- Заманхат
- 07 Желтоқсан, 2016
Көп қырлы қаламгер
Зұфар Сейітжанұлы,
профессор
Аманжан Жақыпов (1935- 2006) – көп қырлы өнер иесі. Алдымен ол – ақын. Өлеңді жазып та шығарады, суырып салып та айтады. Ол 1970-1980 жылдары кеңшар және аудан атынан бірнеше ақындармен (Жабайыл Бейсенов, Құсмүлия Нұрқасымов, Тұяқ Әбдірайымовпен) айтысып, жүлделі орындарға ие болады. Ақын 2003 жылы Түркияның Сивас қаласында өткен Түркі дүниесі ақындарының бас қосуына қатысты.
1974 жылы түрлі тақырыпта жазған өлеңдері «Жазушы» баспасынан «Қыр лебі» деген атпен жарық көреді. Ақын балалық, жастық шағы өткен жердің сұлу суретін:
Шұлғытып жүйрік мінген шүйгін жайлау,
Шыңғыртып асау ұстап, бие байлау.
Бағлан жеп, қымыз ішу, балуан түсу,
Айтысу, әнге салу «халау-ләй-лау».
Мыңғырған төрт түлік мал, бұйрат, белес,
Жап-жасыл бетеге, бет, адыр, дөңес.
Күрең бел, қызғылт қырқа, балауса саз,
Көк жайлау көз алдымнан кетер емес, – деп жырлайды.
Ұлттық ойын-сауықтың қызық-қуанышын көрген, көк жайлаудың бал ауасын жұтып, жан рахатын басынан өткізген лирикалық кейіпкердің жан сыры. Көңілінің хошы, көзінің көркіне айналған көк жайлау көз алдынан қалай кетеді? Туып-өскен жерін жүрегі тастан жаралған жарымжан ғана ұмытуы мүмкін. Өлеңде қазақ халқының ұлттық этнографиялық ұйымдары сағыныш сезіміне орана көрініс тапқанын көреміз. Ақын екінші бір өлеңінде де өскен елі мен жерін іңкәрлік сезіммен жырлайды. Бауыры бақша-бауға, етегі егінжайға толы, шөбі-суы мол таудың өзіне тән сипаты оқырманның көз алдынан өтіп жатады.
Көлбеген Тарбағатай бір үлкен тау,
Бауыры бал-омарта; бақша мен бау.
Етегі егін жайдың кең алқабы,
Пішендік, шалғын, қияқ, қаптаған қау.
Алакөл балық баққан бір бақташым,
Суына қысы-жазы құрлыған ау.
Не:
Жарбұлақ ел ырысы шалқып жатқан,
Ордінін омырауына жарқылдатқан.
Жастанып Барлық тауын бас жағына,
Көсіліп көлге аяғын салқындатқан.
Құт-береке дарыған Тарбағатай тауының бауырындағы Мақаншы, Жарбұлақ сынды шаруашылығы шалқыған аудан-ауылдарды, айдыны алыстан көз тартып жарқыраған суы шипалы Алакөлді мақтаныш етеді. Тау мен ауыл көрінісін бірде кейіптеу тәсілімен адамның қимыл-әрекетін бере суреттесе, бірде тұрмысқа қажет байлық-игіліктерді аңғарады.
Аманжан бірде табиғаттың толысқан шағын он жеті жаспен параллель ете отырып, көктем мен жастықты ұштастыра бейнелейді. Тау шоқтығынан күн құлап бара жатқан кешкі мезгіл. «Өткен күндері біртіндеп ойға оралады». Өйткені, өткен күндері – жалынды жастығы. Он жеті жасы еске түскенде көкірегін сағыныш сезімі тербейді. Екінші жағынан он жетінің өткеніне өкініш те жоқ емес. Сартап сағыныш пен жеңіл мұң қос өрімдей жымдасқан.
Шоқтығынан таудың құлап, күн
батып,
Дала қоңыр, аспан қызғылт кеш еді.
Алыс көзге көрінбейді мұнартып,
Салқын самал беттен сипап еседі.
Өткен күндер ойға оралып біртіндеп,
Елжіретіп жүректі бір пәк сезім.
Дей беремін өз-өзімнен күбірлеп,
О, дариға, онда он жеті жаста едім.
Кешкі күннің дәл, қанық суреті адамның сұлулыққа құштарлығын арттырады. Табиғат күйі көңіл күймен астасып, көктем күннің жанға жайлы кеші көңілдегі көп сырдың бір парағын ашқандай әсерлі мазмұнға ие болады. Ақын мұрасының ішінде «Қазағым» өлеңінің орны ерекше. Өлең дүниежүзі қазақтарының құрылтайы кезінде жазылған сияқты. Автор назарын қазақ халқына аудара сөйлесе, екінші жағынан, ілгерінді-кейінді халық басынан өткен тарихтың кейбір сәттерін еске салады. Тәуелсіз ел болып мерей-мәртебеміздің өскен шағын ерекше бағалайды. Ақын төгілте жырлап, термелей жөнеледі.
Думан-тоймен дүниені
Дүбірлетші қазағым.
Есіліңді құлаштап,
Жүзіп өтші қазағым.
Ақ Ордаңа көзіңді
Сүзіп өтші қазағым!
Есіл бойында сән-салтанатты қаланың бой көтеріп, Астанаға айналған кезін көтеріңкі көңілмен жырлайды. Сан ғасыр сарыла күткен тәуелсіздікке қол жетпесе, Арқа төсінде Ақорда қайдан болсын. Сондықтан, ақынның асқақ сезіммен толғауы орынды-ақ. Енді, бірде қазақ халқының ұлы перзенттерінің атын атап, оларды мақтаныш етеді. Ұлыларды – ұлықтау парыз.
Әл-Фараби, Абайдай
Данасы бар қазағым,
Сарыарқадай сары алтын.
Даласы бар қазағым.
Абылайдай көреген
Көсемі бар қазағым,
Төле бидей төгілген
Шешені бар қазағым,
Қабанбайдай қаһарман
Батыры бар қазағым,
Махамбеттей аламан
Ақыны бар қазағым!, – деп елдің даласы мен данасын, ақыны мен батырын, көсемі мен шешенін атап, болашаққа үлкен сенім артады.
Осындай біртуар кемеңгерлері бар қазақ халқы басқалардан қалай төмен болады? Бабалар мен даналар рухына тағзым ете тарата сөйлейді. Бірде лирикалы шегініс арқылы қазақ халқының өткеніне ой жүгіртеді. Бүгінгі таңда «азуын айға білеген» елге айналғанына сүйінеді. Өлеңде мағыналық ой салмағын «қазағым» деген сөзге түсіріп, әлденеше рет қайталайды. Осы көркемдік тәсіл арқылы өлеңнің ой тереңдігі мен әсері арта түскен. «Шынқожа батыр» туралы туындысы жоңғар қалмақтарымен шайқаста елін қорғап ерлік көрсеткен Шынқожа батырға арнап жазылған. Автор өзі айтқандай Тарбағатай тауының Аякөзге қарай созылып келіп біткен жерінде Шынқожа деген ауыл және күмбез бар. Шынқожа – тарихи тұлға. Сонау «Қаратаудың басынан көш келетін» заманда Қабанбай бастаған батырлардың қатарында болып, ерлік көрсетеді. Бірақ, осы жорық жолында батыр қаза болып, денесі табылмай, тек бір бармағын тауып жерлегенінен мәлімет береді. Өлеңнің соңын:
Батыр жайлы аңыздан,
Жол қысқарып қалады...
Көз алдыңнан өтеді,
Тарихтың бір парағы.
Қарттар жағы бір сәтке,
Аруақтанып қалады.
Жастар жағы ой түсіп,
Салмақтанып қалады, – деп бітіреді. Бұған қарағанда, халық аузындағы аңызға сүйеніп жазған болуы мүмкін. Алайда, жастарды ел қорғауға үндейтін танымдық-тәрбиелік мәні бар туынды болып табылады.
Аманжан поэзиясының басым бөлігі – арнау өлеңдер. Мұндай өлеңдер әлем әдебиетінде молынан ұшырасады. Бұл дәстүр қазақ поэзиясына да тән. Ақынның біраз арнаулары белгілі адамдарға (Сәбит Мұқанов, Бибігүл Төлегенова, Бауыржан Момышұлы, Нұрғиса Тілендиев, Мұқағали Мақатаев, Тұманбай Молдағалиев, Қабдеш Жұмаділов, Тұрағұл Қоңырұлы, Оразақын Асқар. Сүбебек Нұрбаев, Төлеубек Жақыпбайұлы, Оразанбай Егеубаев т.б.) арналған туындылар болса, басқа да сыйлас, жора-жолдас болған адамдарына білдірген лебіздері болып келеді. Сәбит Мұқановтың қайтыс болуына орай жазған «Қайран Сәбе» өлеңінде оны ғалым, көркем сөз шебері, халықтың біртуар азаматы ретінде бейнелейді. Сондай-ақ, жазушының адамгершілік қасиеттері де таратыла айтылады.
Алғы сап «ағалаған, Сәкелеген»,
Артқы лек «аталаған, әке» деген.
Қашанда, қайран халық, ғазиз ана,
Өзіңді бастан сипап мәпелеген.
Дәл мінездейді. Көзі тірісінде Сәбеңе деген халық құрметі ерекше болғаны белгілі. Заманның да, адамның да ықыласына бөленген алыптар тобының бірі болған Сәбеңнің өмірден озғанына өкініш білдіреді. Жазушы қазасын ел мұң-наласымен астастырады. Осы арнаудың кей тұстарында Сәбеңнің сырт бейнесі де көз алдыға келеді. Жазушы есімінің ел есінде болатынына сендіреді.
Бауыржан Момышұлына арнаған «Арман аға» өлеңі де көңілге жылылық ұялатады. Ел сыйлайтын ерекше тұлға екенін айта келіп, ойын былай сабақтайды:
Тумыстан туған тілдің жырауы едің,
Еліңнің ерке бұлан ұланы едің.
Қолыңда алмас қанжар, алтын қалам,
Ұлтыңның рухына ұран едің.
Қалам мен қаруды қатар ұстаған, ұлт рухының ұранына айналған ұлан ретінде сипаттайды. Баукеңнің көсемдігі мен шешендігіне назар аударады. Қиын-қыспақ заманда қол бастаған хас батыр болған, жұрт жүрегінде мәңгі сақталар азамат деп бағалайды. Ақын кімге өлең арнаса да, оның әлеуметтік орнын, мінез-машығы мен өнерін дәл бейнелеуге ден қояды. Нұрғисаға арнауында:
Халқымның бойындағы қасиеттен
Жаралып қуаныш пен қасіреттен,
Басталған «Әл-қиссадан» ән-жырыңды
Тыңдаған тебіреніп жасын төккен.
Не:
Композитор дегенім – кем сияқты.
Ұлы күйші дегенім – жөн сияқты.
Әуезі жанымызға ем сияқты,
Тура ма енді қазақ сен сияқты, – деп, Нұрғиса сынды талантты тұлғаның өзіне де, көп көңіліне жол тапқан өнеріне де ілтипат білдіреді. Екіншіден, адам жанына ем болар өнердің құдіретін ұлықтау да байқалады. Автор өлеңін кімге арнайды және ол қандай адам болғанын ерекше ескереді. Әр арнауы осы ұстаным тұрғысынан жазылады.
Аманжан Жақыповтың Тұманбайға арнауында замандас әрі сыйлас адамына деген риясыз көңілі көрініс береді. Тұманбайды ертелі-кеш сайраған бұлбұлға балауы да орынды.
Алматы, Алатауында,
Жастықтың алтын тағында,
Көктемнің күлгін таңында,
Сұлудың Иран бағында,
Сайраған бұлбұл тына алмай,
Сайраған бұлбұл – Тұманбай.
Немесе:
Ойлары – десте, дестелі,
Жырлары – жібек кестелі.
Бір тауар ақын –Тұманбай,
Тұманбай аты – ұрандай.
Тұманбайдың өндіре жазатын десте-десте жырларын былай қойғанда, небір әдемі әндерге арналған өлеңдері көптің сезімін тербеп, аңсарын асқақтатқан туындылар екені хақ. Аманжанның «біртуар ақын Тұманбай, Тұманбай аты – ұрандай» деп түйіндеуі дәл айтылғандай. Тұманбайды достық үшін жанын да, барын да аяп қалмайтын ақ көңіл адам ретінде сыйпаттайды. Оның жаны жақын адамына ықыласы ерекше.
А.Жақыповтың кейбір арнауларында жеңіл әзіл жарасым тауып тұрғандай сезіледі.
Үндемей барлап жан-жақты,
Үйдей ойды үйірген.
Боксері сөздің салмақты,
Бір қойып жыққан бүйірден.
Бұл Оразақынның болмысын дөп басқан жыр жолдары.
Бірге оқыған, сыйласып өткен замандасы Оразанбай Егеубаевқа арнаған өлеңі де жылы әзілмен әдіптелген жыр жолдары нысанаға дөп тиіп жатқандай әсер қалдырады.
Оралған оралман боп қасқа басым,
Жиырма жыл соғылғанда тасқа басың.
Сау қалған миың қалай, «Таңжарықты», Таң қалам жазды ма деп басқа басың.
Бұл жолдар Оразанбайдың кейбір өмір жолдарының қалтарысын қапысыз қамтыған шынайылығымен ерекшеленеді.
Тағы да бір досы Тұрағұлға арнауында:
Бір мұратқа – бұғы мүйіз мұңдасым,
Сары атаным, досқа тосқан шудасын.
«Кімге сенсең – сол шикі» боп шыққанда,
Піскенінше қайта мойын бұрмасым, – деп, достықты қастерлейді. Сондай-ақ, Тұрағұлдың мінез-сипатын да хабардар етеді, салмақты ой түйеді. Алдыңғы екі тармақтан тапқырлық та танылады. Бас-аяғы бір шумақ өлеңнен Тұрағұлдың табиғаты да ашылады.
Ақынның бір шоғыр арнаулары бір екі шумақтан аспай, қысқа қайрылып отыратын тапқыр, уытты жырлар болып келеді. Кейбір туындысында сыншылдық ой басым. Мәселен, «Бөрібасарға рецензия» өлеңінің аты шартты болғанымен, кемістікті дәл аңғартады.
Мұқабада – алтынды өрнек ойылған,
Аты да әйдік «Бөрібасар» деп қойылған.
Қолға алсаң, қорғасындай салмақты,
Ойға алсаң, салар еске қаңбақты, – деген жолдарда ащы-әжуа бар. Кейде қаңбақтай қауқары жоқ кітаптардың шығатынын мойындау керек. Автордың әр нәрсеге сын көзбен қарап, ақиқатты айтатын азаматтық үні естілгендей болады.
Аманжанның «Көптен жүрген көне сөздер» топтамасы жақсы мен жаманды шендестіре отырып, аз сөзге көп мағына сыйғызады. Әлеумет өмірінде кездесе қалатын құбылыстарға баға беріп, ой түйіндеп отырады.
Екі жақсы қосылса,
Бар өмірі бал болар.
Екі жаман қосылса,
Кең дүние тар болар.
Болмаса:
Күлімдеген қулықтан,
Дұшпан қызыл көз артық.
Екіталай шындықтан,
Өтіріктің өзі артық – деген жолдарда қарама-қарсы құбылыстарды салыстыру арқылы адам мінезіндегі жақсыға жаршы, жаманға қамшы болады. Қанатты сөзге айналып тұрған мұндай тармақтар құнарлы ойдан туған құнды сөз.
Ақын өлеңдері – жан сырының көрінісі екенін ескерсек, қай туындысынан болсын оның таным-түсінігін де, өмірге көзқарасын да аңғару қиын емес. Әр туындысынан ағынан жарыла айтқан үні анық естіледі. Ол әрқашан ізгілікті, адамгершілікті жоғары бағалайды. Ел қорғаны болған ерлердің еңбегін үлгі етеді. Аманжанның бір қыры – ақындық. Жазушылық – Аманжан Жақыповтың екінші қыры. «Жазушы мен қымызшы» атты шағын әңгімесінде М.Әуезов өмірінің соңғы кезіндегі бір сәттік іс-әрекеті суреттеледі. Автор әңгімесін «Сәске түс кезінде бұл базарда бұрын бола бермейтін келісті киінген бір қазақ қымызшылар жаққа қарай беттеді» деп бастайды. Бұл кім болды екен? – деген ой оқырманды жетелей жөнеледі. Кім болса да көптің бірі емес екенін сезесің, тағы оқи бастайсың. Жазушы көбіне оқиғаны кейіпкерлер арасындағы диалог арқылы өрбітіп отырады. Кейіпкер сөздері характер болмысын және олардың ішкі психологиялық көңіл-күйлерін де аңғартып отырады.
– Бауыр, бір-жар литр іше ме деп, артық айтуға аузым бармап еді. Кейде кемпір әкеледі. Ол менен гөрі қымбатшылдау, – деп күлімсіреп еді. Ана кісі: бір сом болсын және өзім қарайласып тұрамын, – деп асығыс екенін аңғартты.
– О, не дегеніңіз, о не дегеніңіз, базар нарқы әртүрлі болатынын айтқаным ғой, – деп бір сөзін екі рет қайталап, ақтала сөйлеуінен қулығы жоқ, ақкөңіл адам екені аңғарылып қалады. Әңгімеде қымызшының қимыл-қозғалысы, сөйлеген сөзі – бәрі табиғи, нанымды. Екі адамда екі түрлі мінез көрінеді. Машина ішіндегі әңгімеден қымызшының өткен өмірінен хабар табамыз. Автор лирикалық шегініс арқылы қымызшы өз өмірінен өзі мәлімет береді. Ал, қымыз алушы аз сөйлеп, көп тыңдайды. Бір сәт қымыз алушының ішкі ойы арқылы қымыз сатушыға портреттік сипаттама береді. Машина алдындағы қиық айнадан қымызшыны көріп келеді. «Балуан денелі, ат жақты, ашаң жүзі, ақ жарқын, сезімтал адам». Оның жағымды бейнесі айқындала түседі.
Әңгімеден қымызшы өмірі әр қырынан көрініп отырады. Сөзді қымыз алушы бастап, – нешедесіз?
– Е, Бурақан болыс айтқандай, малды-малға жеткізгенше ғазірейіл жанға да жетеді деп, пайғамбар жасынан астым. Мына мақалдан секем алғандай, алда отырған адамның өңі қуқыл тартып:
– Атыңыз кім?
– Дархан!
Осы қысқа қайырым сөзде бір нәрсені аңғартқандай. Алда отырған адамның өңі неге қуқыл тартады? Әрине, ішкі жан сарайында бір қобалжу бар. Екіншіден, оқиға біртіндеп ширай түседі. Автор кейбір детальдарды да, көркемдік тәсілдерді де орынды пайдаланады. Кейде баяндау, кейде диалог, кейде ішкі монолог арқылы кейіпкерлердің сыртқы кейпін, ішкі психологиялық иірімдерін аңғартып отырады. Мәселен, қымызшының ішкі ойы арқылы екінші кейіпкердің (қымыз алушының) келісті келбеті көз алдымызға келеді. Қымыз алушының үйіне келіп, бойы үйренген Дархан үй иесінің есімін сұрайды. Бірақ, «Мұхтар» атына онша назар аудара қоймайды. Дастархан басында ол көсіле, ашыла сөйлеп, үйі туралы, кітаптары туралы сауалдар қояды. Өзінің оқымаған адам екенін айтады. Оның сөздерінен ауылда өскен, аңқау-аңғал, адал адамның мінез-машығы даралана түседі. Оқымаған, бірақ тоқығаны көп адам екені байқалады.
Тағы бір кезекте қымызшы (Дархан) өзінің туып-өскен өңірінде қандай әнші ақындар болғанын, Әсет, Арап, Қайрақбай сынды өнер иелерін көргенін әңгімелейді. Оның бұл сөздерінен ойы ұшқыр адам екені байқалғандай болады. Мұхаң «құлай тыңдап, Дарханның әңгімесін жиі құптап» отырады. Бұл арада Мұхаңның да елітіп, қанаттана бастағанын аңғару қиын емес.
Екі кейіпкердің де көңіл күйлері көтеріле түскендей. Қымызды шопыры алып тұруға келісіп, екеуі есік алдына тоқтаған сәтте Дархан:
– Мұхтаржан, фамилияң кім?
– Әуезов.
Бұл фамилияны естіген сәтте Дархан ұйқысынан оянған адамдай сөзі де, қимыл әрекеті де басқа сипатқа көшеді. Сәбит Мұқанов, Мұхтар Әуезов! – деп біресе қапсыра құшақтағысы кеп, біресе жайған қолын жылдам түсіріп, Мұхаңның оң қолын қос алақанымен аялай ұстап, көкірегіне басып, көзін тас жұмып қалды да:
– Иә, Құдай, біреуге Қызыр пайғамбар кездесіпті десе, қандай нанбас едік. Жасаураған көзін ашып, сенер сенбес Мұхаңа қарады. Бұл әңгіменің шешуі. Кейіпкердің іс-әрекеті шарықтау шегіне жетеді. Өйткені, ол бұған дейін қымыз алушының кім екенін білмейді. Ұлы жазушы Мұхтар екенін білген сәтте психологиялық өзгеріс жетегінде абдырап, түрлі күйге түсуі де, жүрекжарды сөзі де оқырманды нандырады. Қымызшы енді ағынан жарыла ақтарыла сөйлейді.
– Мұхтаржан, қонақ бол, тай соямын! Ауыл Ақсеңгірде, – деді. Бұл – қазақы психология. Кейіпкердің өзіне тән болмысы да айқындала түседі. Автор жасанды жалғандыққа ұрынбайды. Тұрмыстық қатынас үстінде айтылатын диалог пен портрет-әңгімеде көп қолданылған көркемдік тәсіл.
Дарханды аялдамаға апарған шопыр торсығына қоса тағы бір заттарды ұсынады. «Ойпыр-ай, қандай данышпан адам, қандай сырбаз! Ыдысын құр қайтармайтын қазақ жөнін қалай біледі! Әйелі ме екен, өзі ме екен? – деп өң мен түстей күй кешіп Дархан қария қайтып бара жатты деп аяқталады. Дарханның ішкі ойы (монологы) арқылы Мұхаң бейнесі әр қырынан тұлғалана, шоқтықтана түседі. Қымызшының өмірге деген көзқарасы мен дүниетанымы да екі адамның сұхбаты барысында ашылып отырады. Оқиға желісі еркін дами келе шешімін табады. Қорыта айтқанда, жазушының сәтті жазылған елеулі туындысы.
Аманжан Жақыпов алғашқы әңгімелерін ертеректе (1952-1954) жазған. Мәселен: «Қияға», «Мен тұрған үй», «Талға барғанда», «Бір кеш», «Лақ тартқанда», «Мен көрген жындар», «Жол естеліктері», «Студенттік әңгімелер» т.б. Осы әңгімелері жайында автор: «...бірінші үйрету, жаттығу есебінде, екінші өз өмір-тұрмысым, іс-әрекетім, қандай жерде болғаным келер күннің көзіне бүгінгінің куәсі болсын деген талап еді» – депті. Автордың өзі айтқандай, оқиғаның бәрі бірінші жақтан «меннің» атынан баяндалады. Бұл туындылар жазушының жас кезінде жазған шығармалары болғандықтан әлеуметтік мәселелер көтерілмеген. Бірнеше әңгімелерінде мектеп оқушысының іс-әрекеті суреттеледі. «Мен көрген жындар» әңгімесінде байдың қозысын баққан он бір жастағы баланың дүние болмысты түсіне бермеуі, түнде көз алдына сайтандардың елестеуі сөз етіледі. Баланың сәби санасы мен ауыр тұрмыс-тіршілігіне қанығамыз. «Жол естеліктерінде» салт атпен жолға шыққан жігіт жол-жөнекей бұрынғы досы Тұрдыақынмен кездеседі. Екеуінің әңгімесінен сол тұстағы қоғамның тыныс-тіршілігі қылаң береді. Бұл әңгімелері жазушының тырнақалды туындылары болғандықтан кейбір қысқа суреттемелері бір әңгіменің фрагменті сияқты әсер қалдырады. Өмір-тіршіліктің сан түрлі сәттерін бейнелейтін шағын әңгімелерінде оқиғаны өрнекті тілмен өруге бейімділігі аңғарылып тұрады.
Жазушы эссе-естеліктерді де көп жазған екен. Солардың бір шоғыры «Ұлтымның ұлы перзенттері» деп аталады. Солардың бірі – «Ұстаз». Бұл М. Әуезов өмірінің екі кезеңін қамтиды. «Абай жолы» романы талқыланатын бір күні бірнеше жігіт Ғылым Академиясының үлкен залына қаймыға басып, әркімге жасқана қарап арт жақтан орын алады. Бұрын шығармаларын оқып, енді өзін көрсем деген арманмен келген зерделі студент алғашқы әсерін: «кіріп келгеннен президиумның жуан ортасындағы Мұхаңды бірден таныдым. Ұзақ жылдар сарыла сағынып, анадайдан әкесін тірі көрген баладай, ту сыртым тұтас дүрліге шымырлап, көзімнен жас парлай жаздап басылдым» – дейді.
Тартымды баяндау мен жас жігіттің жан толқыны әдемі ұштасады.
Автор бұдан кейін М. Әуезовтің өздеріне лекция оқыған сәттерін баян етеді. Ұлы жазушының ой тереңдігін, ағыл-тегіл шешен сөйлейтінін сездіреді. Екінші жағынан, студенттің ұстазына деген ілтипат-құрметі де ерекше көрінеді. «Алдымда тұрған алып ойлы адамның сөзінен де, өңінен де өмір сырын қатар оқып, үнін құлағымда, өң-ажарын көз алдымда мәңгі сақтап қалуға ынтық болдым». Бұл М.Әуезов сынды алыптың дәрісін тыңдасам деп алыстан шөліркеп келген жас жігіттің жан сыры, әсерлі баяндауға кейде дәл мінездеу қосылып, шығарманың эстетикалық-көркемдік қуатын арттырып отырады.
Жазушы «Үш ауыз сөз» эссесінде өмірінің соңғы кездерінде Д.Қонаевтың аузынан естіген үш ауыз сөздің қандай жағдайда айтылғанын әңгімелейді. Димаш Ахметұлын заманның зор тұлғасы, ұлтының ұлы перзенті деп бағалайды. Ол жайында көп естеліктер жазылатынын еске салады, көпке үлгі етеді. «Адамның бұлбұлында» атақты Әсет ақынның кейбір өлең-дастандары мен әндеріне сипаттама береді. Оны өнердің үш бірдей шыңына шыққан өнерпаз ретінде таниды. Осы ретте төкпе ақын, әнші, домбырашы Ауған ақынның өмір жолдары мен шығармашылығы жайында тың мәліметтер айтады. Қабанбай батыр ұрпақтары ішінен ісімен де, күшімен де, ақыл-ойымен де озған адамның бірі – Сүлеймен би. Ел ісіне араласып, талай дау-дамайды бітірген беделді би жайында нақты деректер келтіреді. Оның өмірі, атқарған игі істері жайында жан-жақты сипаттайды.
Аманжанның «Сыр», «Тұманбай», «Олжас», «Талант» эссе естеліктері де тартымды оқылады. Автор ойын қызықты, емін-еркін сабақтап, кейбір сыр-сезімдерін бүкпесіз айтады. Ақын Тұманбай ақын құрдас-досы болғандықтан, оның көптеген жол сапарында бірге болады. Тұманбайға деген ел құрметінің куәсі болып, көп нәрсені көңілге түйеді. Екеуінің арасындағы жарастық тапқан әзіл-қалжың, ақ пейілдері де көрініс тауып отырады. Тұмағаңның кішіпейіл, жайсаң жан екенін аңғарып тұрса, Аманжанның да дос қайғы-қуанышына ортақтаса білетін білікті азамат болғанын байқаймыз. Екі адамның жақсы мінез, шынайы сыйластықтарына қанығамыз. Досы кейде Тұманбайдың кейбір шығармаларына пікір айтады. Мұндай сәтте ақын: «Айтасың-ау, Аманжан» деген сөзді жиі айтатын көрінеді. «Айтасың-ауы» кішіпейілдік қабылдауы, әрі мені бағалауы, әрі өзінің ақындығы туралы айтқаныма риза болғандығын білдіргені» деп еске алады жазушы.
Жазушы бірнеше публицистикалық шағын шығармаларында бір шоғыр тарихи тұлғалар жайында әңгіме қозғайды. Олардың кейбірі би-шешен, кейбірі батыр палуан, ақын-әнші, кейбірі сопы-қажы, кейбірі ел басқарып, атқа мінген адамдар. Автор осылардың өмір жолдарын ел тарихымен байланыстыра ұштастыра әңгімелейді. Жекелеген адамдардың мінез-машығына, іс-әрекеттеріне сипаттама беріп отырады. Жеті атасы бай, өз әкесі қажы болған Қасен деген азамат өткен ғасырдың елуінші жылдардың ортасында (ХХ ғ) «ұлтшыл» деген атпен сотталып кетеді. Семей абақтысында Есмағамбет Ысмайылов бірге отырады. Ауыр күндерді бірге өткізген екі адам өмірлерінің соңына дейін сыйласып өтіпті. Осы сияқты нақты дерек беретін көсемсөздерінің танымды мәні зор.
А. Жақыповтың «тоқсан ауыз сөздің тобықтай түйіні» дерлік, философиялық тебіреніс-толғаныстары «жасырын жазбалар» деген атпен берілген. Мәселен, «Данышпан адамдарда адамзатқа ортақ», «Даңқына жастығы жараспайды екен» «Мақтаншақ екі түрлі: ашық мақтаншақ, арамза мақтаншақ, ашығы – ақ көңіл, жомарт келеді», «Бұрын әкем ұрсады, шешем ұрсады, ағам ұрсады деуші еді, қазір әйелім ұрсады дейтін болдық», «Ішімдікпен көңіл көтеру – сабан жағу сияқты. Лап етіп жанып, жалп етіп сөнеді, қара күлі қалады», «Күйлі кәріден амандық сұрасаң: – Алла деп отырмыз. Күйсіз кәріден амандық сұрасаң: өлмеген соң отырмыз, – дейді екен» т.б. Осы сияқты қанатты сөзге айналып кеткен бір-екі жолдан тұратын және ең көлемдісі жарты бетке жуық жазбаларында жазушының қоғамдық, тұрмыстық-әлеуметтік өзекті мәселелерді бақылаудан туған ақыл-нақыл ойлары. Аз сөзге көп мағына сыйғызған түйін-тұжырымдары болып келеді. Бұл топтағы шығармаларында тапқырлық-шешендік сипат басым, таным-тәрбиелік мәні бар.
Жазушының тағы бір қыры – тарихшы, шежіреші. Оның бұл тараптағы еңбегі «Қаракерей тума тарихы» деп аталады. Автор бұл кітабында Қаракерей туманың арғы-бергі шежіресі (аталары, ұрпақтары) таратылады. «Қарға тамырлы қазаққа» тәуелсіз ел болған соң ұлттық тарихымызды, бірлік тұтастығымызды терең саралау қажеттігі туады. Бұл үшін рулардың тегін-туыстығын білмей тұрып бұл мәселені шешу қиын. Сондықтан, жүздеген ру ұйтқы болып отырған жұртымыздың тарихын, экономикалық-әлеуметтік, салт-сана, мінез-құлық бейнесін бір рудан білуге болады деген автор тұжырымын құптаған жөн. Сондай-ақ, ру шежіресінен тарихи мағлұмат, этнографиялық түсінік алуға болатынын ескеру қажет. Тоғыз тума шежіресі де ұлттық тарихымыздың бір бұтағы ретінде бағалануы керек.
Аманжан Жақыпов тәуелсіздік алған елімізді өркендету, нығайту үшін қазақ қоғамының сан түрлі саласына қажетті істерге назар аударып отырған. Сондықтан «Сөз сарайына» кірген кей хаттары ел басқарып отырған азаматтарға жолданған. Онда белгілі бір мәселе жөнінде өзінің ой-пікірін білдіріп, тілек-ұсыныс айтып отырған. Енді бір бөлім хаттары жақын жүрген жолдас-жораларына арналған. Бұл хаттарында кейбір жекелеген адамдардың шығармаларына баға береді. Өнер туралы пікір айтылады. Сонымен бірге дос-жаран арасындағы сыйластық, сағыныш, бір-біріне деген ілтипат, кісілік қасиеттерді қадір тұту, үнемі бой көрсетіп отырады. Сондай-ақ бірін-бірі рухани жақтан қолдап отыратын бауырмалдықтары хабар-хаттардың бойына жылылық дарытады, жақсы әсер қалдырады. Өмірбаяндық дерегі мол хаттардан талай ақиқатты аңғаруға болады.
А.Жақыпов – көп қырлы өнер иесі. Жазушының артында қалған мұраларынан оның пайым-парасаты биік, қалам қарымы кең қаламгер болғаны аңғарылады. Басқаларын былай қойғанда, ол ғылыми зерттеу де («Құлагер» поэмасы хақында) жазыпты. Оның әр жанрда жазған шығармаларынан ана тілінің нәрі мен әрі сезіліп тұрады. Осылардың басын құрай келгенде, қазақтың өнер әлемінен лайықты орын алар рухани мұра екені аян.
661 рет
көрсетілді0
пікір