- Заманхат
- 19 Сәуір, 2018
ЗАМАНЫНЫҢ ЗАҢҒАРЫ
Мағжан Жұмабаев қазақ әдебиеті мен тарихының кемеңгері, бейнелеп айтсақ, қазақ ағартушыларының ірі қайраткері және дауылпаз ұлы ақын. Сонау өткен заманда қазақ даласында болған талай қиын кезеңді басынан кешіп, бар тіршілік-өмірін қазақ баласының зарын жазып, жанын аямай ат салысқан алаштың қайратты абзал азаматы. Тарихқа қарасақ, өткен ғасырдың басындағы бет-бейнесін айтсақ, жүректі қан жылатып, аяусыз қинаған Ресей империясы, одан әрі Кеңес өкіметінің құрылуына қыйсынсыз қазақ баласын аямаған заманы болса керек. Сол кезеңде қазақ даласында шаш ал десе, бас алатын шолақ атқамінерлерінің келеңсіз күні туған болатын. Сол қиын уақытта қазақ елінің Алаш арыстарын қорғап, жырын жырлап, қелеңсіздіктерге бастарын тігіп, жанын құрбан еткен адамдардың бірі Мағжан Жұмабаев. 1893 жылдың 25 маусымында ұлы ақын Мағжан (Әбілмағжан) Бекенұлы Жұмабаев Ақмола облысы Петропавл уезіндегі Полудино болысындағы Сасықкөл көлінің жанындағы (қазіргі Солтүстік Қазақстан облысы Мағжан Жұмабаев ауданындағы Молодежное селосының маңындағы) ауылда дүние есігін ашқан. Ақынның әкесі Бекен ірі бай, Полудин болысы болған кісі. Сондай ауқатты шаңырақта өскен Мағжан төрт жасынан бастап, ауыл молдасынан хат таныған. Он екі жасында Петропавлдағы Мұхамеджан Бегішов ашқан медресе – қазақ және татар балаларына арналған діни семинарияға түсіп, бес жылдай оқып, үздік бітіріп шығады. 1911 жылы Мағжан Жұмабаев өзінің жерлес досы Бекмұхамед Серкебаевпен бірге Уфа қаласына барып, сондағы атақты «Ғалия» медресесінде оқуын одан әрі жалғастырады. Осында башқұрттың көрнекті ақын-жазушылары Шайқызада Бабичпен және Сәйфи Құдашпен бірге оқып, достасады. «Шайқызада мен Мағжан екеуі біздің медресе мақтанышы болды. Біздің ең озық ұстазымыз, ұлы Ғалымжан Ибрагимовтың өзі Мағжанмен есептесе білді. «Қазақ қызы» романының бірінші бетінде өз шәкірті Мағжанның «Айға» атты өлеңінің бір шумағын эпиграф ретінде алды. Шын мәнінде, бұл уақытта Шығыстың барлық білімін меңгерген жас Мағжан өз замандастарын таң қалдырды. Ол араб-парсы және түркі текті тілдерді жетік білді, тіпті, ортағасырлық ұлы парсы ақындарының өлендерін аударды», – деп жазды кейін Бекмұхамед ағамыз өз естелігінде. 1912 жылы Қазан қаласында Мағжанның «Шолпан» атты тұңғыш өлеңдер жинағы өз ұстазы, татар жазушысы Ғалымжан Ибрагимовтың көмегімен басылып шығады. Сол ұстазының ақыл-кеңесімен Мағжан орыс тілін үйреніп, Ресей және Еуропа білімінен сусындауға ден қояды. Уфадан Петропавлға оралған Мағжан мұнда сол кезде әйгілі «Оян, қазақ!» атты өлеңдер жинағын шығарып, елге кеңінен танылған ақын Міржақып Дулатовпен кездеседі. Орыс тілі мен әдебиетінің білімпазы болған Міржақып Мағжанды орысша оқытып, үйретеді. Оның кеңесімен ақын Омбыға сапар шегіп, ондағы мұғалімдер семинариясына оқуға түсіп, 1916 жылы алтын медальмен бітіріп шығады. Сонда, оқып жүрген жылдары Мағжан А.Пушкин, Ю.Лермонтов, Гете, Байрон сынды әлем әдебиеті классиктерінің шығармаларын қазақ тіліне аударумен айналысады. Саяси қызметпен де шұғылданып, аз ғана уақыт «Алашорда» үкіметінің Омбыда орналасқан Ақмола облыстық комитетінің мүшесі атанады. Кейін бұл ұйымнан бас тартып, 1918-1920 жылдары Омбы қаласындағы қазақ мектептері үшін мұғалімдер даярлайтын екі жылдық курстың және үш айлық «Қызыл мұғалімдер» курсының директоры болып істейді. 1921 жылдың басында Омбыда шыққан «Кедей сөзі» газетінің және кейінірек Петропавлда жарық көрген «Бостандық туы» /қазіргі «Солтүстік Қазақстан» газеті осы аталған басылымдардан бастау алған/ газетінің жауапты редакторы болып тағайындалады. Мағжан Жұмабаевтың «Жастарға!» деген өлеңі сол замандағы қазақ жастарының ел-жұрт алдындағы тарихи міндетін көрсетіп берген бағдарлама десе болғандай. Өлеңнің беташары ретінде Мағжан төмендегідей сөздер жазыпты: «Жастар! Алда жүрген, Алаш жолына аянбай қызмет қылған адал жүрек ағалардан үлгі, өрнек алыңдар. Елдіктен, ерліктен айырылып, екі жүз жылдай еңсесі түскен елді ойлаңдар. Күнді – түн, жақынды – жат, пайданы зиян деп жүрген, толық саяси хұқықтарын іздеп алуға ер жетіп, есі кірген елді ойлаңдар!» дейді де, өзінің «Жастарға!» деген өленің басқан. Бұл өлеңнің кейбір шумақтарын келтірейік: Арыстандай айбатты, Жолбарыстай қайратты. Қырандай күшті қанатты Мен жастарға сенемін!.. ... «Алаш» – айбынды ұраны, Қасиетті құраны. Алаштың олар құрбаны, Мен жастарға сенемін! Тау суындай гүрілдер, Айбынды Алаш елім дер. Алтын Арқа жерім дер Мен жастарға сенемін!.. ...Мен сенемін жастарға! Алаш атын аспанға Шығарар олар бір таңда! Мен жастарға сенемін! Үлкен тебіреніспен, жан толқынының қуатынан туған бұл жолдар қазір де, бұдан былай да «Мен қазақ ұланымын!» деген әрбір жастың жүрегіне жол тауып, буырқанған құлшыныс туғызарына сөз жоқ. 1922-1923 жылдары ұлы ақын Ташкент қаласындағы қазақ-қырғыз ағарту институтында аға оқытушы қызметін атқарып, «Ақжол» газетімен, «Сана» және «Шолпан» журналдарымен тығыз шығармашылық байланыс орнатқан. Олардың беттерінде өзінің ғылыми-зерттеу еңбектерін, «Батыр баян», «Қойлыбайдың қобызы», «Қорқыт» және басқа дастандары мен өлеңдерін жариялаған. Мағжанның екінші өлеңдер жинағы 1922 жылы Қазақстанның Татарстандағы баспа жұмыстары жөніндегі өкілі, белгілі ақын Бернияз Күлеевтің көмегімен Қазан қаласында басылып шығады. Ал, үшінші кітабы 1923 жылы Ташкентте көрнекті қоғам қайраткері Сұлтанбек Ходжановтың ынта-жігері арқасында жарық көреді. Мағжан Жұмабаев 1923-1927 жылдары Мәскеудегі Орталық Шығыс баспасы мен бұрынғы Кеңес Одағы халықтары Орталық баспасында қызмет істеген. Мәскеу әдеби-көркем институтында оқыған. Шығыс еңбекшілері коммунистік университетінде оқытушы болған. 1927 жылы туған еліне қайтып оралып, 1929 жылға дейін Петропавлдағы қазақ педагогикалық техникумы мен кеңес-партия мектебінде қазақ тілі мен әдебиетінен сабақ берген. Сол жылы «Алқа» атты жасырын ұйым құрды деген жалған айып тағылып, Мәскеудегі Бутырька түрмесіне жабылады да, жазықсыз он жылға сотталып, жазасын өтеуге Карелияға айдалады. Мағжанның шынын айтып жазған хатына орай, белгілі кеңес жазушысы М. Горький мен оның әйелі Е. Пешкова қазақтың ұлы ақынының аянышты тағдырына араша түсіп, 1936 жылы КСРО Жоғарғы соты оның жазасын жеті жылға дейін кемітіп, іле бостандыққа шығарады. Елге келісімен, ол Петропавлдағы А.С. Пушкин атындағы №7 орталау мектепте орыс тілі мен әдебиетінен сабақ береді. Алайда, мұндағылар да оны «алашордашы» деп қуғындап, көп ұзатпай, қызметінен шеттетеді. Жұмыссыз қалған Мағжан келесі, 1937 жылғы наурыз айында Сәкен Сейфуллиннің шақыруы бойынша Алматыға аттанады. Сол жылы 30 желтоқсанда қайтадан тұтқынға алынған ақын «кеңес өкіметіне қарсы күрес жүргізіп, Жапонияның пайдасына шпиондық жасады» деген жалған айыппен ату жазасына кесіледі. Қатал үкім 1938 жылдың 19 наурызында орындалған... Небары 45 жылға да толмайтын қысқа ғұмыр кешіп, кеңес заманындағы саяси қуғын-сүргіннің кінәсіз құрбаны болған Мағжан бабамыз ақыры тарихтағы «хрущевтік жылымық» келіп жеткен 1960 жылы ақталды. Бірақ, өкінішке қарай, ұлы ақынның артында қалған, баға жеткісіз, мол рухани мұрасын жарыққа шығаруға мүлдем тыйым салынды. Бірен-саран адамдар оның жалынды жырларын ұмытпай, жадында сақтап, жұрттан жасырынып, жатқа оқығандары болмаса, Мағжан есімін айтуға да қаймығып, қорқып тұратын қаһарлы заман тағы 28 жылға созылды. Өйткені, Мағжан өз жырларында ашық жазғанындай, Ер Түрік ұрпақтарының бірлігі мен түптің-түбінде бірігуін, алты алаштың азаттығын аңсап-армандап, бостандық идеясын бүкіл шығармашылығының алтын арқауы етіп, қасиетті туындай аялап ұстанғаны аян. Кеңестік идеология қанішер-құбыжық ретінде сипаттаған хан Абылайды ол: Қиын күн туған алаш баласына, Шұбырып жапанның сар даласында, Кез болған жаудан үркіп «Ақтабанға» Дұшпанның қалғандай боп табасына. Арқаға аяқ салып, түскен барып Екі оттың – орыс, қытай арасына. Күндерде сонау – қара, тапсырған ел Тағдырын Абылайдай данасына. Сол күнде ел қорғаған Абылайдың Қылсаң да аз қанша тәуеп моласына, – деп дәріптесе, ақ патша отаршылдығына қарсы қазақтан қалың қол жинап, қаруланып, қанды жорыққа көтерілген қазақтың сонғы ханы Кенесарыны: Арқада Бурабайдай жер болмайды, Алашта Кенекемдей ер болмайды. Кене Арыстан мезгілсіз мерт болды ғой, Алашқа бұдан да зор шер болмайды. Ел азды, Арқа тозды, қайғы басты, Күңіреніп біздей бейбақ жыр толғайды. Құдай-ау, мәңгілікке қарғамасаң, Кенедей енді неге ер тумайды?! Кене жоқ, ізін басар іні де жоқ, Дариға, жүрегімді дерт улайды, – деп қайғыра жоқтап, аспанға көтере асқақтатқан ұлтжанды ұлы ақынды кешегі кеңес империясының идеологтары қайтіп ұнатсын?! Тек тарихшылар «горбачевтік қайта құру мен жариялық кезеңі» санайтын, кеңес империясының іргесі шайқала бастаған 1988 жылы ғана Мағжан бабамыз толық ақталып, туған халқымен қайтадан қауышты. Мәңгі өлмес өршіл рухымен, мәңгі жасайтын мөлдір жырларымен мәңгілікке оралды ортамызға! Тағы бір айтып кететін жағдай, мағжантанушы ғалымдардың бірі профессор Зарқын Тайшыбай ағамыздың ғылыми зерттеулерінен бір тарихи деректі алуға болады. Сол деректерге сүйенсек, Башқұртстан халық ақыны Сәйфи Құдаш 1969 жылы Қазақ ССР КП Орталық Комитетінің бірінші хатшысы Д.А. Қонаевқа хат жолдаған: Құрметті Дінмұхамет Ахметұлы! Бұл хатты жазуға қазақ ақыны Мағжан Жұмабаевтың шығармашылығы мен саяси тұлғасы туралы соңғы кезде Қазақстанда біріне-бірі қарсы екі түрлі қоғамдық пікір қалыптасып отырғаны себеп болды. М. Жұмабаев 1929-1937 жылдары екі рет қуғындалып, сотталды. Ол 1960 жылы ақталған болатын. 1968 жылдың қараша айында Қазақ университетінде жиналыс болып, оған қатысушылар республиканың тиісті орындарына М.Жұмабаевтың екі томдық шығармалар жинағын бастырып шығару туралы ұсыныс қойған болатын. Алайда, менің білуімше, Қаз ССР КП Орталық Комитеті бұл жиналысты саяси жағынан теріс деп бағалаған, өйткені, М.Жұмабаев байдың тұқымы, ұлтшыл, символист, пессимист және мистик-ақын ретінде саналған. Мұндай біржақты баға, белгілі бір дәрежеде, маған да тиіп кетті, өйткені, мен, өзімнің «Жастық жолымен» (Мәскеу, 1968) деген кітабымда оның атын екі рет атағанмын. Бір рет Мағжанның 1909-1910 жылдары Уфа қаласындағы «Ғалия» медресесінде оқығанын, екінші рет Қазанда оның алғашқы өлең кітабы «Шолпанның» басылып шығуына байланысты. Міне, енді, бір жағынан, М.Жұмабаев ақталып отыр, демек, жұртшылық оның шығармаларын көруге ынтық болуы заңды. Ал, екінші жағынан, ол толық ақталмаған болып отыр, тек азаматтық тұрғыдан ақталады да, саяси ақталмайды-мыс (Бұл, тіпті, менің ақылыма сыймайтын жағдай). Мәселенің мәнісі – М.Жұмабаевтың өзінің және шығармашылығының тағдыры өте-мөте күрделі екендігінде. Қазіргі ұрпақ кітаптан оқып қана білетін қат-қабат оқиғалардың көбі менің көз алдымда өтті, сондықтан, 75 жастағы қарт жазушының ой-толғамдарымен танысу Сізге де артық болмас деп ойлаймын. Оның үстінде, Қазақстан – менің екінші Отаным, мен бұл жерде талай-талай мектептен өткенмін, сондықтан, маған қазақ әдебиеті қымбат, сол әдебиетті жасаған, қазір одан әрі өсіріп-өрбітіп келе жатқан адамдар қымбат. Мағжан Жұмабаев қаламгер ретінде 1905 жылғы революциядан кейінгі кезенде көрінді, оның дүниеге көзқарасы да осы кезде қалыптасты. Революция, азамат соғысы және Кеңес өкіметінің алғашқы жылдарындағы осындай жағдайларды барлығымыз бастан кешірдік. Біз ірі жазушылар мен басқа қайраткерлердің саяси және азаматтық тұлғасын саралап, оларға баға бергенде, осыларды ескеруіміз қажет. Бұл тұрғыда біз өлгендер мен қаза тапқандардың әруағы алдында ғана емес, тарих соты алдында да жауаптымыз. Мағжан Жұмабаевты өте ерекше және аса көрнекті ақын деп есептеп келдім және есептеймін де, бұл жөнінде ол Абайдың лайықты ізбасары. Мағжан азамат ретінде қалыптасқан, өмір сүрген, жұмыс істеген және қайғылы қазаға ұшыраған заманның қат-қабат қиындығы, теңіздің бір тамшы суындай, Мағжанның бір басынан көрінеді. Сондықтан, Мағжан шығармаларына сыңаржақ баға беру, айталық, оны күрескер-революционер деңгейіне көтеру немесе Кеңес өкіметі мен қазақ халқының қас жауы деп құлдыратуға болмайды. Бірінші жағдайда, тарихымызды қорлап, тұрпайыландыру, ал, екінші жағдайда мәдени мұраларымызға жауапсыз қарап, ескермеу болып шығар еді. Мағжан өмірін екі кезеңде қарастыруға болады. Алғашқысында, ол алашордашыл болды, кейін кеңес мәдениетіне қызмет етті. Оның өміріндегі осы екі кезенді салмақтап, салыстырып көрсек, қазақ-кеңес мәдениетіне қосқан үлесі әлдеқайда қомақты екенін көреміз. Мысал үшін, «Коммунистік партияның тарихын», «Маркс және Ленин» деген кітапты, В.И.Лениннің «Париж коммунасы», «Тоғызыншы қаңтар» деген шығармаларын тұңғыш рет қазақша аударғанын еске алайық. Қазақ халқы алдындағы оның мұндай енбегіне баға жетер ме? Қазақ халқына білім беру ісіне де ол үлкен үлес қосты, қазақ мектептеріне арнап бірнеше оқулық жазды; 1924 жылы М.Горькийдің шығармаларын қазақшалап, «Сұңқар туралы жыр» деген жалпы атпен бастырды, Мамин-Сибиряктың, В.И.Ивановтың, басқа да орыс жазушыларының шығармаларын аударды. Азамат соғысынан кейінгі жерде, жеке өлеңдері болмаса, негізінен идеялық жағынан кіршіксіз, көркемдік қасиеттері қымбат ақындық мұрасын есептемеген күннің өзінде, осы енбектерінің өзі-ақ, Мағжан есімін еске алып, оған құрмет көрсетуге тұрады ғой. КазАПП мұрагерлері тарапынан Мағжанға қастық ұйымдастыру, қорлау, қуғындау әрекеттерінің асқындағаны соншалық, Мағжан ақын өзіне-өзі қол салып, өлмек те болды. Әйтеуір, ажалы жоқ, тірі қалды. 1937 жылдың 30 қараша күні ол тұтқынға алынды. Әйелінің айтуына қарағанда, соның алдында оны НКВД қайта-қайта шақырып мазалаған, ақын ұйқы-күлкіден айырылған; бұрын алашордашыл болған, кейін қазақтың атақты жазушысы ретінде танылған бір адаммен телефон арқылы сөйлеспекке әрекет қылған. Тұтқындалып, үйден шығып бара жатқанда, Мағжан былай депті: «Мен қоштаспаймын. Бір күнәға құдайдың өзі екі жаза бұйырмайды. Өзің білесің, Кеңес үкіметіне, қазақ халқыма қарсы жасаған ешқандай қылмысым жоқ. Ал, осы жолдан қайтпасам, «бөлтірік бөріні талап, мерт қылды» деп түсінерсің. Осы есіңде болсын!» Осылайша, Мағжанды ұмытамыз ба? Жоқ, ұмытпаспыз. Мағжанның өлеңдері айтылып жүр. Біреулер оларды, кім шығарғанын білмей, халықтікі деп санайды, ал, білетіндер сырын іште сақтауда. Қазақ жазушылары Қазақстан партия ұйымының көмегімен өз әдебиетінің ертеректегі тарихында болған күрделі жағдайларға дұрыс баға беріп, сол әдебиеттің аясына өзінің дарынды ұлының есімін қайтарады деп үміттенемін әрі оған сенімдімін. Сонымен, осы жазған хаттың үзіндісінен алып, Башқұртстанның халық ақыны Сәйфи Құдаштың осындай жазуының өзі, Мағжан бабамыздың қазақ халқы үшін, елі үшін, жері үшін жаны ашығанын көрсетеді. Өткен ғасырдың қаталдығы талай-талай арыс азаматтарымызды аямағаны ащы болса да шындық.
Бір мақаланың сыры
1922 жылы 11 маусым күні Мағжан бабамыз «Мир труда» газетіне «Голод в Сары-арке» деген мақала жазып, қазақ даласындағы аштықтың тұтас ұлтқа қатер төндіріп отырғанын көрсетіп, күні бұрын ащы шындықты жайып тастады. Сол мақаланы Мағжантанушы ғалымдар қазақ тіліне толықтай аударған. Мағжан бабамыздың мақаласын журнал оқырмандарына ұсынғым келіп отыр: «Еділ тоңса, кім кешпес? Едіге өлсе, кім келмес? Әзір Еділ тоңбайды, Әзір Едіге өлмейді, Еділдің ханы Едіге өлсе күн сөнеді, ай тұтылады». Тарих тереңінен ұмытылмай келе жатқан осы бір қанатты тіркестер қазақ халқының тағдырына Еділдің қандай орын алатынын, қазақтың Сарыарқасы мен мол сулы Еділ дариясының үзілмес байланысын көрсетеді. Еділ жағасында басталған алапат аштық алып өзеннің алабындағы қалың елді жайлап, Сарыарқаның маң даласына келіп жеткелі де бірталай болды. Қазақтың тұтас өңірі Орынбор мен Бөкейлік, Ақтөбе мен Орал, Қостанай губернияларындағы қазақ ауылдарының аранын ашқан аштықпен алысып, діңкесі құрыды. Бұл елдердің бір кезде қазы мен қарта шайнаған қазақтары тышқан аулап, иттің етін азық қылатын жағдайға жетті, сапырылған сары қымыз көзден бір-бір ұшып, құрттап кеткен құдықтың, сасыған шалшықтың борсыған суымен сусындауда. Өңсіз-түссіз, бетінен қаны қашқан тірі аруақтар шетсіз-шексіз далаға қаңғып кетті, олар саршұнақ аулап, әлі біткен жерде құлап жатыр, сол саршұнақтарға өздері де жем болуда. Тамақты таңдап, талғап ішетін қазақ малдан жұрдай болып, өлексеге таласуда. Бірінің етін бірі жеуден тайынбайды. Аранын ашқан аштық ақырын жылжып, біздің губернияның шебіне кірді. 1921 жылдың күзінен біздің Ақмола губерниясы аштықтың қанды шеңгеліне ілікті. Екі жылдан бері жоғарыда айтылған губерниялардағы бауырларымыздың басындағы қасірет бізге де келді. Менің алдымда Петропавл және Көкшетау уездеріндегі қазақ болыстарынан келген ресми хабарлар жатыр. Еменәлі болысының төрағасы жазады: «Біздің болыста аштық 1921 жылдың қарашасына қарай тіпті асқынып кетті. Күзге дейін тігерге тұяғы қалмаған халық ұрлыққа бет қойды. Былтырғы алапат жұттан малдың үштен екісі қырылып қалған болатын. Адамдар ісіп-кеуіп өліп жатыр. Қарашаның қысынан мамыр, көктемге дейін 270 адамның аштан өлгенін қағаздадық...» Сарыайғыр болысынан: «Қаңтардан мамырға дейін 72 адам өлді, аштық күннен-күнге қысып барады. Сәуірдің сары аязында қалған мал қырылды. Ұрлық белең алып кетті». 26-қазақ мектебінің мұғалімі Ізбасаров Петропавлдан 18 шақырым жердегі Байғабыл ауылының жайы туралы былай жазыпты: «Байғабылда 40 шақты түндік кедей-жатақ бар еді, былтырғы жұт оларды тұралатып кетті. Бір қыста 17 адам аштан өлді. Малсыз ауылдың адамдары босып, қалаға кетті, қаңғып жүріп, көшеде өліп жатыр...» Көкшетау уезінің Бәйімбет және Айыртау болыстарынан да осындай суық хабар алып отырмыз. Ақмола және Атбасар уездерінен әзір хабар жоқ. Тек таяуда Ташкенттің «Ақ жол» газетінде Ақмола уезі Шу ауданының екі қазақ болысы Түркістан республикасының Әулиеата, Шымкент және Түркістан уездеріне тік көтеріліп ауып келді деген ақпар басылды. Осы айтылғандардың өзі-ақ қырдағы қазақтардың қайғылы халін көрсетеді. Жалғыз Семей губерниясын қоспағанда, Каспийден Ертіске дейінгі аралықтағы бүкіл Сарыарқа өңірі аштыққа ұшырап отыр. Мал қырылып, елдің берекесі кетті, бұлай бола берсе, бірнеше миллион қазақ құрып бітер күн де алыс емес. Алайда, осы жағдайды басқа жұрт біле ме? Өкінішке қарай, қалың қауым нақты жағдайды білмейді. Ал, енді, осындай қанды қырғынның себебі неде? Былтыр, Еділ бойы ашыққанда бүкіл Ресей дабыл қақты. Кең арналы Еділ бүкіл елді дүр сілкіндірді. Өйткені, Еділ орталыққа жақын, екіншіден, Еділ бойы халқының қазақтардан гөрі көзі ашық, әлбетте, мәдениетті халық басқаларға өз сөзін тыңдата алады. Ал, бұған керісінше, қасіретке мойын ұсынып, үн шығармай жатқан Сарыарқа, сол аштықпен арпалысуда, қауқары біткен соң, жеңіліп, тұяқ серіппей, жан тапсыруда. Аштық қабырғаға батқанда, адамның есі кетеді, шырқырап, жан даусы шығады, осындай кезде басқалар Сарыарқа ұлының ыңырсып қана жан тәсілім бергенін байқамайды. Мәдениетті қала адамы айқай-шу көтеруге бейім, ол өзінің осы шуымен Сарыарқаның әлсіз ғана ыңқылын басып кетеді, естіртпейді. Міне, қазақ даласындағы аштық сұмдығын орыс жұртшылығы білмеуінің бір себебі осында. Әйтеуір, қандай себеп болса да, нақты жағдай осындай, басқаша емес. Аштықтың ауыртпалығынан ауыл құрып барады, ал, қазақ халқы адамдық бейнесінен ада болуда. Мен бұл сөздерді жазғанда, Сарыарқадағы аштық Еділ бойындағыдан да алапат дегім келмейді, деген болсам, ақиқаттан аттаған болар едім. Айтпағым мынау ғана: Сарыарқа дабыл қақпаса, ол тойғандықтан немесе жаны жай тапқандықтан емес. Байлыққа бөккен, қырғыз-қайсақтың берекелі Екатерина заманындағы ертегі өлкесі деп қарамайық оған. Сары қымызы өзендей сарқыраған, сүрленген еті тау-тау болып үйіліп жататын Сарыарқа жоқ. Сарыарқаның жан күйзелісіне құлақ салып, қазақ халқының ауыр ыңырсыған, азалы үнсіздігін түсінетін кез келді. Мағжан Жұмабаев 11-шілде, 1922 жыл Осы мақаланың түйінінде айтарым, қазақтың белгілі азаматы, алаш қозғалысының белсенді қайраткері, белгілі әдебиетші, ақын, жазушы және Ұлы ағартушысы, қазақ жерінде алғашқы орыс-қазақ мектептерін ашқандардың бірі Мағжан бабамызды ерекше еске алғым келеді. Бір ғана мақалада жан-жақты деректерді сыйғыза алмаймыз, дегенмен, тарихи деректерге сүйінгенімді айта аламын. Мағжан мәңгі жасайды!
1223 рет
көрсетілді41
пікір