- Заманхат
- 01 Тамыз, 2016
ҰЛТТЫҚ ИДЕЯ ТУРАЛЫ ҮЗІК СЫР
Аманхан ӘЛІМҰЛЫ,
журналист
Қазақстанда «Отан», «Ақжол» секілді қанша партия барын білмеймін, бірақ, олардың әрқайсысының көшбасшысы болғысы келетінін жақсы білемін. Солардың басшыларының не қосшыларының бірінің аузынан, не бағдарламасынан Ұлттық идея туралы естіп, оқымаппын. Сонда, олардың кімге, қай ұлт-елге қызмет еткісі келетінін түсінбеймін. Ал, ол жалпы қазақстандық болса, оның ұлтсыз, ойдан-қырдан жиналған американдықтардан айырмашылығы неде?
Егер, біз мемлекетімізді қазақ республикасы демей, көп ұлтты Қазақстан мемлекеті деп айдарлай үкілеп, әспеттеп жатсақ Ұлттық идея кімге керек? Ал, керек дейік. Керек болса, ол қандай дәреже, қаншалықты көлемде болса керек-ті. Сосын іргеміздегі Ресейдің, біздің отынымыздағы қандастары ол идеяны қолдап, «біз қазақ мемлекеттілігіне қосыламыз» дей қоя ма? Әй, қайдам?! Өйткені, кешегі Ресейден түсіп жатқан дугин сияқты десанттар бұрынғы КСРО-ның екінші түрі еуразия патриоттығын насихаттап жатса ше? Осы тұста айта кететін жай. Біреу жақтырсын, жақтырмасын, біз Иран, Ирак, Сауд арабиясындай, тіпті, іргеміздегі Өзбекстан, Тәжікстан, Түркіменстандай болмасақ та мұсылман елміз. Оған елімізде мұсылмандардың өзге дін өкілдерінен артықтығын қосыңыздар. Міне, мұның бәрі Ұлттық идеяға барар жолдағы нақты факторлар. Сонда да, көп ұлтты екеніміз де өтірік емес. Оған бір кезде коммунистік-интернационализм идеясымен сусындап өскеніміз де жоқ емес, бар. Өз еліңдегі осындай жағдайларды ескере келе, мысалы Ресейдің әлемдегі орнын саралай отырып орыс сыншысы әрі тарихшы-философы Вадим Кожинов: «Ресей ұлттық мемлекет емес, континент», – десе, оның қандасы Дугин православиеге негізделген орыс шовинизмін насихаттайтын евразия идеясын ұсынады. Ал, олардың бірде-біреуі бізді айналып өтпеуі бек анық. Мүмкін, бізге осының екеуінің біреуі керек шығар?
Бұл сауалды «арандатушы сұрақ» деп түсініп, менің ой-пікір, тұжырымым сол Кожинов пен Дуган ұсынған идеялардың біреуіне де қосылмай, үшінші жол іздеу керек дейтініме аспандағы Ай-Күндей сеніңіздер. Осыдан бірнеше ғасыр бұрын орыстардың Мәскеуді үшінші Рим деп жариялап, сол жолда еңбек еткенін жақсы білеміз. Біз төртінші Рим деп Астананы мәлімдесек ше, қалай болады?
Евразия идеясын ұсынушылар: «Эту нацию мы называем евразийской, ее территорию – Евразией, ее национализм-евразииством», – деп жар салып, орыс мүддесіндегі космополизмді насихаттаса, басқалары «Православие – важнейший источник русской идеи» деген тұжырым жасап, бүкіл ақпарат құралдары арқылы үгіт жүргізіп қана қоймай, жоғарыдағы айтқан Дуган – десанттары арқылы Қазақстандағы орыстардың арқасын қоздырып, тілін шығартып, дінін нықтап жатса, шынында біз қайда барып паналаймыз?
Соның бәріне қарамай, қазақ ұлты өмір сүріп, өзінің барын әлемге бар қал-қадерінше танытып жатқанда, бізге сөзсіз Ұлттық идея ауадай қажет. Бірақ, ол – абстракция, сосын сана-сезімге де сыймайтын қиялдан өрілмей, өмір, қоғам, мемлекет, ұлт, айта берді бүкіл Қазақстандағы өзге ұлттар мен ұлыстардың басын біріктіре алатын, сөйтіп, қазақ патриотизмін қалыптастыратын іс-әрекетіне ұйытқы болатын Идея болуы тиіс.
Мен Қазақстанды қазақсыз көз алдыма елестете алмаймын. Сол қазақ қазір ақпараттық және этно-демографиялық соғыстың өтінде тұр. Ұлттық идея бізге сол соғыстарда өзгені қорлап, аяқасты етпей, өзіміздің ұлттық мүддемізді қорғап қалуға ерекше көмектесер еді. Мемлекетіміз бүгінде ауыр-жеңіліне қарамай, белгілі бір нарықтық кезеңнен өтті. Ендеше, нарыққа лайық ұлттық интеллигенция, сондай-ақ, ұлттық саяси элита да өмірге келді. Қазір аз болсын, көп болсын, жақсы не жаман болсын, қазақ қоғамын ұстап тұрған сол элита. Әйтпесе, стихиялы, бірақ, арты ұйымдасқан 1986 жылғыдай толқудан қашып құтылу еш мүмкін емес болар еді.
Бұрынғы Евразия идеясы – эвроцентризмге қарсы құрылған одақ болса, бүгінгі Неоевразия идеясы атлантизм мен американизмге, сосын, жалпы глобализацияға қарсы партия. Олардың негізін қалаушы бұрынғы князь Турбецкой, Савицкий, одан әрі Гумилев, одан да бері Дугин. Сол Дугин мәселені Сізбен, бізбен ақылдаспай, кеңеспей: «Общая для всех казахстанцев национальная идея, может быть и есть. Это – евразийство», – деп шешіп қойған. Оған ондай құқықты кім берді?!. орыстар «москва – третий Рим» деуінің сыры мемлекеттік құрылымның принциптері мен сол ұлттың тәнін қорғайтын жолдарды анықтап алу үшін бағытталған. Оған геосаясат, әлеуметтік-экономикалық және құқықтық-территориялық мәселелер кіреді. Онда саяси принцип, бар билік орыстардың қолында болуы тиіс. Қалғаны солардың сұқ саусағы арқылы бөліске түсіп, өзгелер солардың «шешімімен» еншілеп жатады. Ал, Мәскеу жалпыұлттық мемлекеттік-құқықтық ұйымның орталығы болып қайта жаңғырады-мыс.
Сонымен, болашақ Ұлттық идеяның негізін, яғни, жобасын неден, қалай қалыптастыруымыз керек? Бірінші, ол идея – мемлекетіміздің демографиялық және ақпараттық-саяси технологиясын заманға сай ұлттық негізде өргіздіріп, ұлттың тәні мен рухын тең дәрежеде дамытуға атсалысуы тиіс. Ал, ұлттық рухани құндылықтар жаңа мағына-мәндегі әрі түрдегі қайта құрылған материалдық-практикалық қызмет пен экономикалық ұлттық реформаға бастама болмаса болмайды. Ол үшін шығармашылық, яғни, творчестволық интеллектуалдық күш-жігерді жинақтауға тиіспіз. Оны жинақтау үшін Масанов секілді люмпендерге жол бермеуіміз керек. Ал, люмпендер – туған мәдениетінен қол үзген адамдар, бірақ, оларда интеллект жоқ деуге болмайды. Бар болғаны, олар ұлтына жат-жұрттай қарайды. Міне, бұлар біздің Ұлттық идеямызды қалыптастыруға кері әсерін тигізеді.
Ұлттық идеяның негізі – Тіл, Дәстүр, Дін, сондай-ақ, Діл, әрине, одан әрі қоғам, мемлекет, үкімет болып кете береді. Мен осы тұста «Қазақ әдебиеті» газетінде Ақселеу Сейдімбеков ағамның, Бельгер отандасымның Ұлттық идея туралы ой-пікірлерінде дінге иек артпай, оны аттап өткендеріне таң қаламын. Ұлтты Діннен бөліп қарауға қанша болмаса, Ұлттық идеяны да сонша бөліп қарауға болмайды. Өйткені, Дін – ұлттың негізгі тұрмыс-тіршіліктегі Иманға негізделген өмірлік құндылығы. Біздің қандай да идея ұлттан, өмірден, қоғамнан тыс болмауы керек дейтініміз сондықтан. Осы тұста мен сіздерден Ұлттық идеяны қалыптастыратын бірден-бір көз интеллигенция ұлттық элита мәртебесіне, яғни, статусына лайық па деп сұрақ қойсам ше? Әрине, лайық болуы мүмкін. Бірақ, олар, бірінші, қанша білімді болғанмен өресіз, біліксіз, имансыз болса, екінші, сана-сарабынсыз, соқыр сенім-нанымдағы батысшыл, ұлттық тек-топырақтан ада болмаса. Сөз жоқ, мұның екеуі де бейұлттық адамдар.
Мысалы, біз Қазақстанның экономикасын қазақ тағдырын, тарихын, мәдениет, әдебиетін, рухани бағыт-бағдарын, тілін, ділін, менталитетін білмейтін Ораз Жандосов секілділердің қолына тапсырсақ, ешуақытта Ұлттық идея қалыптастыра алмаспыз. Ұлттық идеяның ең негізгі көзінің бірі сол – экономика, материя. Әрине, рухсыз еш материя мәңгілік бола алмайды. Бірақ, әлеуметтік-тұрмыстық жағдайсыз да Ұлттық идея толыққанды қалыптаса алмайды. Сондықтан, ондай құндылықтарды өмірдің өзі қалыптастырып, реттейді. Сонда да, онда төмендегі негіздер болуы тиіс. Бірінші, ұлттың дәстүрлі психологиясы, екінші ол нақты қазіргі жағдайға сай болуы тиіс. Мемлекеттің тарихын қалыптастыратын қоғамдық дамуды ұлттық негізге бағыштамасақ тағы болмайды. Оның көзі құқықтық-заңдылық негізде. Яғни, Ата Заңымызға сүйенген заңдылықтар, сондай-ақ Үкімет, Президент, Парламент болып сол Ұлттық идеяға кең жол ашуға мүмкіндіктер жасауы тиіс.
Ұлттық идея болса – тұлғалар қалыптасады. Тарихи тұлғалар тарихи идеялар болған тұста болады. Идеяның орындалуы ұзақ процесс. Ол бірнеше ұрпаққа кетуі бек мүмкін. Бірақ, ең бастысы, негіз қаланып, темірқазық анықталады. Кеңестік кезеңдегі идея солай болған. Қазір де сондай идеяның орнын Ұлттық идея алмастыруы ауадай қажет.
Жалпы, қазақ халқында ұлттық идея-жинақтаушы күшке ие болып, ұлтты топтастыратын рөл атқарған. Асанқайғының Жерұйық іздеуін алыңыз. Оның еврейлерге қырық жыл «Земля обитавения» іздеген Мұса, Мойсейден несі кем. Бұл мәселе бұдан да терең, кең әңгімелеуді талап етеді. Бұл үзік сыр ғана. Сондықтан, ұлттық идея іздеушілердің басы да, аяғы да біз бола қоймаспыз. Мәселе соны тауып, қалыптастыра аламыз ба, әңгіме сонда.
«Жас қазақ».
24 қазан, 2003 жыл
308 рет
көрсетілді0
пікір