- Келелі кеңес
- 30 Қараша, 2015
ҚАЗАҚСТАНДАҒЫ ҚАЗІРГІ ДІНИ АХУАЛ МӘСЕЛЕЛЕРІ
Әбдірашит Бәкірұлы,
философ
Өкінішке қарай, кейінгі кездері Қазақстанда дін мәселесі «өткір мәселе» қатарына қосылды. Жалпы, тарихты − халық рухы десек, дін − оның алтын бесігі десе болады. Ғасырлар бойы өзінің діни жораларын өз ұлтының әдетімен, салтымен ұштастырып, бір Аллаға деген сеніміне селкеу түсірмей келген қазақ жұрты бүгінде діни тұрғыдан ала-құлалыққа ұшырауы не себептен? Дініміздегі бірізділіктің болмауы себепті «сақал мәселесі», «балақ мәселесі», «паранжа мәселесі» және т.т. жасанды мәселелер пайда болды. Оның үстіне, «діннің отаны» саналатын араб елдеріндегі болып жатқан оқиғалар да біздің еліміздегі діни ахуалға оң ықпалын тигізіп отырған жоқ. Енді, не істеу керек? Осындай алмағайып кезеңде қандай шараларды қолға аламыз? Дін мәселесін қалай реттейміз? Міне, осы мәселелерді Алматы Ұлттық кітапханасында өткен «Алтын қазына» ҚБ және ҚР Мәдениет министрлігінің «Парыз» пікіралмасу клубында «Ақиқат» журналының ақпараттық қолдауымен өткен, Қазақстанның бас мүфтиі Ержан қажы Малғажыұлы және зиялы қауым қатысқан келесі кеңесте талқыға салды.
Дос Көшім («Парыз» пікірталас клубы жетекшісінің орынбасары, саясаттанушы): – Бүгін біздің кезекті отырысымыз өз жұмысын бастайды. Жоспарға сәйкес бүгінгі арнайы қонағымыз Қазақстан Мұсылмандары діни басқармасының басшысы, бас мүфти Ержан қажы Малғажыұлы. Бұл өте келелі жиын. Баспасөз конференциясы есебінде қабылдамаңыздар, сіздердің де пікірлеріңіз маңызды. Бүгінгі отырысымыздың негізі діни ахуалға арналады. Дін мәселесіне орай біздің отырысымыз салмақты түрде өткенін қалаймын. Бұл да мұсылмандықтың белгісі, салмақты, сабырлы болу. Артық-ауыс сөздерді азырақ айтып, оның орнына мәдениетті түрде, күрделі, мемлекеттік, діни мәселелерді қозғасақ.
Ержан қажы Малғажыұлы (Қазақстан МДБ бас мүфтиі): – Биссимилла ир-рахмани рахим. Ассаламағалейкум құрметті қауым? Бүгін өздеріңіздің алдарыңызға келіп, емен-жарқын сұхбаттасуға мүмкіндік алғаныма өте қуаныштымын. Жалпы, жаңа бейне материалдарды көріп кеттіңіздер, бұл ҚМДБ-ның бір, бір жарым жылда жасаған жұмысы.
Ең маңызды жұмыстардың біреуі дін мен дәстүр. Мешіт бүгінге дейін жабық күйде өмір сүріп келді. Сондықтан да, журналист қауым да жабылған сайын білгісі келді, зиялы қауымның ойлары сан-саққа жүгірді. Осы бағытты жақсарту үшін біз жұмыс жасадық. Жалпы, біздің санамызға сіңіп қалған дін мәселесі бөлек, дін жаназа шығару, мешітке кіріп намаз оқу деп түсіндіріліп келді. Осы түсініктің барлығына нүкте қою үшін дін мен дәстүр деген идеяны көтеріп, «Дін мен дәстүр» атты кітап шығардық. Өйткені, біздің қандай да бір салт-дәстүрімізді алсаңыздар, оның мағынасы немесе басқасы Құранда немесе аятта бар нәрселер.
Жат ағымда жүрген жастарымыздың айтар уәждері «біздің аталарымыз дінді білмеген. Надан болған, кәпір болған» дейді. Егемендік алған соң жастар «нағыз шынайы дінді біз білеміз» дейді. Кешегі Абайлар, Шәкәрімдер дінді білмеген, надан болған дегенге келетін әңгімелер айтады. Расында да, дәстүрімізді сақтап қалған дініміз, дінімізді сақтап қалған дәстүріміз еді. Ғарифолла Есім ағамыз бір сөзінде айтады «Бала кезімізде үйде ораза тұтып, Құрбан шалғанын көрдік. Оны біздің дәстүріміз екен деп ойлап келдім» деген еді. Міне, біздегі дін мен дәстүрдің тұтастығы. Өзіміздің күнделікті тіршілігімізді халыққа ашық көрсете бастадық. Мешіт халықпен етене араласа бастады. Мешітте намаз оқып жүрген жамағаттар қоғамнан бөлініп қалды. Көпшілік намаз оқитын адам, намаз оқымайтын адам деп бөліне бастады. Міне, осы мақсатта біз дін мен дәстүрді насихаттап, мешіттің маңайында ұлттық ойындарды ұйымдастырдық, халықты мешітке шақырдық. Бұл үлкен маңызды мәселе болды.
Екінші имамдар форумын өткізу. ҚМДБ бүгінгі таңға дейін өзінің жүретін жолын, мақсатын халыққа ашық айтпаған еді. Біздің жүретін жолымыз Абу Ханифа мағзабы, ақидамыз жария айттық. Осы форумда мұсылмандар этикасы құжаттары қабылданды. Жақын арада мен Татарстанда, Қырғызстанда болған кезде ол жақтағы мүфтилер осы құжаттарды көріп, таң қалыс білдіріп, осыны біз өзімізде енгізсек деп жатыр. Бұл расында бірінші болып көтерілген еді. Бүгінгі таңда оқу-ағарту саласына өте терең назар салып отырмыз. Моңғолиядағы, Ресейдегі қазақ бауырларымыз бұрындары шетелге барып діни білім алатын еді. Қазіргі таңда келіссөздер жүргізу арқылы олар Қазақстанда діни оқу орындарында білім алады. Оның барлық шығындарын діни басқарма өзі көтереді. Біріншіден, біз олармен байланыс тудырдық. Ертең ол жақтан Қазақстанға көшіп келетін жағдай болса, ол жақтан басқа радикалды ұйымдардың келмеуі үшін, біз сол жақтағы азаматтармен де жұмыс жасауымыз керек. Шет елде оқып жатқан бауырларымызды білесіздер, ол жақтың мәдениетін, білімін алып келгеннен кейін, біреуі Египетте, біреуі Түркияда, біреуі Сауд Арабиясында оқып келеді де осы жерде сол мектептерді қалыптастыруға әрекет жасайды. Сондықтан, біз өзіміздің бұрын болған Орта Азия мектебін қалыптастыруды қолға алып жатырмыз. Өйткені, әр елде оқып келген ғалымдарымыздың пікірі бір, кей жағдайда бір арнаға тоғыспайды, пікір қайшылықтары орын алады. Және шетелде оқып жатқан студенттермен бұрын-соңды тығыз байланыс болмаған.Олар не істеп жатыр? Қандай оқу оқып жатыр? Олардың басшылары кім? Жалпы, елге келгенде өзіміздің қаракөздеріміздің ойы қандай? деген сұрақтар ешкімді мазалаған жоқ.
Былтырдан бастап ҚМДБ жауапты мамандар тағайындалып, осы шетелдегі оқу-орындарына барып, не оқытып жатқаны туралы біліп қайтты. Сауд Арабиясындағы университеттеріне барып, соларменен біраз іс-шараға қатысып, Түркия оқу орындарында болды және Египеттегі Ал-жазира университетінде кездесулер өткізіп қайтты. Олар сол жақтағы басқа бір жат ағымдардың жетегінде кетпеу үшін университетпен өзара келісімшартқа отырдық. Бұрын университетте оқығысы келетін адам ақшасы болса өзі барып құжатын тапсырып, оқи беретін. Ешкімнің алдында рұқсат алмайтын. Ол осы жердегі ұстазы кім болды? Қандай бағытта оқыды? Ол туралы ешкім сұрамайтын. Біз өзара келісімге келіп, қазір ҚМДБ рұқсатынсыз ол жақта ешкімді оқуға қабылдамайды. Осы бағытта Түркия, Сауд Арабиясымен жұмыс жалғасуда. Бұл да болса үлкен жетістік. Жалпы, өздеріңіз білесіздер ДБ жұмысы өте күрделі. Бір жағынан идеология сала болғаннан кейін істеген істер қолға ұсталмайды, істеген ісі бірден көрінбейтін қиын мәселе.
Бүгінде жастар бөлімі ашылды, жастармен тығыз байланыста жұмыс атқару мақсатында және жақында Халал бөлімі ашылды. Жалпы, менің түсінігім бойынша халал мәселесі біреудің меншігі болмауы тиіс. Бұл діни басқармада болуы керек. Біз діни басқармаға келіп-кететін адамбыз. Өйткені, жеке адамның қолында болса, қаражат бар жерде харам мен халалды ажырата алмай қалуы мүмкін. Соңғы кезде халал СТО деген ашылды. Керек десеңіз халал көлік жөндеу орталықтары ашылды. Мұның несі халал? Талаптары қандай?
Біз ең бірінші жұмысы Қырғызстан, Татарстан, Өзбекстан, Башқұртстан бірлесіп халал ортақ логотип жасау, ортақ халал стандарт жасау үшін келіссөздер жүргізіп жатырмыз. Егер, осы ісіміз жүзеге асса, ортақ бір пәтуа болар еді. Көршіліс мемлекеттермен ортақ пәтуа жасау, әр елде әртүрлі пәтуа беріліп келді. Мысалы хизбут тахириге байланысты, тағы мәселеге байланысты ортақ пәтуа шығару. Егер ортақ пәтуа болса, салмақтырақ болар еді. Жалпы ҚМДБ-ның қазіргі тыныс-тіршілігі осындай.
Ықылас Ожайұлы (Л.Н. Гумилев атындағы Еуразия ұлттық университетінің оқытушысы):
– Ассалаумағалейкум құрметті ағалар! Құрметті зиялы қауым!
Қазіргі Қазақстанда тілдік ала-құлалыққа діндік ала құлалық қосылды. «Мен қауіп қылғаннан айтам» деген Дулат Бабатайұлының аталы сөзі бар, ол төндіру емес. Бес қазақтың баласы дін турасында бір үстелдің басында сөйлесе алмайтын халге жетті. Дін турасында бір пәтуаға келе алмайтын халге ұласып барады. Бұл біздіңше 10-15 жылғы сенімге түскен сызаттың жыраға айналып кеткенін, мәселенің тереңдеп кеткенін көрсетеді.
Біздің ойымызша, мынадай факторлар әсер етті ме деп ойлаймын. Бұл жанайы да болуы мүмкін. Біріншіден, Абайдың рухани ұстазы Шапани-Маржани «Бала өзінің ұлттық рухымен мәйектенбей және тұлғалық көзқарасы қалыптаспайынша, оны сыртта оқытуға болмайды» деген болатын. Біз тәуелсіздіктің алаң-елең кезеңінде Маржанидің осы мәселесін ескермедік, парықтай алмай қалдық. Соның салдарынан қаншама шәкірттер сырттан ілім алды. Сосын келді. Соның кесірінен қарапайым ғана дін мен ділді айыра алмайтын, ұлттық рухани генетикалық жаралымы мен жағырапиялық жағдайлардың негізінде түзілетін салт-дәстүрді дінмен шатастыратын шала сауатты мамандар пайда болды. Бүгінгі діни дискритивті көзқарастардың пайда болуына осылар себеп болды.Тікелей әсер етті. Сондықтан, әртүрлі тараптан келген адамдар әртүрлі көзқарасты, әртүрлі түсінікті, әртүрлі нанымдарды қалыптастырды. Әртүрлі көзқарастың негізінде әртүрлі жамиғаттар, жамағаттар пайда болды.
Бұрын қазақта мынадай сөз бар еді «Алаш дегенде ұрандамағанды, атаң да болса ұрып жық», осы іргелі ұғымды қиратуға қарекет жасап жатыр. Бұл не деген сөз, бір түсінікпен бір ұғымға илану деген сөз.
Екінші айтпағым, дін өте нәзік тақырып. Дінмен теологиялық білім немесе академиялық білім алған адам ғана айналысуы керек. Өкінішке орай, дін әмбебап тақырыпқа айналды, онымен журналист те, экономист те, саясаттанушы да, әртіс те айналысып кетті. Сондықтан, сауатты пікір, салауатты пікір үстемдік құрмағаннан кейін, нақты «дін деген не» деген классикалық ұғымды қалыптастыра алмай отырмыз. Мұнымен маман айналысу керек. Бар үмітіміз зиялыларда еді. Кешегі материалистік қоғам әсер етті ме, біздің зиялыларымыз «осылай шығар», «осылай ойлаймын» деген не бұтаққа, не терекке тимейтін пікірден әріге бара алмай қалды. Үшінші, осы орайда қазіргі дін қызметкерлерінің әлеуеті жайлы. Осы бір-екі жылдың бедері болды, діннің ішкі мәселелеріне, ішкі мазмұнына, ихсан мәселелеріне бетбұрыс енді ғана басталды. Біз әлі де болса сақал мен балақтан, салаха мен хиджабтан аса алмай келеміз. Соны көтере береді, сол мәселемен айналып тұрып қалдық.
Пайғамбарымыздың өмір сүргені 7 ғасыр ғой, сол кездегі таным-түсінікпен насихаттаймыз. Соның кесірінен 14 ғасырға кешігіп жүрген архаикалық ақпараттың ескілігі құрғақ уағыз деңгейінде қалып отыр. Бүгінгі әңгіме төңірегі осы тұрғыдан дамыса, өрбісе деп ойлаймын.
Ерден Қажыбек (ф.ғ.д., профессор):– Ержан қажы өте маңызды мәселені айтты. Бізде өзіміздің төл діни оқу орнының болуы туралы. Біз, «Қазақ тілі» халықаралық қоғамы Қазақстандық мазмұны, рухани құндылықтарымыз тақырыбының аясында Оңтүстік Қазақстан облысымен бірлесіп, бұл тақырыпты халықаралық деңгейде көтеріп отырмыз. «Қожа Ахмет Яссауи ілімі және ұлттық ұстаным» тақырыбында іргелі кешенді жұмыстар жүргізіп, бұған бүкіл түркі тектес мемлекеттерді тартудамыз.
Жаңа көрдіңіздер, керемет қолжазбалар көрмесі дайындалған екен. Оларды егжей-тегжей зерттейтін, оқитын, терең түсінетін жастарды біз тәрбиелеуіміз қажет. Түрік ғалымы «Қожа Ахмет Яссауи болмаса, Түркия мемлекеті болмас еді» деген болатын. Осыны терең түсінуіміз керек. Кембридж, Оксфорд университеттерінде әр жерде мыңдаған қолжазбалар, Қожа Ахмет Яссауидің әлі ешкім ашпаған керемет қолжазбалары бар.
Дандай Ысқақұлы (С. Демирел университеті ректорының кеңесшісі): – Бас мүфти баяндамасында бірқатар күрделі мәселелерді жақсы айтты. Дін және дәстүр. Діннің бірлігі болмаса, ұлт бірлігі болмайды. Біздің қазақ ұлтының болашағы діннің бірлігімен ұштасып жатыр. Жаһанданудың болашағында ұлт та жоқ, дін де жоқ. Дінді «диктатура» дейді олар. Адамзатты әртүрлі діндердің диктатурасынан құтқару біздің басты міндетіміз дейді олар. Ислам оған қарсы шығып жатыр. Исламның ішкі жағдайы да ушығып тұр. Батыстың бүлдіргі әрекеттері бар.Енді, менің өзімде мынадай сұрақ бар. Ресми емес деректерде Қазақстанда 38 ағым бар дейді. Осы рас па? Өткен аптада «Дат» газетінде «Асыл арна» салафиттер ағымын насихаттайды, оны Сауд Арабиясы қаржыландырады дейді. Бұл рас па? Ислам әлемінің басшылығы Меккеде ғой. Әлемде басталып жатқан исламдық текетірестер үшінші қанды соғысқа алып келуі мүмкін дейді. Осы мәселелерді діни тұрғыдан ислам басшылары бірігіп, бір мәмлеге келуге болмай ма? Бәрі бір бағыт, діннің алтын діңгегін арқау етіп бір мәмлеге келуге болмай ма?
Өткенде, таулы Алтайда болып қайттым. Сол жақта бір қазақтарды кездестіріп сұқбаттастым. Бір қазақ сол жақта оқып келіп, арабтың киімін кигені үшін оны қатты қудалапты. Қосағаштан, таулы Алтайдан шетелге оқуға адам жібермейтін болыпты. Осындай шешімге келіпті. Дін мен ұлттық құндылықтар арасында қайшылықтар бар. Діни уағыздарда мешітте ғана бар, ал, Қожа Ахмет Яссауиға, Арыстан Баб, Баба Түкті Шашты Азизге барып зиярат етуге қолдай бермейді. Тіпті қарсы, үйіңде отырып оқы дейді, дұрыс қарамайды. Тіпті, ата-баба зиратына да дұрыс көзқараста емес.
Жастар діни бағыттағы арабтың киімін киіп жүреді. Орбитада қазақтың екі жас жігіті маған келіп амандасты. Үстінде арабтың киімі бар. Әңгімелесіп тұрып, сендер арабтарсыңдар ма, десем, қазақ екенсіңдер дедім. Неге қазақтың киімін киіп жүрмейсіңдер? Мүфтиден бастап қазақтың киімін киіп жүр ғой деп әңгімеге тарттым. Мәселе киімде емес, адамның ішкі жан дүниесінде ғой деп пікір алмасып едім: – «Ағай, сіздің үстіңіздегі киім де қазақтың киімі емес қой, одан да арабтың киімі жақсы ғой» деді. Бұл өмірде жиі кездесетін факторлардың бірі. Көп істер жасалып жатыр екен. Мен ойлаймын, мүфтият «Асыл арнаға» тікелей араласса деген ой. Мүфтияттың өзінің арнасы болса деп ойлаймын.
Ержан қажы Малғажыұлы: – «Асыл арна» бұрын діни басқармамен тығыз байланыс жасамайтын, бөлек жұмыс істейтін еді. Мен келгелі осы арнамен тікелей байланысып, тексеріп отыратын діни басқармадан бір маман жұмыс жасай бастады. «Асыл арнадан» шығатын өнімнің шариғи тұрғыдан өзіміздің дәстүрімізге сай келетін жағын, қарсы келмейтін үгіт-насихаттарды қадағалап отырады. «Асыл арна» бізге қарамайды, ол өзі жеке арна. Негізінде ҚМДБ-ның өзінің жеке арнасы болса қандай тамаша еді. Оған үлкен қаражатты қажет етеді. Сондықтан, біз оны бүгінгі таңда аша алмаймыз. Ал, расында да мұсылмандардың басшылығы, басшысы Меккеде деп ойлауы мүмкін. Бірақ, сол біздің барлық діни алауыздықтың барлығы сол жақтағы бұлақтың басынан бастау алып жатыр. Мынау, Меккедегі оқыған діни ғалымдар мен Мысырдағы немесе Түркия ғалымдары келісе бермейді. Өйткені, сол жақтағы алауыздық бүгінгі таңда Қазақстанда болып жатқан нәрсе, сол жақта да болып жатыр. Жаңағы бахавизм жолын ұстануы, біреуінің тағы басқа жол ұстауы дегендей, ол жақта да тығыз байланыс жоқ. Бүгінгі таңда Сирияда, Иракта болып жатқан діни алауыздықтың барлығы соның салдары. Ислам әлемі, оның ішінде араб елдері бірігіп ортақ пікір қабылдап жатса, әрине, бүкіл мұсылманда тыныштық болар еді.
Қабірге барып зиярат етуге біздің масғабымызда тыйым салмайды. Біздің имамдарымыз қабірге барма демейді, бірақ, қабірді зиярат ету әдебі бар. Осы әдептен асып кетпеу керек. Біз қазір қабірдің кіреберіс жерінде қабірді зиярат ету әдебін жазғызып жатырмыз. Өйткені, жаназаға барса, темекі тартып, бір-біріне айғайлап балағаттап тұрады. Мұның бәрі әдепсіздік қой. Осы әдептерді қабірге кіреберіс жерге ілгізіп жатырмыз. Сол дұрыс деп ойлаймыз.
Жастардың арабтың киімін киетіні рас, бірі арабтыкін, бірі пәкистанның киімін киіп жүреді. Соны сүндет екен деп ойлайды, сүндет амал жасап жүрмін деп ойлайды. Киімнің түрінде сүндет жоқ. Мысалы, тамақтың түрінде сүндет жоқ, бірақ әдебі бар. Пайғамбарымыз ол жақта күріш өсетін болған соң күріш жеді. Енді, күріш жемесе, сүндет амалы орындалмағаны ма? Бірақ, тамақтану әдебі бар. Мысалы ұзын киім кию сүндет, онда қазақтың шапанын киіңіз. Пәкістанның киімін сүндет деп, тіпті, айтуға да болмайды, Пайғамбарымыз заманында, тіпті, Пәкістан мемлекеті болмаған да. Ал, бізде қанша ағымдар бар деген нақты ақпарат жоқ. Ондай сараптама жүргізбейміз. Оны нақты айта алмаймын.
Аманхан Әлімұлы («Ақиқат» журналының бас редакторы): – Жаңа Ықылас өте маңызды мәселе көтерді. Жалпы, шындығында да дін мәселесі кірпияз тақырып. Біздің журнал осы тақырып жөнінде бірнеше келелі кеңестер өткізді. Мен екі мәселеге назар аударсам ба деймін, бірінші журналист ретінде елді көп аралаймын. Сонда дін, мешіт, имамдардың ахуалын қарап жүремін. Сондағы байқайтыным қалалық жердегі, облыстық мешіттердің жағдайы жаман емес. Өйткені, жамағат көп барады. Оның үстіне жамағаттың пітір-садақасы жақсы, орталықта, қалаларда бизнесмен жамағаттар да баршылық. Қолдарынан келгенше көмектеседі. Ал, ауылдық жерлерде ше? Алақандай ғана ауыл, 20-30 ғана адам. Ол жерде пітір-садақаны беретін адамдар аз. Сосын имам не істейді. Айлығы жоқ. Түріктерде ауылдық деңгейдегі мешіт имамдарға қаржы төлейді. Қателессем түзеңіздер? Шындығында ауылдағы имамдарға неге көмектеспеске? Жинаған пітірді қайда жұмсайды? Жарыққа, суға мемлекет ақша алады? Жиналған ақшаны неге жұмсайды, қайда жұмсайды? Мешітті жөндеу жұмысына жұмсай ма, жарыққа жұмсай ма? Оларға кімнен не түседі? Имамға не қалады? Егер, ол бизнеспен айналысып жатса екен. Сондықтан, оларға жалақы тағайындау керек. Осы мәселені ҚМДБ қолға алса.
Жаңа Дандай аға өте әдемі сөз қозғады «Ғаламдастыру келе жатыр» деді. Жалпы, біз дін тарихына қарасақ, дін мен мемлекет ешуақытта бөлек қаралмаған. Ешуақытта бөлінбеген де. 1871 жылы Париж коммунасы декретінің бірінші тармағында шіркеу мен мемлекетті бөліп тастады. Оған дейін ешқашан болмаған, бұл атеизмнің сол кезде кеңінен етек алғанын көрсетеді. Ал, Ленин сол декретті өте жақсы пайдаланды. 1918 жылы мемлекет пен шіркеуді бөліп тастады. Әлі сол ұстанымда жүрміз. Құранда да басты құндылық – адам. Конституцияда да басты құндылық – адам. Ендеше, ол неге бөлінуі керек? О баста бөлінбеген нәрсені атеистер бөліп тастайды, ал, біз әлі күнге дейін осы жүйемен жүрміз. Әлемдік соғыстардың барлығы осы бөліп тастаудан шығып отыр. Діні бөлек мемлекет, ол басқа мемлекет. Зайырлылыққа исламдық иманды үндестіре білсек, ең мықты мемлекет боламыз. Қазір біздің зиялы қауым дін мен мемлекеттің бірлігін қозғау керек. Айту керек, мәселе қылып көтеруді үйренуіміз керек. Уақыт келді, қорқатын ештеңе жоқ. Біз тәуелсіз мемлекетпіз. Кез келген иманға тәрбиелейтін нәрсе ол мұсылман жолына жат емес. Дәстүрімізде де, хадисте де осыны айтады. Иманға тәрбиелейтіннің ешқайсысы жат емес. Мемлекетіміз де иманға тәрбиелейді. Онда неге бөлек болуы керек? Біз қазір зиялы ел, оқыған ел осы мәселені ойлануымыз керек.
30-40 жылдардағы ойлармен шектеліп қалмауға тиіспіз. Мемлекет дұрыс болғанды, соғыс болмағанды қалайды, дін де осыны қалайды. Біз осы мәселені көтеруіміз керек. Қаласақ та, қаламасақ та ғаламдастыру келеді, одан қорықпай, оны қалай қарсы алуды ойлау керек. Бұл уақыт – заман талабы.
Баяғыда Қалтай аға Мұхамеджанов ағам айтушы еді: «Анау пәленше неге озып кетті деп айтпа, мен неге қалып қойдым деп ойлау керек» деп. Бәлені бүлдіріп жатқан Америка, Батыс дейміз. Кілең біреуден көреміз. Қазір сұрақ «Кто виноват?» емес, «Что делать?» болу керек. Егер, кінәліміз десек, басымыздан бастап, бақайшығымызға дейін кінәліміз. Сондықтан, менің екі ойым, әсіресе, ауылдық жердегі имамдарға деген көзқарас дұрыс қалыптасса екен, материалдық жағынан да елеп-ескерілсе, моральдық жақтан да ескерілуі тиіс. Өйткені, ауыл қаланың жүрегі, шіреніп жүрген серкелердің бәрі ауылдан шыққан, біз де ауылдан келгенбіз. Ауыл анамыз, қала урбанизацияның ғана жемісі. Ол кезінде дінді жоққа шығарудың негізі болған, ал, ауыл иманның негізі. Қаланың баласы нанды аттап жүре беруі мүмкін, ал, ауылдың баласы нанды ешқашан аттамайды.
Ержан қажы Малғажыұлы: – Қалалық жердегі имамдардың жағдайы расында да ауылдық жердегіден жақсы. Мен өзім қаланың шетіндегі ауылда жұмыс істегенмін. Имамдықты сол жерден бастағам. Жаңа мешітке тағайындағалы барғанда мешітке 7-ақ адам келген. Мешіт суық, көмірі жоқ, жылу беретін орын (котельный) істемейді, келесі жұмада 5-6 адам келеді. Өзің күн көруің керек. Өзің от жағасың, өзің азан айтасың, өзің сабақ оқытасың. Бірақ, имамдарға Алла риза болсын. Алла разылығы үшін қиналса да, сол жерде жұмыс істеп жатыр.
Мен бас мүфти болып тағайындалғанда, Елбасымен жолыққан кезде «Қандай көмек керек?» деп сұрады. Мен «Осы ауылдық имамдарға айлық беру мүмкіндігін қарастырсақ» деген жалғыз мәселені айттым. Ауылдық жердегі имамдардың көпшілігі ақсақалдар. Ақсақалдар алатын пенсиясымен мешітті ұстап отыр. Осы бойынша қазір әкімшілік жанынан қорлар құрылып, имамдарға айлық қарастырылуда. Жұмыс басталды. Батыс, Шығыс облыстарда айлық бере бастады, осы жұмыс басталды. Ең қиын тиіп жатқаны Оңтүстік Қазақстанда 900-ге жуық мешіт бар. Оларға айлық тағайындау қиындау болып тұр. Құдай қаласа, бұл да шешілер ақырындап.
Сіз дұрыс айттыңыз, Түркияда имамдар жоғары жалақы алады. Өйткені, ислам мемлекеті, дінбасшылары министр деңгейінде, бюджеттен ақша бөлінеді. Жалпы, болашақта бұл мәселе де шешілетін шығар. Қазіргі амалдай тұратын мәселе қор құрып, қор арқылы жалақы төлеу.
Расында да, Нұр Мүбарак университетін бітірген мамандардың біреуі ауылға сұранбайды, барлығының сұранатыны Алматы мен Астана қаласы. Тіпті, облыстық қалаға, мәселен Семейге, Павлодарға жіберетін болсақ, барғысы келмейді. 4 жыл, 5 жыл университетте оқиды, соңында ауылда істегісі келмейді. Былтыр жинап алып, өзім уағыздап тұрып айттым. «Нұр Мүбаракта» 150 шәкірт грантпен оқып жатыр. Осы грантқа түскен шәкірттермен келіссөздер жүргізіп жатырмыз. Яғни, діни басқарма қай елді мекенге жіберсе, сонда 3 жыл жұмыс істеу, егер, істемесе мемлекеттен оқуға бөлінген қаржыны қайтару шараларын қолданбақпыз. Бір жағынан оларды да түсінуге болады, дегенмен шаралар қолдануымыз қажет.
Сарбас Ақтаев (жазушы, зейнеткер): – Қажылыққа ұйымдастыратын 20 нүкте бар деді. Бар болғанға не жетсін! Бірақ, осы қажылықтың өзін туристік саяхатқа айналдырып алған жоқпыз ба? Бір жылда 6000 қажы шығару бұл не міндет? Оның үштен екісі әйелдер. О заманда бұ заман мен қазақтан «қажы ана», «қажы әйел» дегенді естіген жоқпыз, қажыға еркектер баратын, елдің бетке ұстар азаматтары баратын, өзінен шықпаса жинап беріп жіберетін. Ол келген соң ақ дегені алғыс, қара дегені қарғыс болатын. Қажы айтты, бітті. Ал, қазір қажыға барып келеміз де, шөлдеп келдік қой деп бір шөлмек сыраны қағып аламыз. Мәселен, 4000 әйел барыпты. Тіпті, солар бір емес, қайта-қайта барады. Солар ана арабтардың жалтырағы мен жылтырағын алып келіп сауда саттық жасамай ма екен? Неге қайта-қайта бара береді. Кеше, тіпті, сәбилерін ертіп, немерелерін ертіп алып жүр? Соны зерттеген біреу бар ма? Осыған назар аударатын мәселе.
Біз баяғыда діні жатқа қыз бермеген елміз. Мен Иранда болғаным бар, сонда олар айтады «Бізде бірер жігіттің парсыдан әйел алғаны бар шығар, бірақ, біз бірде-бір қызымызды қызылбасқа берген жоқпыз» деп. Екінің бірі арабқа шықсын, негрге шықсын, зұлысқа шықсын, ағылшынға шықсын қазір мақтан тұтатын болды. Біз ұлтымыздың негізінен айырылып барамыз. Кеше ғана «жатқа қыз бермейік» деген тақырыпта телеайтыс болды. Сонда бір қыз «Қазақтың жігіттері шетінен жалқау, шөлмекті сорған маскүнем» деп бет бақтырмайды. Бұл отбасы тәрбиесінің әлсіздігі шығар, дегенмен бұл туралы да ойлануымыз керек. Осыған діни ұйымдар не ойлап жатыр?
Сосын, Ержан қажы жақында Көкшетауға барып Науан қазырет атындағы мешітті ашып келді. Ол өзі 10 жыл салынған үлкен ғимарат. Науан атына берілгені құба-құп. Ол қазақтың үлкен ағартушысы, ол қазақты діни басқармасы болсын, бір діни басқармада бірігейік дегенді алғаш көтергені үшін патшаға жақпай сотталып кеткен кісі. Сол мешіттің ар жағында көлдің бойында 600 м жерде Науан қазыреттің зираты жатыр. Ол Көкшетау қаласының ежелгі орны. Науан қазырет қана емес, Балуан Шолақтың нағашысы Қазалының Мұқашы деген палуан жатыр. Кешегі зар заманда С. Сейфуллиннің жалғыз ұлы Аян сонда жерленген. Сол қорымды осыдан 35 жыл бұрын облыстың белсенді бір әкімі жапқызып, соның дәл желкесінде стадион салғызды. Аруақтарды тербетіп, доп теуіп жүрген стадион 2 жылға бармай қабырғалары қақырап, «өлі» стадион болып қалды. Ал, енді, қазір мешіт болған жерде шіркеу де болу керек, біз осындай тату елміз деп, соның Науан жатқан зираттың желкесінен орыс шіркеуін салғалы жатыр. Мешіт пен шіркеудің қатар тұруы міндетті ме? Осыған ҚМДБ қалай қарайды, қалай ықпал ете алады?
Ержан қажы Малғажыұлы: – Қажылыққа баратын 20 фирма бар. Бұл қажылық мәселесі ең даулы мәселе. Мысалы, Өзбекстанның діни басқармасы апарады. Немесе Қырғызстанда діни басқармасы басқарады, олар фирмаларды қадағалайды. Барлық қадағалау барлық елдерде, Түркия, Малайзия Діни басқарманың қолында. Кезінде діни басқармада 1998-1999 жылдары дау-дамай орын алып, салдарынан Қазақстанның діни басқармасы осы қадағалаудан айырылып қалды. Бізге Сауд Арабияның өкілетті органдары өздерің әкеліңдер дейді. Кешегі даулы «флайлас» компаниясы Қазақстанның қажыларының 50 пайызын біз апарамыз деді. Өйткені, өз елінің қызметін пайдаланады. Ал, көптеген адамдар мұны түсінбейді. Егер, қажылық мәселесі біздің қолымызда болғанда, біз жауапкершілік танытар едік. Оған ҚМДБ еш қатысы жоқ, тек квота алып береміз де, делдалдық фирмаларға бөліп береміз. Биыл қажылық жақындаған кезде СКАТ әлемдік қара тізімде болып шықты. Біздегі жиырма фирма осы «флайласпен» барғысы келмейді. Барып қайтуы 1600 долларға түсті. Бірақ, пайданы көздеген фирмалар үшін бұл қымбат.
Биыл Сауд Арабиясы аэропорт пен қажы миссиясы арасында түсініспеушілік болды. Өздеріңіз білесіздер, Сауд Арабиясы айға қарап белгілейді, соның салдарынан жоспарлап отырған кесте өзгертілді. 23-і деп белгіленгенмен, жақындағанда 24-і деп белгіленді. Нәтижесінде бірқатар түсініспеушіліктер орын алды. Ең жақсысы тікелей рейсті пайдалану.
Науан қазырет ол кешегі патшалық Ресей кезінде де қазақты шоқындырудан сақтаған адам екен. Қабіріне жақын шіркеу салу мәселесі туралы естігем, бірақ, басқа жер берілді деді. Құдай қаласа, оң шешімін табар деп үміттенеміз. Шіркеу мәселесіне тікелей араласа алмаймыз. Расында да, қыздарды жатқа беру үйдегі тәрбиеден басталады. Ұлды да, қызды да намысты қылып тәрбиелеу ата-ананың міндеті. Кеңестік кездің бір жақсысы жүрегіміз тыныш еді. Көршіңмен де, досыңмен де, ол кезде дүние үшін жарысқа түспейтін едік. Дүниесі жоқ болса, қазіргі адам өзін қор санайтын халге жетті. Үйдегі тәрбиені күшейту керек.
Нұрдәулет Ақыш (жазушы): – Баспасөз беттерінде жарияланды, «Қазақ әдебиеті» газетінде, АҚШ исламды бүлдіру үшін жылына 43 млд. қаржы бөледі екен. Бұл осыдан 10 шақты жыл бұрын шыққан материал. Айтайын дегенім, біздің арамызда жалған мұсылмандар көп болуы мүмкін, оны шетелге барғанда байқадым. Олар мешітке барып намазды бүлдіреді, сондықтан, іріткі салатын жалған мұсылмандармен күресті күшейтуіміз керек. Жер бетіндегі саналы жұртқа ислам дінін теріс түсіндіретін жалған мұсылмандармен күресуге тиіспіз. Біздің арамызда да жалған мұсылмандар көп болуы мүмкін. Осы жөнінде Діни басқарма Ұлттық қауіпсіздік комитетімен бірлесе жұмыс жасау керек шығар.
Жігіттер өнер үйрен аманыңда,
Жайылып сахарада жатамыз деп,
Мінекей, қалдық дұшпан табанында, – деген Ақан сері 19 ғасырда.
Біз қонақжайлымыз, мейірманбыз деп көп нәрсені бастан асырып алғанбыз. Қонақжайлылықтың да шегі бар. Дін мәселесінде, салт-сана, дәстүр мәселесінде де жас мемлекетімізге көзін тігіп отырған басқалардың қара ниетін қорғау пиғылдары мәселесімен айналысуымыз керек. Әйтпесе, Тәуелсіздікті ұстап тұру қиын да қихметке айналады.
Әбдірашит Бәкірұлы (философ): – Ақселеу ағамыздың ертеректе (1973 жылы) жазған мынадай жазбасы бар екен: Қос мүйізді Ескендір қазіргі Қазақ даласына шабуыл жасағанда
Айса пайғамбар мен Мұхаммед пайғамбар әлі тумапты. Бұл кезде көшпелі өмір-салттағы бабаларымыз Дарий патшаның тұмсығын қанға бояп, Кирдің басын қанжығасына бөктеріп үлгеріпті... Шет жұрттың тарихи тұлғаларын былай қойғанда, өз жерімізде дәурен сүрген хандардың ханы Бумын қаған Мұхаммед пайғамбардан 19 жас үлкен екен. Осы орайда, қазіргі әлемдік дін деп жүргеніміз бар болғаны
«әлемдік оқиға» немесе «әлемдік тарихтың бір үзігі» ретінде ғана ден қойдырады. Нағыз діни тарих (қазақ жұрты үшін – Ә.Б.) тәңірілік сенім-нанымға тән сияқты. Себебі, тәңірілік сенім-наным, дәлірек айтсақ, тәңірілік дүниетаным өзінің космостық ауқымымен және адамданбаған болмысымен мойындатады. Ол, түптеп келгенде, табиғаттану (яғни, табиғатпен біте қайнасып кету), табиғатпен тіл табысу болып шығады. Ал, бұл дегеніңіз тіршілік атаулының тірегі, өмір сүрудің бірден-бір үлгісі дегенге саяды. Өткен отырыстың бірінде Дос Көшім «жалпы халықты біріктіретін тарих» деген болатын. Шынында да, халықты біріктіретін тарих екені рас. Қазақтың біртуар зиялысы Ақселеу аға да, түптің түбінде, осындай қорытындыға келген екен... Өйткені, оның басқаша ой түйіндеуі мүмкін емес еді. Себебі, әрбір ойлы адам өз ұлты тарихына зер салғанда, алдымен: Ұлты тарих көшіне «жолдан қосылған» деп емес, Ұлтының тарихы «түпқияннан тарайды» деген принципті ұстанып шығады. Онсыз ұлттың терең тарихына бара алмасын біледі. Білген себепті кез-келген «шектеулі тарих» аясында қалып қоймауға ұмтылады. Себебі, «шектеулі тарих» дегеніміз кездейсоқ құбылыс та болуы мүмкін. Мысалы, қазақ халқы қазір ислам дінінде. Бірақ, ғылыми тұрғыда ойласақ, тарихи жағдай өзгеше болғанда – қазіргі исламның орнында басқа дін болуы мүмкін ғой? Соның ішінде, бұрынғы Тәңірлік сенімі де бар! Бұны тарихи тұрғыдан терістей алмаймыз. Ендеше, қазіргі Дінде аракідік айтылатын «қазақ ұлтының тарихы тек исламмен байланысты» деген сөз – тарихымызға жасалған қиянат әрі әділетсіздік емес пе? Ұлттық мағынада қазақ тарихы қалайша әріге кетер болса (протоқазақ – түпқазақ), оның «діни тарихы» да солай болуы – заңдылық емес пе? Мәселен, діні күшті Иран халқы өздерінің исламға дейінгі нанымы Эаратустраны қатты құрметтейді. Оған арнап музейлер ашып қойған. Меніңше, осындай – ойшылдардың арқасында ғана ұлт өзінің тұтас тарихын конструкциялауына қол жеткізеді. Мұнда «қоғамдық сана» мұнда тек тұтынушы ролін атқарады. Діни уағыз қоғамдық сананың осы ерекшелігін жақсы меңгергендіктен – тарихымызды «шолақ қайыруға» мүмкіндік беріп отыр деп ойламайсыз ба? Бірақ, уақыт өте келе − ҰЛТТЫҚ ӨРЛЕУ барысында ол бәрібір жүзеге асады! Бізде тарих пен дін арасындағы үйлесімділік бар ма? Байланыс қандай? Осыған тоқталып өтсеңіз...
Ержан қажы Малғажыұлы: – Тарихқа байланысты М. Қойгелді ағамызбен келісіп, тапсырыс бердік. Қазақ хандығы кезіндегі исламның рөлі атты ислам діні әрі қазақ хандығы тұсында қандай деңгейде болды деген сұрақтар төңірегінде 400 бетке жуық еңбек дайындалып жатыр. Сондай-ақ, «Ишандар ісі» кеңестік, діни қайраткерлерінің репрессияға ұшырағандары туралы еңбек дайын болды. 5 жарым жылға созылатын тарих, ислам хрестоматиясы деп атадық. Жалпы қазақ топырағындағы Өзіміздің ата-бабаларымыз бар, Ташкенде, Қазанда бар, жұмыс басталды. Жалпы, шариғаттың заңдары жазылған терең әрқайсысының жұмысын жеке-жеке толықтырсақ 100 томнан асып кетеді.
Әбдірашит Бәкірұлы: – Бұл өте орынды іс екен. Дегенмен, менде Сізге бірнеше ұсыныс бар. Мысалы, елімізге қауіп төндіруші ислами секта өкілдері есігімізді ислам діні атынан келіп қағып тұр. Қарапайым халық оны ажырата алмай жатыр. Олардың маңдайында уақаб не т.б. жазу жоқ. Ендеше, Дін басқармасы, өткен жылғы «дін мен дәстүр» атты ізгі шараларын жалғастырып, қазақ жұртшылығына арнап салтымызбен үндескен діни шаралардың қысқаша ережелерін кітапша күйінде таратып берсе − жұртшылықтың өзі де «бүйректен сирақ шығаратын» басбұзарларды жолатпас еді. Дініміз де бұрынғы – салтымыз бен дініміздің жарасымды қалпына оралар еді. Екінші бір мәселе: мысалы, намазға жығылайын десем арабша білмеймін, түсінбеймін. Ал, тілімді бұрауға, жаттанды сөйлеуге зауқым жоқ. Ендеше, менің намазды қазақ тілінде оқуға қақым бар ма? Құдайға шүкір, қазір Құранның өте жақсы аудармалары бар емес пе – соны оқып, өз тілімде намазға жығылуға неге болмайды? Мен мұны «намаз − әркімнің жеке шаруасы» делінетіндіктен ғана айтып отырмын. Әрі, бұл сұрақ мені ғана емес, мыңдаған адамның көкейінде жүр деп санаймын. Құрметті қажы, Сіз бұған жауап бермесеңіз де болады. Бірақ, бұл – бәріміз үшін ойланатын нәрсе екені анық!
Дос Көшім: – Менің де бірнеше сұрағым бар: бірінші мәселе, дінмен бірге әсіресе, соңғы уақыттарда пайғамбардың сақалы, пәленшенің шапаны, Қорасан атаның туының басы деген ақпараттарға мүфтият қалай қарайды? Ол арнайы тексеріледі ме?; Екіншіден, негізгі дін деген ұғым бар. Қазақстанда ислам дініне негізгі дін есебінде айрықша статус беру мәселесі бола ма? Мысалы, Грузияда «грузия проваславиясы» енгізілген, сол сияқты. Үшіншіден, осыдан бес жыл бұрын «діни бірлестік және діни сенім» туралы заңды қайта қарап, өзгертулер мен толықтырулар енгізілді. Сол кездері Қуаныш Сұлтанов, Алтыншаш Жағанова секілді танымал азаматтар «миссионер» – өзге діні жоқ, далада пұтқа табынып жүрген халыққа дін таратушы» дегендей пікір айтып еді. Бірақ, әлімсақтан діні бар халықтың «миссионер» ұғымына көзқарастары қалай? Заңда сәл-пәл шектеулер жасалды, бірақ, осы заңға деген Сіздің көзқарасыңызды білсек деп едім?
Ержан қажы Малғажыұлы: – Пайғамбарымыздың мүбарак сақалы туралы. Өткен жылы Петропавл қаласынан әжеміз келіп пайғамбарымыздың мүбарак сақалын өзіңе тапсырамын. Өйткені, менің жасым келіп қалды деп әкеліп берді. Толық құжаттары бар екен. Барлық құжаттарымен берді. Әр тізбенің жанында мөрі бар. Палестина ғалымын шақырып зерттеттік және пайғамбарымыздың сақалы екеніне хатын берді. Сақалда көлеңке жоқ.
Ата-бабамыз әлімсақтан мұсылман, біз өзімізді қанша зайырлы мемлекетпіз дегенімізбен, көршілес ел, тіпті, Ресейдің өзі бізді мұсылман елі деп қарайды. Ал, «Миссионер» деп аталуы заңда қателік кеткен. Тіпті, имамдардың өзі заңдық көзқараспен қарағанда миссионер болып есептелеміз. Негізгі дін мәселесін көтергенде Діни басқармада біз ештеңе айта алмаймыз, сондықтан өздеріңіз болып бастама көтерсеңіз біз құптар едік.
Құлкерім Елемес («Балдырған» журналының қызметкері):
– Қазақстанда медреселер (пансионаттар) бар. Елдің ішінде осы медреселер қадағалана ма? Медресе деп айту керек пе?
Ержан қажы Малғажыұлы: – Медреседен алған білім заңсыз, Білім министрлігінде тіркелмеген. Биыл ғана 10 медресе тіркеліп, заңдастырылды. Олардың алатын дипломын заңдастыру мәселесі қарастырылып жатыр. Біз 9-сыныптан қабылдап жатырмыз. Өйткені, көп бала 9-сыныптан кейін бос жүреді, екінші жастай тәрбиелеуге ыңғайлы жас. Сонымен қатар, осы медресенің атауын білім министрлігімен келіссөздер жүргізе отырып, Исламтану колледжі деп атау мәселесі қолға алынып жатыр. Медреседе оқыған шәкірттің бәрі имам болып кетпейді, бізге қажеті иманды азамат болса болды. Өйткені, медресені бітірген соң оның дипломы ешқайда жарамсыз, сондықтан, зайырлы мемлекеттегі тең дәрежедегі оқу орны болып, оқуын әрі қарай жалғастыруы үшін осындай сәйкестендірілген құжатты заңдастыру өте маңызды.
Қазақстанда 43-47 пансионат бар. Мұны егемендік алғаннан кейін түрік ағайындар ашқан. Сол жерде оқытылып жатқан діни оқу жүйесін дін басқармасы бекітіп береді. Бүгінгі таңда пансионаттармен меморандумға қол қойып, олардың оқытып жатқан діни оқу-тәрбиесіне қадағалау жасауды қолға алдық.
Сонымен, бірнеше сағатқа жалғасқан пікіралмасу аяқталды. Көптеген мәселелердің оң шешімін таба бастағанын, бұрынғы «қолдан жасалған» көп мәселелерді шешуде ҚМДБ қажырлы еңбек етіп жатқаны белгілі болды. Қорыта келе, жиналған жұрт ҚМДБ басқармасының қазіргі аяқалысына оң бағасын берді.
1883 рет
көрсетілді8
пікір