- Заманхат
- 23 Шілде, 2018
Қытай және Грекия мифтерін салыстыра баяндау
Мифтік әңгімелер адамзат көркем өнерінің жауһары, ол – романтикалық түске бай еңбекші халықтың ақыл парасаты арқылы топталған құнды мұралар. Қазіргі замандағы зерттеушілер мифті – алғашқы адамдар тіршілігінің маңызды бөлігі дей тұра, табиғат құбылыстары мен қоғамдық өмірдегі қарапайым білімдер арқылы әртүрлі мәдениеттің қайнары бастау алады және адамның балалық кезіндегі табиғат пен өміріндегі қиындықтар, табиғатты бағындыруға деген арман-тілектері жатады, табиғатқа болған түсінігі мен қоғамдық танымының өзара әсерінен туындаған деген ой-пікірлер айтады. Сондықтан, мифтерден байқалатын адамзаттың алғашқы танымдық формулалары, тіпті, адамзаттың алғашқы кей пікірлерінің ұлттық рухындағы ең жинақы, ең тартымды, ұлттық мәдениеттің ең байырғы, ең мықты тіршілік тамыры болып көзге түседі. Қытай мен Грекия шығыс пен батыс өркениетінің бастау көзі ретінде екі елдің мифтік ертегілері де әлемдік мифтік әңгімелер арасындағы жарқырап тұрған екі жақұт сияқты. Сондықтан да, шығыс пен батыстың мәдениетіне терең ықпал жасады деуге болады. Екі елдің мифтік ертегілерінің мазмұны мен құрылымын салыстыру арқылы біз бөтен елдер арасындағы мәдениет парықтарын байқай аламыз. Дүниенің жаратылысы туралы ұғым
Қытай мен Грекия мифтерінде он сегіз мың ғаламның жаратылысы бір қараңғылықтан басталады. Қытайдың ертедегі мифтерінде тас қараңғылық ішінде Пан Гу атты қаһарман болады, ол алып балтасымен қараңғылықты екіге бөліп тастайды, жеңіл бөлімі көтеріліп аспан болады да, ауыр бөлімі төмендеп жер болады. Аспан мен жер ажырағаннан кейін Пан Гу екеуінің қайта қосылып кетуінен қорқып басымен аспанды тіреп тұрады, аяғымен жерді басып тұрады. Аспан күн сайын бір құлаштан көтеріле береді, Пан Гу де барған сайын созыла беріпті. Осылайша, қанша уақыт өткені белгісіз, аспан мен жер осы қалпына келіпті, Пан Гу де шаршап құлап түсіп тыныс алғанда демінен бұлттар мен жел пайда болыпты. Екі көзі ай мен күнге, қол-аяғы батыс, шығыс, оңтүстік, солтүстікке айналыпты. Терісі жерге, қаны өзендерге айналыпты. Ал, Грекия мифтерінде табиғаттың даму барысында тіршілікке жүкті болғаны дәріптеледі. Бір күні Қараңғылық Құдайы өздігінен екіге ажырап, қараңғылық пен түнге айналады да, тағы да бірнеше Құдайлар пайда болады. Құшағы кең жер ана Гаия, Қараңғылық Әйел Құдайы мен Түн Әйел Құдайы пайда болыпты. Уақыт өте Қараңғылық пен Түннің арасынан Жарық пен Күндіз пайда болыпты. Жер ана тағы көптеген ұрпақтарды өмірге әкеліпті де он сегіз мың ғалам пайда болыпты.
Адамның жаратылысы туралы ілім
Адамзаттың пайда болуы Қытай мен Грекия мифтеріндегі ең бір қою түс алатын бөлігі саналады. Екі елдің мифтерінде де «Құдай адамды өз бейнесіне ұқсатып балшықтан жасаған екен» дейді. Ертедегі Қытайда ұрғашы жыныс пен табиғатқа табынатын жылан текті жануарлармен қабысып жатады. Мифтерде Нүй Уа атты Әйел Құдай болыпты, ол топырақтан адам сияқты нәрсе жасап шығыпты. Кейін Нүй Уа жерге түсіп адамға айналыпты, әлгі топырақтан жасаған нәрсесіне бар ақыл парасатын сарп қыла отырып, жіпті балшыққа араластырып, балшыққа шырмалған жіптің әр жерінен тартқанда кішкентай балшық түйірлер ұшып түсе беріп адамға айнала беріпті де, жер бетіне адам қаптап кетіпті. Ал, Грекия мифтері аталық рулық қоғамның туындысы болғандықтан, алғашқы кезде еркек жынысқа табыну етек алған болатын. Адамзатты жаратушы Полемей мифтердегі ең байырғы Айтан әулетінің ұрпағы, топырақтан жасалған адамға жан бітіру үшін ол жануарлардың аруақтарынан ізгілік пен жауыздық сынды екі ерекшелікті алып, кеудеге кіргізеді. Парасат әйел құдайы Афина осы жарты рухы бар балшыққа құдайдың демін үрлеген екен осыдан адамға жан бітіпті.
Төрт дүние ілімі
Қытай мифтері мен Грекия мифтерінің бәрінде кең байтақ әлемді ұқсамаған реңдегі төрт дүниеге бөледі. Әрбір дүниенің территориясы мен ұқсамаған мінездегі билеушілері болады. Осы төрт дүние мынадай болады: Аспан әлемі, адамзат дүниесі, Тамұқ дүниесі, Теңіз. Қытай мифтерінде аспан әлемінің билеушісі қалған үш дүниеніңде билеушісі саналады да, Иүй Ди (әлем патшасы) деп аталады. Адамзат дүниесі қарапайым адамдар өмір сүретін фәни дүние, батырлардың аспаннан келген немесе тамұқтан келген жын-албастылардың сайысатын алаңы «батысқа сапар», «ақ жылан аңызы» қатарлылар. Тамұқ дүниесі өлілер мен аруақтардың мекені, қараңғылық пен сұрқиялыққа толған дүние; Қытай мифтеріндегі тозақтың бейнесі қылмыстарының ауыр-жеңілдігіне қарай тозақты 18 қабатқа бөлген, әр қабатында өзіне тиесілі қатаң жазалар болады. Мифтік ертегілерде өлген адам не ізгілігі үшін жұмаққа шығады не күнәсі үшін тозаққа кіреді. Тамұқ дүниесінің жаратылуы реал өмірдегі адамдарға қорқыныш үшін жаратылған болып, адамдарды жақсы істер істеуге шақырады. Осы тұрғыдан алып қарағанда, мифтік ертегілер реал өмірде белсенді рөл атқарады деуге болады. Теңіз дүниесінің патшасы айдаһар патша, ол теңізді билейді және жаңбыр жаудыруға жауапты болған. Соқыр сенімділік жайлаған көне заманда адамдар құрғақшылық болса малдарды тасаттық ету арқылы су тәңірінен жаңбыр тілейтін болған. Грекия мифтерінде аспан дүниесі, тамұқ, теңізді жеке-жеке Zeus, Hades және Poseidon қатарлы ағайындылар басқарады, аспан құдайы Crososті керексіз еткеннен кейін олар жеке-жеке аспан, тамұқ, теңіздің құдайларына айналған. Құдіреті ең күшті Zeus Грекия құдайларының әміршісі болып Olympus тауындағы көп құдайларды басқарған. Барлық құдайлар оның айтқанын тыңдаған. Телегей теңіздің құдайы Poseidon оның інісі болған, ол Дельфинге мініп алып теңізді шарлап жүрген. Zeus қалалардың қорғаушы құдайы болсада жаңбыр жаудыру оның міндеті саналмаған, тамұқтың құдайы Hades те Zeusтің інісі болған, тамұқ жер астында болғандықтан Hades дүниедегі қазыналардың қорғаушысы болған.
Табынатын құдайларының ерекшелігі
Батыс пен шығыста өркениеттік парықтар болғандықтан құдайға берген сипаттамаларында да парықтар бар. Қытай мифтерінде құдайлар айбатты да сұсты, ештемеге мұқтаждығы болмаған. Оларда өскелең мөрал, мінез әрекеттері адамдарға үлгі болған. Ал, Грекия мифтеріндегі құдайлардың бейнелерінде оларда қарапайым адамдар сияқты мінез бен сүйіспеншілік болған. Құдай да адам сияқты, ашу, қуану, қайғы болады, ішеді, жейді, махаббаттасады, ұрпақ қалдырады, осындай тұрмыстық қажеттіліктерді қажет етеді, адал, турашыл, батыр келеді, кейі арамза, қатыгез болады. Сондықтан, Қытай мифтеріндегі құдайлардың бейнесі адамдарға арман-мұрат арқалатқан. Ал, Грекия мифтеріндегі құдай бейнесі реал өмірге сай жасалған. Сондықтан, біз өмірде батыстықтар табиғатқа тәуелді, ер мінезділік, әр адамның дербес мінезі, еркіндік және даму, махаббатқа берілуді дәріптейді. Ал, шығыстықтар кемел мөралды, кемел мөрал болғанда ғана әулие болуға болады дегенді қуаттайды. Сондықтан, Грекия мифтерін оқыған кезде оны қарапайым тарих немесе қаһармандық Эпос ретінде қарауға болады, ал, Қытай мифтерін оқыған кезіңізде терең түс алған мөралшылдықты байқай алар едіңіз.
Мифтердің сақталуы мен жалғасуы жөнінде
Қытай мифтері соғыс себебінен әр өңірдегі классикалық шығармаларда сақталған, кемелді түрде жинақты сақталмаған. Әр жерде шашыраңқы түрде болып бір жүйеге түспеген. Қытайда ертедегі мифтер ең көп, қатысты материалдарда аса мол, ішіндегі ең құндыларынан «тау-теңіз сипаттамасы», «Huai nanzi» бар, оларда мифтік аңыздар көп сақталған. Ал, Грекия мифтері өзгеше, бір бөлімі 48 тараудан тұратын, 28000 жолдан тұратын Гомердің «Иллиада», «Одиссея» дастандарын айтуға болады. Онда Грекияның бай мифтік аңыздары қамтылғанда мазмұны басқалай тартымды болған.
Қорытынды
Қытай мифтері мен Грекия мифтері ұқсамаған ұлттың өзіндік ұлттық рухы мен идеялогиясын бейнелейді. Қытай мифтерінің мазмұны асқақ та айбынды болып Қытай халқының жігері мен мінезін бейнелейді. Ал, Грекия мифтері табиғи, қарапайым, көркемөнерлік тартымдылыққа ие. Ол батыс адамдарының еркіндік пен құштарлыққа табыну идеясына терең әсер еткен. Осы екі түрдегі ұқсамаған мифтер әртүрлі өркениеттің дамуына игі ықпал еткен. Екі түрдегі мифтерді салыстырып саралаудан шығаратын қорытындымыз, біз батыс мифтерін зер салып оқуымыз керек, ондағы адами мінездерге, ондағы мәдениеттің артқы көрінісіне де түсіністікпен қарауымыз керек. Сонда ғана батыс қоғамы мен біздің арамыздағы мәдениеттік парықтарға дұрыс баға беріп, мәдени алмасуды жеделдетуімізге жол ашылады.
Пайдаланылған әдебиеттер:1. У Хуңгуаң: Қытай мифы мен Греция мифтерінің ұқсастық-парықтарына аз аял, «әдеби өнер», 2011,12. 2. Суң Хау: Қытай мифы мен Греция мифтерін салыстыра зерттеу, 2006, 6. 3. Шуе Яңхун, Лиу уынжын: Мифтік образдардың құдайлық қасиет жайлі ізденіс, «луйляң инстинкты газет», 2014,12.
976 рет
көрсетілді0
пікір