- Заманхат
- 18 Мамыр, 2015
ПАТРИОТИЗМ ЖӘНЕ МЕЩАНДЫҚ
Аманхан ӘЛІМҰЛЫ,
«Ақиқат»
Бұл мәселеге қайта оралуымыздың сыры, осыдан біраз уақыт бұрынғы жазылған «Қазаққа патриотизм керек пе?» деген мақаламызға орай редакцияға түскен хаттар мен шалынған телефондардың аз болмағандығынан болып отыр. Біз қазір сол хаттардың ішінен іріктеліп алынған үшеуіне тоқталсақ деп отырмыз. Өйткені, әңгімемізге арқау болатын хаттардың қай-қайсысынан да патриотизмге деген көзқарастың жалпыұлттық көрінісін көруге болады.
Мысалы, байқоңырлық Ертай Жұмағазиев өзінің «Қазақтандық патриотизм неден басталады?» атты мақаласында: «демократияны үйренуге болады, ал, отаншылдық сезімді тәрбиелеу керек. Тәрбиенің негізі тарихта. Ал, тәрбие мен таихтың негізі мектепте. Сайып келгенде мұның барлығы экономикаға тіреледі. Қазақ халқы «Ораза-намаз тоқтықта» деп айтса да, өз елін, жерін қорғауда «мың өліп, мың тірілген» жоқ па? Әрбір адамның патриоттығы бір ғана әрекетінен көрінуі мүмкін. Және сол әрекетті жасағаннан кейін, соған лайық болып өзін ұстап жүруі одан да маңызды», – дей келіп ол: «Мемлекеттік қызметкер патриотизмнің үлгісін көрсетуге тиісті. Енді, бірнеше жылдардан кейін еліміз мықты дамыған елге айналған сәтте осындай күйге тез жетуге қызмет жасаған азаматтардың аты аталады. Сол кезде олардың есімдерін халық өзі айтатын болса, солар ғана патриот болып, тарихта қалады. Сондықтан, бүгінгі мемлекеттік қызметкерлер, ертең жазылатын «қазіргі заман тарихының» кейіпкерлері екенін толық түсінсе екен», – дейді.
Міне, осындағы басқа қаріппен терілген «дадан» басталған ой-пікір мен тұжырым маған ұнайды. Шынында да, қанша әлеуметтік-экономикалық қиындық-қыспағында жүрсе де халық еш уақытта патриотизм мен қарынды жаңылыстырмаған. Автордың айтпағы да сол. Мәселеге осы хат иесі Ертайдай қараған кезде ғана біз қазақ патриотизміне қол жеткізу арқылы, жалпықазақстандық патриотизм қалыптастырамыз. Ал, ендігі бір хаттың авторы, тарих ғылымының докторы, профессор, соғыс ардагері ибраһим Шәмшәтұлы болса өзінің «Фашистік идеологияны ұясында тұншықтыру қажет» деген мақаласында біз қойған «гунькин кім?» деген сауалға: «Мен өзім бұдан Гунькин неофашист (жаңаша фашист) екен» – деген қорытындыға келдім. Өйткені, ол Гитлер фашизмінің нәсілшілдік қисынын жаңғыртып, оны қазақ ұлтына зәрлі өшпенділікке толы жиіркеніштілікпен таңып отыр. Қазақты барынша қорлайтын, ұлттық намысын аяққа таптайтын сөздерді аянбай-ақ ізденіп тапқан», – дейді де мақаласын «заң орындарына жолдап, (Гунькин туралы – А.Ә.) заңмен айналысатын намысты қазақ азаматтарының бұл өрескел заңсыздық төңірегінде қоғамдық пікір ұйымдастыруы қажет деп санаймын» деп аяқтайды. Құрметті тарихшы ағамыздың осы мәселеге немқұрайды қарамағанына мың да бір рахмет!
Ендігі бір тоқталатын көп пікірлердің бірі – жазушы Ғаббас Қабышұлының «Дүние күйіп кетпес, інім» атты жауап-хаты. Онда құрметті Ғабекең «Аманхан, әуелі бір әзіл айтып алуыма мұрсат бер: осы газетте әңгімем, мақалам шыққанда авторлығым паспортымдағыша «Ғаббас Қабышұлы» айғақталады да, маған қатысты бірдеңе жазылса «Ғаббас Қабышев» делінем, сонда «совет өкіметін аңсаушы» кім болғаны?.. Жарайды жауабымды бастайын. Тек, ескерте отырайын: Менің «совет өкіметін аңсауым» мен қазақ патриотизмінің» арасында ешқандай байланыс жоқ, сондықтан, одан-бұдан дәйек сөз құрап қарымта қайыруды көздемеймін. Патриотизм десек, менің қанымдағы бұл сезім сенің қасығыңмен де, уысыңмен де өлшенбейді», – дейді. шынында да, патриотизм ешуақытта да менің «қасығыммен де, уысыммен де» өлшенбеуі керек. Ол әркімнің іс-әрекеті және көпшілік алдында айтқан сөзімен екшеленіп, өлшенуі тиіс. Автордың аты-жөніне келсек, ол совет өкіметін аңсаудан емес, осы жол иесінің қателігінен ғана кеткен жай.
Енді, құрметті Ғабекең хатын қалай жалғайды дейсіз ғой. Оқиық. «Иә, Қаракерей Қабанбай бабамыз бен Әнуар Әлімжанов ағамыздың думаны болып өткен Талдықорған өңіріндегі көп әңгімелердің бірінде топ алдында: мен өзі кейде совет өкіметін аңсаймын! – дедім. Айтқызған себеп мағлұм етілген-ді. Әнекең туралы естеліктер жинағын құрастыруды қолға алдым да, ойға қалдым. Шет елдерде, Ресейдің түкпір-түкпірінде, кешегі одақтас республикаларда Әнекеңнің жолдастары, достары, сырластары көп еді ғой, соларды сөйлетсем дедім. Білетіндеріме жиыны отыздан аса хат жолдадым. Әрине, Жазушылар одақтары арқылы. Үш-ақ жауап алдым (естелік жолдағандары). Басқаларының қалыс қалғаны – Әнуардың аруағын сыйламағандары емес, кешегі ынтымақты республикалардың бүгінде бір-бірінен қол үзіп, өз қорасынан шыға алмай омалып отырғандығы. Біздің жазушылар одағымызда алыс-жақын шет елдерге бір жазушыны жолсапарға аттандырар қаражат жоғындай тауқымет оларда да бар, ал, жеке жазушыларда өз беттерімен бізге келе қояр қалта жоқ. Үш жауаптың бірінің авторы: естелікті жазып отырып қатты қапаландым, тіпті, аяқтамай тастай салғым келді. Егер, ертең Әнуардың мерейтойына шақырар болсаңыздар, баруға менің өзімде де, Жазушылар ұйымымызда да ақша жоқ. Сіздердің одақтарыңыз да жол шығынымызды баяғыдай көтеріп алмас, – депті. Солай қапаланумен қолы байланғандардың халін түсіндім. Совет өкіметі тұсында бұндай бейшаралық болмаған. Ақар-шақар араласып, барып-келіп, мәз-мәйрам жүретінбіз. Шығармашылық адамдарына сондай байланыс өте қажет-ті. «Жақын шет елдерде» менің де біраз дос-жолдастарым бар, амал не, не хатпен, не телефонмен хабарласып тұрудан қалдық. Мысалы, Мәскеуге бір хат салсам 100 теңге, бір мәрте телефон шалсаң – 500 теңге!.. Мен совет өкіметін осы ыңғайда әрқашан аңсаймын», дейді. Реті келгенде айта кетейік, құрметті (Әнекең), Әнуар Әлімжановтың мерейтойы керемет өтті. Бір ел-жұрт атап өтсе осылай атап өтсін. Олар жоқшылық не таршылық туралы ләм деп сыр берген жоқ-ау, сыр берген жоқ. Ел қашанда патриот. азаматтарын ешқашан жерге қаратпаған.
Совет өкіметі қанша берсе, сонша алғанын да елеп-ескергеніміз жөн. Енді, Ғабекең бір сөзінде «совет өкіметінің арқасында Мәскеудің төрінде талай тайраңдаған Аманхан інім, мәскеулік дос-жолдастарыңмен емін-еркін араласқан, ойнап-күлген өлеңдеріңді, тәржімелескен күндеріңді сен де аңсайтын шығарсың-ау!» дейді. Иә, аңсаймын. Бірақ, совет өкіметін емес, сол кезге тап келген жастығымды, жіберген қателіктерім мен жетістіктерімді аңсаймын. Өзін зиялы санайтын әрбір азамат ел-жұрттың алдына шыққанда әрбір сөзіне жауап беріп, оларды өткенді көксеуге емес, қазіргі қол жеткізген тәуелсіздік пен егемендікті қорғау керектігіне үйретуге тиіс.
Міне, құрметті оқырман, «Қазаққа патриотизм керек пе?» дегенде біз алдымен қалың жұртшылыққа ой салып, көкейкесті бір мәселені қозғасақ деген едік. Оның ықпалы қаншалықты болғанына уақыттың өзі төреші.
Қазіргі қолда бар, басымызға қонған бақ – тәуелсіздіктің қадір-қасиетін түсінуіміз керек. Ештеңе көктен түсе қалмайды. Қай нәрсенің де себеп-салдары болады. Қазір кейбір ел-жұрт со тәуелсіздік үшін жан беріп, жан алысуда. Мәселеге осы тұрғыдан келгенде біз ойлануға тиіспіз. Қазақ халқының оған толық құқы бар. Сол жолда ол аз қан төгіп, аз көз жасын көл еткен жоқ. Егер, әр ғасырдағы ұлт басына төнген қайғы-қасіреттерді теріп, термелей берсек, онда оған біздің қаламымыздың да сиясы жетпеген болар еді. Сонымен, патриотизм дегеніміз не? Азды-көпті арлы-берлі тарихқа көз салып, тасқа басылған шежіре-сырларға үңілсек, ол алдымен адамға туа берді берілетін қасиет екен. патриотизм – территориялық, ұлттық және мемлекеттік атты қасиетті ұғымдардың баламасы дерлікке келерлік, оларды көздің қарашығындай сақтап, сүюден құрылған ұлы сезімнен тұратын құбылыс. Ол туа бітті бойыңа дарып, қансіңді өсу үстінде қалыптасатын процесс. Оның әртүрлі тарихи жағдай-жағдаяттарға байланысты өшіп қалуы да ғажап емес. Неге екенін қайдам, қазіргі барлық қайғы-қасірет пен ауыртпалықты, ел басына түскен қиын-қыстау және едәуір ұзаққа созылған, мүмкін әлі де созылатын бар мен жоқтың арасына жік түсірген басқа да жағдайларды қоғамдағы әрі мемлекеттегі әлеуметтік-экономикалық тығырықтан көру ерекше белең алуда. Хош, оны да дұрыс делік-ақ. Сонда, ертелі-кеш көші ілгері кеткен кейбір мемлекеттер сияқты өркениетке қол жеткізгенде, қазақша айтқанда, «алақанымызға қарға тышқанда» елге не дейміз? Ендеше, ең қатерлісі ол емес, қатерлісі ұлттың рухы сынып, қазіргі тәуелсіздік пен егемендікті тәрк ете отырып, бір кездегі қарны тоқ, қайғысы жоқ кеңестік кезеңдегі жалпыхалықтық социализммен, бір кезде «еуропаны елесі кезген» коммунизмді аңсау екен. Біз қазір, бір кезде қилы себептермен ыдырап, енді әр түрлі іші сыртқы тарихи ситуацияларға байланысты қайта шаңырақ көтерген ұлттық рухани және ұлттық-мемлекеттік негізіміздің заманына лайық формада қайта қалыптасып, жаңарып, жасарып келе жатқанын барлық ұлттық болмысымызбен сезініп, білуіміз керек.
Рухсыз материя тарихымызды қалыптастыра алмайды. Алып территориямызды жат ниет, сырт суық көзден қорғап қалу үшін жаңаша қалыптасқан ұлттық және саяси ерік-еркіндігі болмаса, онда сөз еткелі отырған ұлттық патриотизміміздің құны көк тиын. Ал, оның бәрі ұлттық сана-сезімнен көрініп, осындай әлеуметтік-экономикалық дағдарыстан енді-енді еңсе көтеріп келе жатқан кезеңде айғақталатын процесс. Сондықтан да, қазақ менталитетін, Қазақстанды тәуелсіз егеменді ел ретінде қалыптастыру экономикалық және стратегиялық позицияның мықтылығымен ғана шектеліп қоймайды, ол ұлттың аш, тоқтығына, қарамай өзі мекендеген территорияны, мемлекет және сол өзі иелік еткен егемен қоғамды өлердей сүюден басталады.
Қазақ халқының ұлттық және мемлекеттік тәні мен жанын күйретуге қазір ешқандай атомның да, нейтрон бомбасының да қажеті жоқ, оған тек ұлтты жасытып-жасқандыратын ақпараттық кеңістік арқылы рухани экспанция жүргізудің өзі-ақ жетіп жатыр. Ол кез келген жоғарыдағы аталған бомбаларыңнан да күшті. Қазіргі топырақта өнбеген, қазақ менталитетіне жат бейдін, беймәдениет жалған бірігіп-тұтасу секілді сан түрлі айла-тәсілдермен келіп жатқан қару-жарақсыз күштер соның айғағы. Олардың мақсаты – ұлттың өткенін, қарны тоқ кезін аңсатып болашаққа күдікпен қарату. Яғни, ұлтты ҮРЕЙДЕ ұстау принципіндегі бағыт-бағдар. Алхимиктер тілімен айтсақ, «араластыра отырып қоюлату» негізіндегі тәртіп.
Халық – жалпы, ұлт – жалқы есім. Ұлт – жеке тұлғада, халық – ұжым. Халықтың да адамдыкі сияқты рухы, жаны және тәні болады. Яғни, оларға қоса сенімі, мәдениеті және ұлттық мемлекеттілігі бар деген сөз. Халықтың ұлттық және мемлекеттік, территориялық денесі жайыла келе күйреген тұстан, оның жаны мен рухы өледі. Ал, оларды аман сақтап тұратын ұлы сезім – ұлттық иммунитет пен патриотизм. Ол сана-сезім жемісі. Олардың алдына құрылған қақпан да, жолына тасталған тор да қай ғасырда да болған, бола да береді. Оның екеуі де алдымен ұлттың әлсіз жері әлеуметтік-экономикалық жағдайында көрініс беріп, әлеуметтік-экономикалық ҮРЕЙДЕ, сосын барып рухани ҮРЕЙ бағытында құрылып, тасталады. Міне, осы тұста ұлттық патриотизмді сана-сезім ретінде өлтірудің ең әдемі жолы қарын қамын ойлатып, ләззаттану мен тояттану принципіндегі өмірді аңсатып қою. Немесе мещандық болмысты бойға да, ойға да сіңіру. Содан соң, жалпыхалықтық интернационализм арқылы ұлтты ассимиляцияға ұрындыру. Яғни, дәстүр күйрету, дәстүрді жоққа шығарушы күштер қалыптастыру.
Бір кездегі күйреп-ыдыраған ұлттық-мемлекеттілігімізді (хандық), территориямыздың жаңаша, жаңа сипаттағы территория, ұлттық мемлекет ретінде қалыптастыру кезеңі үшін он жыл ештеңе емес. Тарих ғасырлап, заманалап қалыптасып, жазылады. Жүз жылда құламаған мемлекет – мемлекет. Оған куә – америка. Әлем тарихын былай қойғанда, кешегі кеңестік кезеңнің 70 жыл ғана ғұмыр кешуі соның айғағы емес пе? Ал, ұлттық патриотизмді өлтіретін ең қатерлі жау – НЕМҚҰРАЙДЫЛЫҚ пен МЕЩАНДЫҚ САНА-СЕЗІМ. Оған қоса, өмір мен тіршіліктің жалынан айырылмайтын жанкешті ӨЛЕРМЕНДІК керек. Өлермен ештеңе, ешқандай, іс-әрекетке немқұрайды қарамайтын, мещандық сана-сезімнен арылған ұлт не ұлт өкілдері ғана қандайда қиын-қыстау, алмағайыпта тығырыққа тірелген дағдарыстан шыға алады. Яғни, территория, ұлт және мемлекет мәселесіне келгенде қандай да бір жағдайда болмасын атүсті қарауға болмайды. Немқұрайдылық демекші, бір кезде «человек меняет кожу» кітабының авторы Бруно ясенский «Не бойся врагов, в худшем случае они убьют тебя. Не бойся друзей, в худшем случае они предадут тебя. Бойся равнодушных, которые порождают и убийство, и предательство» деп жазған болатын. Меніңше, НЕМҚҰРАЙДЫЛЫҚ туралы осыдан артық ештеңе айтудың да керегі жоқ секілді. МЕЩАНДЫҚ та солай. Ендеше, патриотизм мен мещандықтың арасында ешқандай байланыс болмауы керек екен.
«Қазақ әдебиеті»,
29 қыркүйек, 2000 жыл
257 рет
көрсетілді2
пікір