студенттердің танымдылық деңгейлеріне қарай емес, олардың өз қалаулары мен қызығушылықтары бойынша жинақтау жүзеге асырылды.
Топтық жұмыста Жигсо стратегиясы бойынша мәтінмен жұмыс жүргізіледі. Менталды картамен жұмыс істейді. Кері байланыс парағын толтырады. Әр топтың оқушылары интерактивті тақтада берілген тапсырмаларды жұппен, топпен талқылап, сәйкестендіреді. Сұрақ төңірегінде берілген суреттерге қарап, жаңа тақырыптың мазмұнын таниды. Қазақ тілі сабағында топтық ойындар кезеңін қатысымдық оқытудың қарапайым деңгейін жиі қолданып, интерактивті әдістер арқылы студенттерді екі немесе төрт топқа бөліп, әр топтың белгілі бір тілдік жағдаятына байланысты дискурс жүргізуге талпындыруға болады. Екі студенттің өзара сұхбатына үшінші немесе төртінші студент қатысып, сұхбаттың мазмұнды, қызықты әрі көңілді ұйымдастырылуына мынандай мән беріледі:
- өзінің шеберлігін ақпараттық-компьютерлік технология бойынша дамытуға талпынуы;
- ақпараттық және компьютерлік технология бойынша инновациялық іс-әрекетке ұмтылуы;
- таңдап алған мамандығына деген сүйіспеншіліктің қалыптасуы;
- ақпараттық технология негізінде білімдік әрекет жасай алуы; - АКТ арқылы өзіндік дамуды игеруі.
Технологиялық білім беруде ақпараттық технологияны қолдану – бұл ғылыми негізде түрлендіруші іс-әрекетке дайындықты көрсететін технологиялық білім беруді қалыптастырудағы үдеріске қажетті заман талабы болып табылады. Осындай интерактивті қатысым жасау арқылы тіл үйренуші студент қазақ тілі сабағында өзінің тілдік жағдаятта қаншалықты деңгейде тілдесім жасай алатындығын аңғарып, өз білімін деңгейін бағалау және бақылау дағдысын меңгереді.
Студенттердің тілін дамыта оқытудың нәтижесінде студент қазақ тілінің сөз байлығын толық игеру, тілдің фонетикалық және сөзжасам жүйесін жақсы меңгеру, морфологиялық, синтаксистік тәсілдерді игеріп, оларды практикалық тіл жасау дағдысында дұрыс пайдалана білуі тиіс. Сонда ғана студент тілді күнделікті өмірінде дұрыс пайдаланумен қатар тілдің қатысымдағы стильдік, эмоциялық, көріктеу, көркемдеу қызметтеріне де түсініп қолдана алады. Бірігіп оқыту тұлғалық және топтық дағдыларды қажетсінеді. Топтық жұмыстың нәтижесінде: оқу үрдісін қарапайымдыландыруға бағыттау, кәсіби емес іс-әрекеттерден арылу, студенттердің командада жұмыс істеу дағдыларын тұрақты жетілдіру, топ мүшелеріне өз табыстарын атап өтуге мүмкіндік беру орын алады.
Топтық ойындар фонетикалық және лексика-грамматикалық дағдыларды қалыптастыру үшін қолданылады. Әсіресе, қазақ тілі сабағында студенттермен Аквариум тәсілімен «Әр елдің ақшалары» жайлы өткізілген сабағымды айтуға болады. Бұл сабақ технологиясының мәнісі сонда, бірнеше студент шеңбер ішінде тақырып бойынша ситуацияны жасырады /разыгрывают/, ал қалғандары оларды бақылап тұрып әрекеттеріне талдау жасайды. Топтық ойындардың негізгі ерекшелігі, сөйлесім дағдылары қалыптасып, белсенділіктері арта түседі. Осындай сабақтың материалдарын өмірмен байланыстыра өткізу әсіресе, сұқбаттасып оқыту барасында ақылды шешімдер қабылдауды, дискуссияға қатысуды, басқа адамдармен тиімді қарым-қатынас жасауды үйренеді. Ол үшін сабақта жекелей, жұптық және топтық жұмыс ұйымдастырылады, зерттеу жұмыстары, рөлдік ойындар қолданылады, құжаттармен және түрлі ақпарат көздерімен жұмыс жасайды, шығармашылық жұмыстар пайдаланылады.
Ақпараттық-компьютерлік технология – объектінің, үдерістің немесе құбылыстың жай-күйі туралы жаңа ақпарат алу үшін мәліметтер жинау, өңдеу, жеткізу тәсілдері мен құралдарының жиынтығын пайдаланатын үдеріс болғандықтан еліміздің болашақ мамандары қоғам талабына сай жан-жақты қарулануы үшін төмендегі міндеттерді әрбір оқытушы орындауы қажет:
1. Әрбір ұстаздың өз пәнінің білікті, білімді шебер маманы екенін көрсете білу.
2. Студенттің актуальды және іргелес даму деңгейін дәл анықтауға бағыт беріп, келешекпен байланысты сенімді қалыптастыру.
3.Студенттің әрбір пәннің мамандыққа қатысты мәселелерін ынтымақтастықпен шешу қабілеттерін дамыту.
4. Студенттің кәсіби білікті, білімді шебер тұлға қасиеттерін санасына құйып дүниетанымын кеңейту.
Осындай міндеттерді орындаумен қазақ тілін оқытуда коммуникативтік мақсатқа жету үшін жаңа сөздерді таныстырып, танысқан сөздерді жыбырлаған сурет арқылы көрсетіп түсіндіруде ақпараттық-коммуникациялық технологияның атқаратын рөлі зор. Себебі, рөлдік ойындар белгілі бір мақсатта, тілді меңгеруге деген ынтызарлықты оята отырып, орындаушылық қабілетке де жетелейді.
Ұлжан Тұрбекова,
Алматы технологиялық университеті
«Мемлекеттік және шетел тілдері» кафедрасының оқытушысы,
филология ғылымдарының
кандидаты, доцент
ПАЙДАЛАНЫЛҒАН ӘДЕБИЕТТЕР:
Назарбаев Н.Ә. «Қазақстанның әлемдегі бәсекеге барынша қабілетті 50 елдің қатарына кіру стратегиясы». (Елбасының Қазақстан халқына Жолдауы). Астана, 2014 жылғы 17 қаңтар Мұғалімге арналған нұқаулық. Екінші деңгей. WWW.cpm.kz
Абсаттаров Р.Б., Байлярова Б.К. Идейно-политическое воспитание в студенческом коллективе. – Алма-Ата: КазГУ, 1989. – 32 с.
Беспалько В.П. Слагаемые педагогической технологий. -М,: Педагогика, 1989 г.
Мясоед Т.А. «Интерактивные технологии обучения. Спец. семинар для учителей» М., 2004
Пидкасистый П.И., Хайдаров Ж.С. «Технологии игры в обучении и развитии» М., 1996, 268 стр.
Нағымжанова Қ.М «Инновациялық оқыту жағдайларындағы мұғалім қызметінің психология-педагогикалық негіздері» Өскемен 1999.
Монахов В. Проектирование и внедрение новых технологий обучения. - М.:Педагогика, 1990 г.
Мырзабаев А. Оқушылар шығармашылығын дамытуда белсенді оқытудың дидактикалық мүмкіндіктері. Алматы, 2013 ж.
«Қазақстан мектебі» Ғылыми әдістемелік журнал, 2004 ж. № 3. 7- бет.
12 жылдық көшуге арналған білімді дамыту бағдарламасы. 2011ж «Қазақстан мұғалімі» газеті.
Новые педагогические и информационные технологии в системе образования: учеб.пособие для студ. пед. вузов и системы повыш. квалиф. пед. кадров / под ред. Е.С. Полат. – М.: Издательский центр «Академия», 2001. – 272 с. Қазақстан Республикасының «Ақпараттандыру туралы» Заңы. 2007. 11 қаңт. // Егемен Қазақстан. – 2007. – 2 ақп. – № 28, 29.
402 рет
көрсетілді0
пікір