- Тарих толқынында
- 30 Қыркүйек, 2020
АЛТЫН ОРДА ЖӘНЕ ОНЫ БИЛЕУШІЛЕР
Талас Омарбеков,
әл-Фараби атындағы ҚазҰУ жанындағы ғылыми орталықтың директоры, тарих ғылымының докторы, профессор,
ҚР ҰҒА Құрметті академигі
Жошы ұлысы Алтын Орданың саяси-этникалық негізі. Алтын Орда тарихы осы ұлы мемлекетті билеген барлық хандардың бабасы Шыңғыс ханның үлкен ұлы Жошы билеген ұлыспен тікелей байланысты. Алшындардың қазіргі Батыс Қазақстан өңірінде ежелгі Сармат, Дай, Аорс, Алан, Қаңлы, Оғыз бірлестіктерінде ежелден орныққан автохтонды рулық қауымдастықтарының үстіне шығыстағы Байырқу конфедерациясынан шыққан оғыз-түріктердің бір бөлігінің және Қыпшақтармен ілесіп келген рулар мен тайпалардың қоныстанулары жаңа этно-әлеуметтік ынтымақтасуларға жол ашты. Олардың бір аймаққа тоғысып, бір қауымдастыққа ұмтылған этно-саяси әрекеттерін Жошы ұлысының құрылуы біршама жеделдетіп жіберді. Сондықтан да, мемлекетіміздің тарихын әңгімелегенде Жошы ұлысын айналып кете алмаймыз. Бұл тақырыпта зерттеулер жүргізгендер баршылық. Алайда қазақ тарихшыларынан мәселені саяси тұрғыдан нақтылауда Т.Сұлтанов пен З.Қинаятұлының монографиялары ғана ерекшелене алады. Бұл зерттеушілер, әсіресе Шыңғыс хан мен Жошының қазақ мемлекеттілігі тарихындағы орнын айқындауда қыруар жұмыстар тындырды.
Жошы есімінің «жолшы, жолаушы» деген мағынаны аңғартатынын зерттеушілер бір ауыздан мойындайды. Шығу тегі монғол емес, Меркіт деген дерекке сенетіндер, шын мәнінде Жошының өзінің ғана емес, балаларының да Монғол мемлекетін (Түрік қағанатын емес) нығайту үшін күрескендерін ұмыта береді. Қалай болғанда да, ол осы империяның басында тұрған Шыңғыс ханға өле-өлгенше адал ұл болып қалды. Ол әкесінің барлық тапсырмаларын белсенді орындап, оның барлық жорықтарына қатысты. Қазіргі қазақ жеріне моңғол әскерлері тұңғыш рет Жошы ханзаданың бастауымен 1216 жылы басып кірді. Олар өздерінің ата жауларына айналған түркітілдес Меркіттерді Ырғыз өзеніне дейін қуып келіп, түгін қалдырмай жамсатып қырып салды. Осыдан соң болашақ Алаш қауымдастығына белсенді мүше болуға әбден лайықты атақты Меркіт ұлысы тарих сахнасынан мүлде кетіп, ақырында кейінгі қазақ Керейлері құрамында шағын ру түрінде жан бағып қалды. Өзге діндегілермен жәбірлеуді ұнататын Мұхаммед Хорезм шах Жошыны осында қуып жетіп, соғысуға мәжбүрледі. Қырғын соғыста Жошының өзі асқан ерліктің үлгісін көрсетті. Ол жаудың ту көтерушісіне бұза-жарып өтіп, талайдың басын алған қайқы қылышымен Мұхаммедтің өзінің қорғана көтерген қалқанына үш қайтара қуатты соққылар берді. Осы үрейлі көрініс, шахтың мәңгі есінде қалып, оны өмір бойы қалтыратты және ақыры қатардағы сужүрек қашқынға айналдырды. Шыңғыс хан болса, баласының ерлігіне аса сүйсініп, оны марапаттай қолпаштады. Осылайша Жошы «Қыпшақ даласын» билеуге өзінің әбден лайық екендігін әкесіне алғаш рет іс жүзінде аңғартты.
Жошының басқыншылық келбеті оның Сыр бойындағы қалаларды бағындыру жорықтарында айқын көрініс берді. 1218 жылы бағындырылған Отырар жері арқылы ол, Қаңлылар мен Қыпшақтар аралас қоныстанған Сығанақ қаласына келіп жетті. Өзінің нөкерлері арасынан мұсылман Хасан қажыны «маған келіп бағынсын» деген тапсырмамен қала тұрғындарына жіберді. Ерлікпен қорғансақ, жан қалады деп ойлаған тұрғындар Хасан қажының берілу туралы ақылын тыңдамай, оның өзін өлтіріп тастады. Мұны естіп қаһарына мінген Жошы қалаға шабуылды бастады. Тәжірибелі монғолдар қалаға бір сағатта-ақ басып кірді. Елшісінің кегін алған Жошы он мың мұсылманды баудай түсіріп, қырып салды және қалаға билеуші етіп, Хасан қажының баласын қойды. Келесі қала Үзкентте жағдай басқаша болды. Қала тұрғындары Жошы ханзаданы үлкен құрметпен, мол сый-сыяпатпен қошеметтеп қарсы алды. Бұл Жошыға өте ұнады. Ол тұрғындарға да, олардың меншіктеріне де мүлде тиген жоқ. Аснаш қамалында да жағдай қайғылы аяқталды. Тұрғындар Жошымен соғысу үшін сыртқа белсеніп шықты. Алайда, монғол әскерлері оларды тамтығын қалдырмай қырып салды, ал қаланы жермен-жексен етіп тонады. Мұны естіп көрші Жент қаласының билеушісі бас сауғалап, Хорезмге қашып кетті. Жошы болса, тағы да өзінің Жантемір деген нөкерін қалаға елші етіп жіберді. Женттіктер де оны өлтірмек болды. Алайда, елші ебін тауып, құтылып кетті. Жошы осыдан соң қамалды қоршап, күшпен басып алды. Осыдан соң ол өзінің елшісін өлтірмек болғандарды қырып салды. Жошының қаталдығы басқа бауырларымен бірге Хорезм мемлекетінің бас қаласы Үргенішті алғанда тағы да көрініс берді. Олар оны бағындырған соң сан мыңдаған тұрғындарды аяусыз жер жастандырды. Ал қаланы түгін қалдырмай тонауға бұйрық берді.
Осыдан соң Жошы әскерлерімен әкесінің тапсырмасымен Қыпшақ даласына кетті. Мұнда ол жаңа ұлысты негіздеуді қолға алды. Жошы ұлысы «Бағынбағанның басы алынады, бағынғанның арманы орындалады» деген ұстанымды басшылыққа алды. Бұл жаңа ұлыста да бұрынғы Қыпшақ конфедерациясы тұсында шағын қауымдастықтарға біріккен ру-тайпалар этно-саяси дербестіктерін сақтап қала берді. Дін, тіл, әдет-ғұрып бостандығы салтанат құрды. Шыңғыс ханның «Жасағын» (Яссасын) және «Білігін» мойындаған, қажет кезде даруғаларға бағынып, Жошыға әскер жинап беретін және белгіленген салықты уақтылы төлейтін кез-келген ру басысы өзінің тайпалық аймағында еркін үстемдік жасады. Мұның өзі бұрынғы автохтонды тайпалар мен монғолдар қуалап әкелген шығыстағы түркілер қауымдастығын Қыпшақ даласына тығыз топтастыра түсті. Географиялық тұрғыдан бұл ұлысқа Батыс Сібірдің оңтүстігі, Төменгі Еділ аймағы, бүкіл шығыс Дешті Қыпшақ жері қарады. Мұнда Қыпшақтар, Алтындар, Жаппастар, Байбақтылар, Алашалар, Кердерілер, Табындар мен Тамалар, Адайлар, Беріштер, Хазарлар мен Бұлғарлар, Саксиндар мен Аландар, Астар мен Аорыстар қатар мекендеп жатты. Бұлардың біразы Батыс Қазақстан аймағында біржолата орнықты және болашақ Алаш қауымдастығының қалыптасуына этно-әлеуметтік негіздер жасады. Осы ұлы далада жоғарыда атап көрсеткеніміздей, монғолдардың еркінен тыс, әсіресе, болашақ Алты Алаш бірлестігінің бір бөлігін құрайтын тайпалардың Алшын бірлестігі мен Қыпшақ қауымдастығын біріктіретін тайпалар одағы этно-саяси тұрғыдан жақындаса түсті және өздерінің түпкі тамырлары тереңнен бастау алатын қандас туыстар екендіктерін саналы түрде түйсіне бастады. Әрине Алты Алаштың біржолата біртұтас этноқауым ретінде қалыптасуы Жошы ұлысының шығыс бөлігінде оның үлкен ұлы Еженнің Ақ Орданы этно-саяси тұрғыдан нығайта түсуі барысында кейінірек, ХІV-ХV ғасырларда орын алды. Алты Алашты құрауға атсалысқан Жалайыр, Найман, Қаракесек (Арғын), Қоңырат алғаш Шағатай ұлысы құрамында болып, кейінірек Батуханның батысқа жорығы барысында Түркістаннан Қыпшақ даласына қарай жылжыды. Қазақ тарихы үшін Жошы ұлысының біріктіруші құдіретінің және оның жапандағы Қыпшақ даласында өмір сүруінің басты тарихи маңызы осында. Оны негіздеуші тарихи тұлға қанышер немесе қатыгез басқыншы болған болар? Онда біздің жұмысымыз жоқ. Мәселенің құндылығы осы тарихи тұлға ұйымдастырған мемлекеттің болашақ қазақ деген халықтың тағдырында жағымды рөл атқарғанында болып отыр. Оны өзінің саясатында кейініректе қазақтың Орта жүз тайпалары құрамына енген көптеген ұлыстар – наймандар, керейлер, қыпшақтар, уақтар, арғындар барынша қолдады.
Деректерді сараптай келгенде мынаны айтуға болады. В.Бартольд Жошыға әкесінің «монғол атының тұяғы жеткенге дейінгі» шалғай жерлерді ұсынуын монғолдарда қалыптасқан дәстүрмен түсіндіреді. Ол бойынша әке үлкен ұлдарына қамқорлықты көзі тірі кезінде жасауы тиіс болды. Үлкен ұлға неғұрлым алысырақ, «үлкен үйден» қашықтау аймақ бөлініп берілді. Әдетте әке шаңырағы кіші ұлға тиесілі еді. Десекте, Шыңғыс ханның өзінің тұңғыш баласының иелігіне «Қыпшақ даласын» қашан бергені туралы зерттеушілер әртүрлі әңгімелейді. Оларды сараптай келгенде мынаны айтуға болады: Жошыны әкесі 1221 жылы-ақ осы аймақты билеуге жіберді. Алайда, оның еншісі (ұлысы) 1223 жылдың басында біржолата нақтыланды. Сонымен бірге, Жошыны Шыңғыс ханға қарсы қоюға әрекеттеніп жүргендердің «зерттеулерінің» де негізсіз екенін айтпауға болмас. Қамшының сабындай қысқа өмірінде Жошы әке құзырына мүлтіксіз бас иіп қана қоймай, өзінің Ежен, Бату, Шайбан тәрізді даңқты ұлдарын да Шыңғыс аманатын бұлжытпай орындау рухында тәрбиелеп кетті. «Чингизнамеде» жазылғандай, Жошының бәйбішеден туған екі ұлының (Ежен мен Батудың) өзінің көз алдында әкеден қалған таққа таласудың орнына, оны бір-біріне итеріп ұсынған адамгершілік қасиеттеріне босаған Шыңғыс ханның өзі Жошыны алғыс сезіммен есіне алып, егілген еді. Әке рухына адал олар, аталары Шыңғыс ханның көшпелілердің бір орталыққа бағынатын мемлекет құру идеясына да беріле қызмет жасады. Жошы ұлысы негізінен алғанда кейіннен қазақты, башқұртты, татарды және т.б. түркі халықтарын құраған ірі-ірі түркі тайпаларының мекендеген аймағы болды. Олармен Жошыны жақындастыра түскен нәрсе Жошының шешесі Бөртенің қоңырат тайпасынан болуы еді.
Осы малға жайлы, аңдар мен құстарға толы бай өлкеге Жошы хан әділ де білікті билік жүргізіп, Еуразияда орнаған тұрақтылық пен бейбіт өмірді халықтың экономикалық жағдайын жақсартуға, мәдениетін көтеруге бағыттады. Бірақ өкінішке орай, оның билігі ұзаққа созылмады: 1227 жылы Жошы қаза тапты.
Негізінен өзінің нағашылары болып есептелетін көшпелі түркілерге арқа сүйеген Жошы өзінің ордасын да солардың қалың ортасына, Ұлытау маңына орналастырды. Оның Ежен мен Батудың күшімен тұрғызылған қабірі де осы аймақта орналасқан. Арқа төсін сүйікті атамекенге айналдырған Жошы осы өңірде өсіп-өнді, бұрын жауласқан тайпалар арасында бейбіт те, мамыражай өмірді орнықтырды. Ал оның қаталдығы сол замандағы көшпелілердің жауды аямайтын жауынгерлігінен туындады. Қалай десек те, Жошы ұлысы қазақ мемлекеттілігінің тарихындағы үлкен бетбұрыс болғанын есте ұстауға тиіспіз. Осындай мемлекеттік құрылымдар бүгінгі тәуелсіз де айшықты Қазақстанға берік саяси бастау, алғашқы арайлы алтын соқпақ болды.
Сайын (Бату) хан негіздеген Алтын Орда. Шыңғыс ханның немересі, Жошының сүйікті ұлы Сайын әкесі өлген соң ресми түрде таққа отырды. Оның шын аты монғолша Баты екендігін монғол тарихының білгірі Зардыхан Қинаятұлы атап көрсетеді. Тегінде Сайын атауы оған жеке басының адами және құлықтық қасиеттеріне байланысты кейінірек, Қыпшақ даласында таңылған. Тарихымызда Сайын ханның Жошы ұлысы тағына отыруы да едәуір шатастырылған. Өтеміс қажының «Чингизнаме» дерегінде аяқ астынан қайтыс болған, соңына өсиет қалдырып үлгермеген Жошыдан қалған тақты бәйбішеден туған екі ұл Ежен мен Бату біріне-бірі ұсынып, мәмілеге келе алмай, інілерін ертіп, Монғолиядағы Шыңғыс ханға барады. Ол болса Сайынға алтын босағалы жібек Ақ орда тіккізіп, құрметтеп, әкесінің орнына таққа отырғызады. Әбілғазыда мәселе басқашалау: Жошы қазасына байланысты қайғылы күндер аяқталған соң, Шыңғыс хан Ұтшықынды Қыпшақ даласына жіберіп, Батуды әкесінің орнына таққа отырғызады. Екі деректің де тарих үшін құндылығын ескерер болсақ, бұл айтылғандарды бір оқиғаның екі кезеңі ретінде қарастырған жөн тәрізді.
Әрине, Сайын (Бату) таққа ресми отырғанға дейін қабылданған дәстүр бойынша Жошы ұлысында үлкен ұл Ежен билеуші болып есептелді. Қалай десек те ұлы атасының өзінің құзырымен Сайын Қыпшақ даласының дара билеушісі болды. Алайда, Сайын таққа отырғанын тойлап жатқанда Шыңғыс ханның қайтыс болғаны туралы қайғылы хабар келді. Сайын хан енді орнына інісі Тоқай Темірді қалдырып, бес інісін ертіп, Ұтшықынмен бірге мемлекет астанасы Қарақорымға келді және осында, 1229 жылы шақырылған құрылтайда Үгедейді Шыңғыстың орнына таққа отырғызу рәсіміне қатысты. Үгедей оны бұрынғысынша қыпшақ даласының билеушісі ретінде билікте қалдырды.
1236 жылы болған келесі жалпымонғолдық құрылтай батыс аймақтарға жорықты жалғастыру туралы шешім қабылдады. Жорықты басқару Сайын ханға тапсырылды және оған Шағатайдың, Үгедейдің, Тулуйдың үлкен ұлдары басқарған әскери жасақтар қатысты. 1237 жылдың күзінде монғолдар мұз басқан Еділден өтіп, 1240 жылға дейін орыс кнәздіктерінің жерлерін ту-талақай етіп тонады. Бұл бағыттағы алғашқы жау Еділ Бұлғарлары болды. Кезінде, 1223 жылғы Калкадағы жеңістен кейін Жошы ханның жолын бөгеген де осы түркітілдес Бұлғарлар еді. Татардың белгілі түркітанушысы Закиев осында монғол әскерлерінің сандарының 250-300 мың адамға жеткенін атап көрсетеді. Бұлар негізінен алғанда жергілікті Қыпшақ-Қимақ бірлестігін құраған тайпалардан, сонымен қатар Жошы ұлысының оң қанатын басқарған Байқу(бұрмаланған аты-Майқы) басқарған және кейінірек оның есімімен Байұлы бірлестігін құрған, кезінде башқұрт зерттеушілері А.Халиков пен Р.Кузеевтің еңбектерінде айтылатын Табын хандығының қол астындағы тайпалар еді. Олардың қатарында кейінірек башқұрт халқын құраған Дурбан, Теле, Баарин, Кесе-Табын, Теляу (Телеу), Қыпшақ, Таз, Бурзян, Яғалмай (Жағалбай), Қатай, Үйшин (Үйсін), Ай, Күдей тәрізді тайпалар бар еді. Сондай-ақ, бұл хандық аймағында ол кезде байырғы Қаратүргештер қағанатынан бөлініп шығып, батысқа жылжыған Қаракесек бірлестігіне кіретін Қаралар (Қаракесек, Қарасақал, Төртқара), Шекті. Чумуген (Шөмекей) және кезінде Жошының оң қолы Байқуға тікелей тәуелді болған Бай бірлестігінің тайпалары (Беріш, Алаша, Алтын, Байбақты, Есентемір, Жаппас, Ыссық, Таз), сондай-ақ, монғолдар жаулардан бұрын Хорезм (Арал) теңізінің шығысына, солтүстік шығысына қоныстанған Кердері, Керейт, Тама, Рамадан, Табын, Жағал тайпалары мекендеп жатқан болатын. Сайын ханның негізгі әскерлерін осылар және байырғы Хорезм аймағынан жиналған Оғұз-Селжұқ тайпалары, байырғы Дайлар ұрпақтары Оғұз-Адайлар, терістік аймақтардағы Ұғыр-Фин тайпалары құрады. Шағатайдың үлкен ұлы бұрынғы Қарахандар мен Қарақытайлар билеген аймақтан да көп әскер жинап келді. Бұлардың ішінде Наймандар, Қарлықтар (Арғулар), Дулаттар, Жалайырлар, Керейлер тайпаларына қарайтын рулар да бар еді.
Әрине, Сайын басқарған қалың қолды құраған Шағатайдың, Үгедейдің, Тулуйдың ұлдары өз аймақтарындағы тұңғыс-манчжұр және монғол тілдес тайпалардан да жасақ жинады. Олардың біразы монғол жаулауының алғашқы кезеңінде-ақ Хорезм жерін және Қыпшақ даласын қонысқа айналдырып үлгергендер болатын. Атап айтар болсақ, бұлар Минг, Сарай, Юз, Маңғыт, Қият, Муитан, Бахрин, Оймауыт, Митан, Татар, Қалмақ, Тубай, Курлаут тәрізді тайпалар еді. Әртүрлі тілде сөйлейтін басқыншылардың осынау қалың қолы Татарлар (Тартарлар) деген ортақ атауға ие болды. Бұл атауды Еуропаға алып барған Қыпшақ даласындағы түркітілдестер еді. Монғолдардың бұрынғы бабалары Шибей (Шығай) татарлары болып табылатынын олардың батыстағы түркітілдес көршілері жақсы білетін. Оның үстіне Монғолия үстіртіндегі тайпалық бірлестіктердің Жабайы татарлар, Қара татарлар, оңтүстіктегілердің Ақ татарлар ретінде белгілі болғаны бар. Осы далада Отыз татарлар, Тоғыз татарлар деп әртүрлі сандық көрсеткішпен аталғандар тағы бар. Бұл бірлестіктерге кіргендердің біразы түркітілдестер болса да, татар атанып кетті.
Татарлардың негізін әрі манчжұр-тұңғыс, әрі түркі тілінде сөйлей алатын байырғы Хұндарды талқандаған Сәнбилер ұрпақтары құрағандықтан түркітілдестердің үлкен бөлігі өздеріне таңылған бұл атауды жатсына қойған жоқ. Сондықтан да, ХІ ғасырда-ақ, М.Қашқари татарларды түркітілдестерге жатқызған болатын. Оның үстіне Шыңғыс хан ұсынған «монғол» атауы бұл тұста Еуропа тұрмақ Қыпшақ даласына да тарала қойған жоқ еді.
1237 жылы Сайын басқарған қалың қол Қара теңіз, Дон аймағындағы жерлерді басып алды да, Дунай бойына шықты. Мұнда ол ешқандай елеулі қарсылыққа кездесе қойған жоқ. Тарихта монғолдарға қарсы Киев Русі деген мемлекеттің оларға тойтарыс бергені туралы қисынсыз әңгіме кеңестік кезеңдегі тарих оқулықтарын жайлап алған болатын. Басып алған жер кеңейген сайын оны басқару ісі үлкен, түйіні шешілмес мәселеге айнала бастады. Мұның өзі Үгедейдің мансапқұмар ұлы Күйік пен Шағатайдың немересі Бөрінің дара басшы Сайын ханға қарсылықтарын күшейте түсті. Жағдай 1241 жылдың соңында ұлы хан Үгедейдің қайтыс болуына байланысты тіптен шиеленісе түсті. Сайын ханның Үгедей және Шағатай ұрпақтарымен текетірестері әкесінің орнына Күйік ұлы хан болып таққа отырған тұста әбден асқынды. Деректерге назар аударсақ, Күйіктің тіптен, Сайын хан басқаратын Қыпшақ даласына арнайы жорық жасауға әрекеттенгенін де байқаймыз. Алайда, бұл ахуал ұзаққа созыла қойған жоқ. 1248 жылы ол қайтыс болған соң жағдай өзгерді. Енді Сайынның тікелей қолдауымен таққа отырған Тулидің ұлы Мөңке таққа таласушылардың көздерін жойды. Осылайша Шыңғыс хан империясында шын мәнінде екі адамның ғана, Ұлы хан Мөңкенің және оның сенімді қолдаушысы, Шыңғыс ұрпақтарының ең үлкені болып табылатын Сайын ханның мерейі үстемдік алды.
Сайын хан билеген бұрынғы Жошы ұлысын еуропалықтар Алтын Орда деп атады. Бұл тегінде Сайын ханның Еділге құятын Ахтуба бойында тұрғызылған, мұнаралары алтынмен апталған ордасына байланысты шыққан атау болса керек. Бытыраңқы, бірін-бірі мойындамайтын майда орыс кнәздіктерінің бастарын Сайын хан тоғыстырды. Осыған байланысты татардың белгілі зерттеушісі Р.Фахредин былай деп жазған еді: «На самом же деле деяния Бату хана принесли русским много пользы, из-за них они перестали враждавать между собой. Они осознали, что причина междоусобиц была не в избыточности князей, а в их глупости. Осознав это, они стали собираться вместе. От монголов русские переняли приемы управления войсками, искусство ведения войны, научились также управлять государством. Приезжая ставку каганов и ханов, русские князья узнавали много нового, в том числе и новые законы, и набирались опыта. Словом, такое общение было для них настоящей школой, которая научила их порядкам организации общественной жизни. В сущности, именно уроки Чингис хана и Бату хана, а также огромное влияние Золотой Орды и превратили Русь в ту Россию, которой она позже стала. Поэтому русские должны не проклинать монголов, а благодарить их за науку». Шындығында да орыс халқын топтастыруда, олардың бір орталыққа бірігетін мемлекетін қалыптастыруда Сайын хан негіздеген Алтын Орданың рөлі зор.
Сайын хан 1238 жылдың ақпанына дейін бұрын біріне бірі бағынбайтын 14 орыс қалаларын (ішінде Мәскеу де бар) басып алғаннан кейін орыс кнәздері оны еріксіз мойындады. Алғаш, 1243 жылы Ярославль кнәзі келіп бас иді. 1247 жылы Новгородтың атақты кнәзі Александр Невский өзінің бауырымен және көптеген боярларымен бірге Алтын Ордаға келіп, бас иді. Орыс кнәздері 1249 жылдан бастап, Сайынға адалдықтарын білдіріп, оның ұлы Сартаққа жаппай ант беруге көшті. Бір сөзбен айтқанда, Алтын Орданың қоластына түскен халықтардың этно-саяси өмірінде айтарлықтай өзгерістер орын ала бастады. Байырғы түркітілдес Еділ бойының булғарлары енді «татар» атанып кетті, Қыпшақ даласында жаңа тайпалық бірлестіктер құрыла бастады. Бұл этникалық өзгерістер болашақ Ноғай, Қазақ, Өзбек, Башқұрт, Қарақалпақ тәрізді көптеген түркітілдес халықтардың қалыптасу үдерістерін жеделдете түсті.
Алтын Орда Береке (Берке) хан билігінде. Сайын хан (Бату) негіздеген мемлекеттік жүйені рухани тұрғыдан нығайта түсуде Алтын Орданың төртінші ханы болып табылатын Берекенің рөлі ерекше. 1256 жылы Сайын хан қайтыс болған соң монғол империясындағы маңызы жөнінен екінші орында тұрған Қыпшақ даласындағы хандықты оның ұлы Сартақ билеуі керек еді. Алайда, ол таққа отырмай жатып-ақ дүниеден өтті. Онан кейін 1257 жылы таққа отырған Сайын ханның екінші ұлы Ұлақшының да өмірі қысқа болды. Осыдан соң ұлы хан Мөңке Қыпшақ даласындағы мемлекет тағына 1257 жылы Шыңғыс ханның немересі, Сайын ханның інісі Берекені отырғызды. Ол жас кезінде Ходженттегі ғұламалардың бірінен діни білім алып, Құранды меңгеріп шықты. Таққа отырған оның діни ықпалына түскен көптеген рубасылары және өзінің әйелі Чечек, сондай-ақ інісі Тоқай Темір исламды қабылдады. Дегенмен де, Береке, басқа діндерге де кеңшілік жасады. Сондықтан да, ол негіздеген астана – Сарайда хрестиан епископына да орын табылды. Сонымен қатар, Береке таққа отырған соң Ғаббас халифтың рухани билігін мойындап, онымен хат жазысты.
Ол тіптен таққа отырмай тұрып-ақ, өзінің туысы, Төленің баласы Қулағудың араб халифатын басып алуға тырысқан әрекетін ағасы Сайын ханның (Батудың) ықпалымен тоқтатып тастады. Алайда, Сайын хан қай-тыс болған соң, Қулағу ұлы хан Мөңкенің рұқсатымен бәрібір, Бағдадқа басып кіріп, Мұстасим халифтың өзін өлтіріп тастады. Мұның өзі Берекені Қулағуға қарсы өшіктіріп, ақырында қантөгіс қырғындарға алып келді. Дегенмен де, В.Бартольд тәрізді тарихшылар Берекенің Қулағуға соғысқа баруының басты себебін соңғысының бұрыннан Жошы ұлысының аймағы болып есептелетін Кавказдағы Арран және Әзірбайжан аймақтарына басып кіруінен іздестіреді. Немере туыстардың екі шайқасы тарихқа белгілі. 1261 жылы Кавказда Темір қақпада (Дербент асуында) басталған бұл текетірес түптің түбінде Берекенің жеңісімен аяқталды. Терек өзеніне дейін барған Қулағудың әскерлері жеңіліске ұшырап, кейін қашқанда ат тұяғынан ойылып кеткен өзен мұзының астына кетіп, алапат қырғынға ұшырады. Айта кетер тағы бір мәселе, аты «татар» болғанмен заты түркітілдестерден құралған, шайқасқа қатысқан Берекенің әскерлері негізінен алғанда Қыпшақ даласының ру-тайпаларынан (Оғыз, Үйсін, Қаңлы, Қарлық, Қаракесек, Найман, Қоңырат, Керейт, Жалайыр, Қыпшақ, Алшын, Беріш, Шеркеш, Шекті, Тама, Табын, Телеу) құралған, сондай-ақ бұлғарлардан, башқұрттардан, фин-угр тайпаларынан жасақталған сарбаздардан тұрды. Сонымен қатар, әрине, осы тұста түркілене бастаған монғолдар да (Бұйрақ, Ойрат, Құсшы, Минг, Барлас, Сарай, Тұрмаут, Оймауыт, Онғұт, Татар, Шырын, Арат) әскери жорықтарда ерекше белсенділіктер көрсетті. Бұл айтылғандар сонымен қатар Береке басқарған Қыпшақ мемлекетінің этникалық құрамының қандай болғанын да байқата алады.
Татар тарихшысы Р.Фахреддин Береке туы астында соғысқан алғашқы мұсылман түркілерінің әрекетін «Бағдадты, қасиетті Құранды және хадистерді қорлағаны, ондаған мың күнәсыз мұсылмандарды қырғынға ұшыратқаны, өзен боп аққан қантөгіске және адам айтқысыз тағылыққа барғаны үшін жәбірленген күллі ислам дүниесінің Қулағу ханнан қаталдықпен өш алуы» ретінде атап көрсетеді. Осыдан кейін өзінің ақылға симайтын және қисынсыз әрекетіне құса болған Қулағудың өмірі де ұзаққа созыла қойған жоқ. Бүкіл рухын қайғы меңдеген ол, 1264 жылы дүниеден өтті. Әкесінің кегін қайтармақ болған оның баласы Абақаның Берекеге қарсы мағынасыз жорықтары да сәтсіз аяқталды.
Берекенің мұсылман дүниесіне деген үлкен құрметі оның Мысыр билеушісі Мамлүк-қыпшақтарының сұлтаны Аз-Заһир Байбарысқа да белгілі болды. Ортақ мүдде – кәпір Құлағуға қарсы «Джиһад» соғысын жүргізуге мүдделілік екі жақты да тығыз қарым-қатынастарға итермеледі. Бұл маңызды мәселені арабтанушы бауырымыз Бақытты Батырша біршама нақты зерттеп, қазақ тарихына қажетті мәліметтерді Мысырдан алып келді. Алғаш Байбарыс Берекеге 1261 жылы Қырымнан шыққан Алан саудагерлері арқылы хат жолдады және онан соң, көп кешікпей-ақ, 1262 жылдың 15 қарашасы мен 14 желтоқсаны арасында тағы да елшілік жөнелтті. Онда ол, Исламның киелі жерлері Мекке, Мединеде және Құдыста (Иерусалимде) Сұлтан Байбарыстың есімінен кейін Береке ханның есіміне бағышталып дұға оқылатынын мәлімдеді. Өз кезегінде осы жылы Береке де Қайырға (Каирге) екі рет елшілер жөнелтті. Онда Құлағу ханның мұсылмандарға қарсы соғысы айыпталып, оның Шыңғыс ханның «Ұлы Йасасын» бұзғаны атап көрсетілді. Елшілер Қайырда сұлтан Байбарыстың баласы Саид Берекені сүндетке отырғызу тойына қатысты. Тегінде, баланың есімі Береке ханның құрметіне қойылса керек. Енді сұлтан Байбарыс қарым-қатынасты нығайта түсу мақсатында 1262 және 1264 жылдары Берекеге екі елшілік аттандырды. Осы елшілікке қатысушылар тарих үшін аса құнды мәліметтер қалдырды. Оларда хан сарайы және Берекенің кескін-келбеті біршама толық сипатталады. Елшілердің айтуынша Береке сирек сақалды, өңі сары кісі, шаштары құлақтарының үстіне түйілген. Бір құлағында қымбат тас бекітілген алтын сырға жарқылдайды. Басына биік тұмақ киген, белін алтынмен және қымбат тастармен айшықталған тері белбеумен шарт буынған, аяғына қызыл теріден жасалған саптама етік киген, жасы 56-дағы адам. Ағасы Сайын (Бату) тәрізді оның да аяғы ауырады екен. Байбарыс елшілері өздерімен бірге Құранның Осман нұсқасын, кілемдер мен жайнамаздар, сыйлыққа көптеген жан-жануарлар, негр құлдарын, Омра (Кіші қажылық) жасауда пайдаланылған сәлделерді, қасиетті Меккедегі Зәм-Зәм суын және т.б. алып жетті.
Өзінің бүкіл қызметінде қасиетті Құран қағидаларын басшылыққа алған Береке мұсылман дүниесінде Насретдин (дінді қорғаушы деген) құрметті лауазымға ие болды. Ол 1265 жылы Кіші Азиядан қуылып, Эгей теңізіндегі Энос қамалының қапасына қамалған селжұқ сұлтаны Иззад-дин Қайқабұсты құтқару үшін әскер аттандырды. Қарулы ауыр қол бүкіл Балқан түбегін көктеп өтіп, Эгей теңізіне дейін барып, азат етілген сұлтанды Берекенің бұйрығымен Қырымға жеткізді. Береке өзінің ұлысында жастардың құранды оқып үйренулерін қадағалап, мектептер ұйымдастырды. Оның өзі де, әйелдері мен бағынышты әмірлері де өздерінің жандарында қожалардан шыққан имамдарды ұстады. Қожаларды тақтағы Төрелер жанына отырғызып, оларды уәзір ретінде пайдалануды бастап берген де осы Береке хан. Осы тұрғыдан алғанда В.Бартольдтың Берекенің мұсылмандық ұстанымына күдікпен қарауын қолдай алмаймыз. Ғалым хан сарайында исламдық шарттармен қатар, тәңіршілдік қағидалардың да қатал сақталғанына назар аудара келе, Берекенің рухани сауаттылығын төмендете түспек болады. Осы мәселені зерттеуде көп еңбектенген В.Бартольдтың басқаны айтпағанда, қазақтардың өздерінің де мұндаға дейін ислам ұстанымдарымен қатар, тәңіршілік дағдыларды қатар ұстанып келгенін «байқамауы» өкінішті-ақ. Осындайда Өтеміс қажының мынадай пікірін де назардан тыс қалдыруға болмас: «Береке туысынан мұсылман болған. Әкесі Жошы хан өлген соң, ол дінсіздер арасында тұра алмай, Сығанаққа келді.Сол жерде атақты қазірет Сайф-ад-дин Бахарзиден тәлім-тәрбие алды». Осында Береке Йасауи жолын халық арасында насихаттаушы қожалардың ықпалына түсті. Бұл тұста Жошы ұлысының оңтүстік шығысында және Шағатай ұлысында халықтың рухани сұраныстарын қанағаттандыруда қожалар рөлі үстем бола бастаған еді. Олардың түркілер ортасындағы белсенді рухани қызметі Берекенің діни көзқарасына айтарлықтай үлкен ықпал жасады.
Сонымен қатар, Береке Жошы ұлысымен ғана шектеліп қалмай, сол заманда ислам дінінің орталығына айналып үлгерген Мәуереннахрға да үстемдік жүргізуге тырысты. Ханның өзі Бұқараға келіп, ондағы діндарлар мен ғалымдарға үлкен құрмет көрсетті. Сондай-ақ, Самарқанд хрестиандарының ондағы мұсылмандарға жүгенсіздік жасаған әрекеттерінен хабардар болған бетте онда басып кіріп, қаладағы хрестиан шіркеуін қиратты. Дегенмен де, ол өзі билеген мемлекетте дін бостандығын қорғады.
Береке Персияны билеген Қулағудың мұрагері Абақаға қарсы жорыққа аттанып, Кура өзені бойында өзеннен өтетін өткел іздеп жүргенде 1266 жылы дүниеден өтті. Өзінен тікелей ұрпақ жоқ болғандықтан, оның орнына таққа Сайын ханның (Батудың) немересі Мөңке-Темір отырды. Мәмлүк қыпшақтары сұлтаны Аз-заһир Байбарыс бұған қатты қайғырып, 1267 жылы Сарайға арнайы елшілік жөнелтіп, Мөңке-Темірге көңіл айтты. Қалай десекте, Берекенің тарихи тұлға ретінде Қыпшақ даласында мемлекеттік жүйені нығайтуға үлкен үлес қосқан айтулы тарихи тұлға екенін ұмытуға тиіс емеспіз. Біздің еліміздің тарихында Ислам идеологиясының ұстанымдарының мемлекеттік жүйеге нақты ене бастаулары да тап осы Берекенің тұсында көрініс тапты. Әрине, исламды өзі де алғаш қабылдаған Қыпшақ мемлекетінің қайраткері мемлекеттік құрылыста оны берік орнықтыра алған жоқ. Бұл оның мұрагерлері тұсында ғана біртіндеп жүзеге асырылған күрделі мәселе. Алайда, Береке мемлекетті мұсылмандық ұстанымдарға бағыттаған рухани өзгерістердің бастауында тұрды. Сондықтан да, оның есімі бүгінгі қазақ тарихынан көрнекті орын алуға толық құқылы.
Жошы ұлысы және Еженнің (Алаша ханның) ордасы. Жошы ханның үлкен ұлы Ежен хан билеген Ақ Орда тарихының қазақ тарихшылары үшін «жұмбақ» тұстары мол. Оны Қазақ мемлекеттілігінің бастауы ретінде дәлелдеуге деген құштарлық әсіресе, тәуелсіздігімізге қол жеткізген соң арта түсті. Оның басты себебі, қазақ хандарының осы Еженнің сегізінші ұрпағы саналатын Ұрыс ханның тікелей үрім-бұтақтарына жататындарында болып отыр. Алайда, осындай қисынды шешімді қабылдауға зерттеушілер арасындағы пікір қайшылықтары ең басты кедергі болып отырғанын да айтпасқа болмас. Мұны Өтеміс қажы жазғандай, әкелері Жошы қайтыс болған соң, «енді кім хан болады?» – деген сауалға жауап іздеп Монғолияға келген үш немересіне Шыңғыс ханның: Сайын ханға (Батуға) – алтын босағалы Ақ орда, Еженге – күміс босағалы Көк орда, ал Шайбанға – болат босағалы Боз орда тіктіргені туралы мәлімет те күрделендіре түсті. Осыған және басқа да қосымша деректерге сүйенген зерттеушілердің кейбірі Ежен басқарған ұлысты Ақ орда емес, Көк орда деп атауды ұсынса, тағы басқалар Ақ орданы Алтын Орданың өзі деп те ойлайды.
Әрине, Шыңғыс ханның өзінің немерелеріне арнап тіккен Ордаларының түсі олардың болашақ ұлыстарының атауын белгілеп бере алмайтын еді. Тегінде, ұлы қаған өзінің көптеген немерелері (оған, Монғолияға қайтыс болған Жошының бәйбішесінен туған, жоғарыда аталған Ежен мен Батудан басқа тоқалдардан туған 17 немерелерде ілесіп келді ғой) арасынан аталған үшеуіне ерекше назар аударып, оларды болашақ, жаңа ұлыстар билеушілері ретінде таныса керек. Оқиғаның мұнан ары қалай өрбігенін «Чингиз-намені» оқығанда айқын аңғара аламыз. Онда мынадай деректер бар: Шыңғыс хан немерелері орналасқан соң кешкісін салтанатты қонақасы береді. Оған шақырылған бектер мынадай әңгіменің куәсы болады: «Тамақ салтанатты түрде желініп болған соң, Сайын хан тағы да тізерлеп отырып былай деді: «Біздің әкеміз өлген кезде, мен Еженге былай дедім: «Оның орнындағы менің әкем бәрібір, сен болып табыласың. Хан болуға тиістісің, өйткені, біз басқа жұртқа бара жатырмыз». Ол келісімін бермеді. Оның не себептен келіспегенін түсіне алмай отырмын. Міне, мен сондықтан да, сізге өзімнің өтінішімді мәлімдеуге келдім». Шыңғыс хан айтты: «Сайын йасаққа сәйкес келетін сөзді ай-тып отыр. Сен неге келіспейсің?». Сонда Ежен де тізесін бүгіп, мынаны айтты: «Иә, менің ханым! Мен жас жағынан расында да үлкенмін. Алайда, біздің әкеміз оны өте сүйетін және еркелетіп өсірді. Осыған дейін мен оған бағынып келдім. Ол болса маған бағынышты болған емес. Егер мен хан болсам, оған бұрынғыдай бағынышты бола алмаймын ғой, біздің арамызда өшігу мен жек көру пайда болады. Мен осы себептен де хан болуға келісім бермеймін, мұның өзі сізге ақылсыздық болып көрінер. Енді сол ғана хан болсыншы. Мен оның хандық құруын көтере аламын», – Шыңғыс ханды бұл сөздер қатты толқытты, ол өзінің ұлы Жошы ханды еске түсіріп, егіліп жылады, олардың екеуіне де аса ризалығын білдірді және былай деді: «Ертең біз бектермен ақылдасамыз және сендерге жауабымызды береміз». Таңертең, бектермен кеңескен Шыңғыс хан ханның ясасына сәйкес, Сайын ханға оң қанаттағы Еділ өзеніне дейінгі аймақтарды, Еженге сол жақ қанаттағы Сырға дейінгі аймақтарды берді».
Осы айтылғандардан көріп отырғанымыз, қайтыс болған Жошының орнына Сайын (Бату) хан болды. Ол билейтін ұлыс о бастан-ақ «Алтын босағалы Ақ орда» атанды. Алтын Орда немесе Көк орда деп аталатын ұлыстар бұл кезде әлі өмірге келген жоқ еді. Ал Жошы ұлысының синонимі болып табылатын Ақ орда қалыптасқан дәстүр бойынша екі қанатқа бөлінді. Жоғарыда «Чингиз-намеде» атап көрсетілгендей, оның сол қанатын Жошы ханның үлкен ұлы Ежен билегендіктен және оның ұлысын Сайын ханға бөлінген Ақ орданың оң қанатындағы ұлысынан ажырату үшін «Орда Ежен» деген атау тарих сахнасына шықты. Сонымен «Орда» сөзі Еженнің есімі емес, ол басқаратын ұлыстың атауы. Сондықтан да, «Чингиз-намеде» Орда атауы Еженнің есіміне қосақталып айтылмайды. Ал кейінгі деректерде (Плано Карпиниде) Ежен есімі Ордана деген атпен белгілі. Сайынның (Батудың) есіміне «Орда» атауының тіркелмеуі әкенің қара шаңырағына оның емес, ағасы Еженнің ие болғанын көрсетеді. Мұны жоғарыдағы «Чингиз-намеде» Шыңғыс ханның көз алдында Еженге бағышталып айтылған Сайынның: «Менің әкем бәрібір, сен болып табыласың» деген сөзі. Иә, әке орнына әке болған Ежен тұрғанда Сайынның Жошы хан шаңырағына ие болуы екі талай еді. Бұл Шыңғыс ханның Йасса заңына да қайшы болатын. Оның үстіне, әлі жас, қайратты да ақылды Сайын ханнан адам таңдауда сирек қателесетін Шыңғыстың өзі үлкен үміт күтіп, батыс елдерін жаулау жорығын соған тапсырды. Шыңғыстың «Жасақ» заңы бойынша босаған таққа балалардың үлкені Ежен отыруы керек еді. Алайда, ол інісі Сайынның (Батудың) Ұлы Даладағы үлкен беделін және мемлекет басқару қабілетін мойындап, тақтан бас тартады. Мұны бектерімен кеңескен Шыңғыс хан мақұлдап қана қоймай, оларға Жошы ұлысының екі қанатын бөліп берді. Ол бойынша Сайын ұлыстың оң қанатына, Еділ бойындағы аймақтарға ие болса, ал ағасы Ежен ұлыстың сол қанатын – Сырдарияның төменгі ағысынан Ұлытауға дейін созылып жатқан аймақты иемденді. Осыдан бастап, Орда-Ежен Батыйдан жасы үлкен бола тұрса да, билік лауазымы аласа болғандықтан, өзі өмір сүрген қыпшақ тілдестер қауымында екінші хан, яғни Алаша (Аласа) хан аталды. Бұл М.Қашқарида жоғарыда айтқанымыздай, Алашұ хан (М.Бұралқыұлында – «Алашақ хан») дегенді білдіреді. Осыған байланысты осы аймақтағы Алаша хан мазары деп жүргеніміз қазақ хандарының арғы және алғашқы бабасы Орда-Еженнің мазары деген қисынды қорытынды туындайды.Тағы бір назар аударар мәселе – Жошы ұлысын билейтін хан, яғни Сайын хан «оқ хан» немесе «яссақ ханы» («хан йосуқын») деп аталды. Бұл «ұлұғ» хан болып есептелетін Шыңғыстың өзінен кейінгі лауазым еді. «Оқ хан» мәртебесі баяғы VII-VIII ғасырлардағы Түргеш қағанатының «Он оқ елі» атты қосымша атауын еске түсіреді. Ол заманда он ұлысты (тайпалар одағын) билеген он оқ хандар қағанға ғана бағынды. Бұл енді арнайы әңгіме болатын нәрсе. Көріп отырмыз, кейініректе, Шыңғыс заманында да, осы түркі дәуірінен бастау алатын «оқ хан» немесе «хан-оқ» билік мәртебесі сақталды. Монғол тарихының білгірі Зардыхан Қинаятұлы «Оқ хан» мәртебесін былай түсіндіреді: «Ежелгі түркі және монғолдық мемлекеттік үрдіс-салты бойынша «хан оғлы»... жеке дара билік иесі болып табылады. «Ежен» (Эзен) монғол-тунгусша хан лауазымымен парапар». Бұл айтылғанды Құрбанғали Халид та, қытай тарихшысы Су Би Хай да құптайды. Осы жерде Орда-Еженнің қосақталған екі есіміне байланысты өз пікірімізді айта кеткенді жөн көрдік. Зардыхан Қинаятұлы Еженнің өз аты Орда (Ордана) да, ал Ежен оның қосымша аты деген пікірді айтады. Біздіңше, бұл жерде мәселе керісінше. Монғолша, «Ел иесі» деген мағынаны білдіретін «Ежен» оның туғанда азан шақырып қойған өз аты деп ойлаймыз. Өйткені, Өтеміс қажының «Шыңғыснамесінде» оның есімінің алдында тұрған «Орда» аты мүлде аталмай, «Ежән», «Ежән-хан» деген атау ғана қолданылады. Ал енді «Орда» (түрікше-Орду, монғолша – Ордана) ежелден келе жатқан билік лауазымы. Ежелгі Қытайдың Хән әулеті тұсында «Орданай» – Орда әкімі, бас ұлықнайдың қолқанаты» дегенді білдірген. Махмұд Қашқариде де «Орду» сөзі дәл осындай қызмет лауазымын, Орда бақылаушысы деген мағынаны білдіреді. Монғол империясының Ұлығ ханы Мөңкенің өзінің жарлықтарында Орда-Ежен есімін Батудан жоғары көрсетуі, Шыңғыс ханның Батудың «оқ хан» лауазымынан кейінгі «Ордана (Орду)» билік дәрежесін Еженге тапсырғаны байқалады. Осы негізде Шыңғыс хан қалыптастырған Монғол мемлекетіндегі ел басқару жүйесіне сәйкес XIII ғасырдың 30-50 жылдарындағы жоғарғы хандық лауазымдарды төмендегіше сатылап көрсете аламыз.
Мемлекеттегі ең жоғарғы билік –Ұлұғ хан
↓
Ұлыстың оң қанатын билейтін аға хан – «Оқ хан» (монғ. Khan huu) немесе «Яссақ ханы» («Хан йосуқын»)
↓
Ұлыстың сол қанатын билейтін кіші, Алашұ хан – «Алашақ хан» (Аласа хан – «Орду»).
Біз әңгімелеп отырған кезеңде «Ұлұғ хан» мәртебесінде алғаш Шыңғыс, онан соң Үгедей, Күйік және Мөңке болғандары белгілі. Ал «Оқ хан» немесе «Яссақ ханы» алғаш Жошы, онан соң 1255 жылға дейін Сайын (Бату) болды. Ал бұл кезеңдегі «Алашұ хан» – «Алашақ хан», әрине, Орда-Ежен еді. Сондықтан да, жоғарыда айтып кеткеніміздей, бектерімен кеңес шақырған Шыңғыс хан мемлекеттің оң қанатын – Еділ дариясындағы аймақтарды «Чингизнамеде» атап көрсетілгендей, «ясса ханы» («хан йосухын») – «оқ хан» Сайынға (Батыға), ал Сыр бойынан ары қарайғы сол қол аймақтарын Еженге берді. Өйткені, мемлекеттің сол қол жағын әдетте, екінші қатардағы аласа хан билейтін еді. Рашид ад-Дин осыны мақұлдайтын мынадай пікір айтады: «Его юрт (юрт Орда-Ежена-Т.О.) и (юрты этих) братьев (Удура, Тука-Тимура, Шингкума-Т.О.) и их войска находятся на левой стороне в пределах... С самого начала не было случая, чтобы кто-либо из рода Орды, занимавший его место, поехал к ханам рода Бату, так как они отдалены друг от друга, а также являются независимыми государями своего улуса. Но у них было такое обыкновение, чтобы твоим государем и правителем считать того, кто является заместителем Бату, и имена их они пишут вверх своих ярлыков». Ия, осылайша, Еженнің өзі ғана емес, балалары да Алтын Орда хандарынан төменгі – Кіші-Аласа хан статусын иемденді. Сондықтан да, олар күшейген тұста Ақ Орданың тағында отырғандарын қанағат тұтпай, аға-оқ хан болу үшін Алтын Орданың да тағын иемденуге әрекеттер жасады.
XVII ғасырда өмір сүрген Әбілғазы Бахадұрхан Орда-Еженнің қосымша аты «Алшын» болғанын атап көрсетеді. Бұған таңданудың қажеті жоқ. Өйткені, ол өзі Тәшкент-Самарқанд аймағында өмір сүргендіктен, Ұлы Далада таралған «Алшын» мен «Алашаны» бір тайпалық атау деп қабылдаған. Осыған байланысты, әйгілі профессор-филолог Сәрсен Аманжолов А.Левшиннің, Ш.Уәлихановтың айтқандарына сілтемелер жасай отырып, былай деп жазған еді: «по легендам казахов и киргиз, слово «алшын» (иногда «алакчын», «алачен») часто связывается с племенным названием алача // алаша) или с именем Алаш (Алач), которое выступает как синоним слова «казах»...». Бұл жерде зерттеуші «алшын» қазақтың Кіші жүз одағына кіретін үш тайпалық одақтың аты болып табылатындықтан, оның Байұлы тайпасындағы алаша руының атына қарағанда, әлдеқайда бұрын шыққанын ескертеді және Н.Аристовтың Рашид ад-Диннің шығармасына сүйене отырып, «алшын» сөзі «алашадан» немесе «алаштан» шыққан болар деген тұспалдауына назар аударады, және ол, лингивистикалық көзбен қарағанда, бұл пікірдің толық қисынды екендігін айтып, мақұлдайды. Бұдан туындайтын қорытынды біреу: Орда-Еженнің қосымша атын «Алшын» деп көрсетіп отырған жоғарыда аталған Әбілғазы шын мәнінде оның «Алаша» («Аласа») деп аталғанын айтып отыр. Алаша хан кесенесінің Жошы хан кесенесімен бір өзен – Қаракеңгір бойында, бір аймақта – Ұлытау өңірінде жатуы да аталмыш кесенеде әкесіне әрқашан жақын болған, үлкен ұл – Еженнің жатқанын дәлелдей түседі. Әкелі-балалы бұл екеуі де осы өңірде өмір сүріп, осы аймақта дүниеден өтті. Олардың Ордасы да осында болды. Осындайда, кейбір тарихшылардың Жошы мен Еженнің ордаларын кезінде Шыңғыс ханға жаздық Орда болды делінетін алыстағы Ертіс бойынан іздестіретіндері түсініксіз. Мұндағы қателік – Шыңғыс хан өзінің Ұлұғ Ордасын Жошыға емес, Үгедейге қалдырғанын ескермеу. Ал атадан келе жатқан Монғолиядағы қара шаңырақ, үлкен үйге кенже бала Төле ие болды. Сондықтан да, Жошының да, оның үлкен ұлы Еженнің де Ордаларын Ертіс бойынан іздеу қате деп ойлаймыз. Күні бүгінге дейін оны бұл маңнан ешкім таба алмаған себебі – Ертіс аймағы ешқашан да бұлардың ұлысына қараған жоқ. Орда Ежен ұлысына қандай аймақтар қарағаны бір ғана деректе – ортағасырлық Муин ад-Дин Натанзи жазып қалдырған «Аноним Искандера» атты шығармада көрсетілген. Онда Жошы ұлысының Орда-Ежен ұрпақтарына қараған сол қанатына «Ұлы тау, Сегіз ағаш және Қаратал аймақтары, Туйсенге (Тюменге?) дейінгі аймақтар» жатқызылған. Мұнда Ертіс аталмайды. Яғни, Ежен ұлысының шығыс шекарасы деректе көрсетілгендей, Қаратал-Іле өзендері аңғарынан арыға бармайды. Кейінгі археологиялық зерттеулерде Жошы-Ежен ұлыстарының орталығы Ұлытау аймағы болғанын дәлелдеп отыр. Сондықтан да, әкесі Жошының да, баласы Еженнің де қабірі осында, Ұлытауда.1242 жылы Монғолияға бара жатқан жолында Плано Карпини Орда-Еженнің Алакөл маңын мекендеп отырғанын жазып кетеді десек, мұнда әңгіме – Еженнің Ордасы туралы емес, осы аймақтағы оның көшу жолдары туралы болып отыр. Сондай-ақ, мұнда да Ертіс бойы аталмайды. Соңғы жылдарғы зерттеулерде Еженнің ұлысының үш орталығының бірі Ұлытау (Орда Базар) болғаны айтылып жүр.
Осы айтылғандарға байланысты, Жошының ордасы Ертіс бойында болғанын, сондықтан да, кезінде Батуға бағынышты Аласа (Алаша) хан аталған Еженнің ордасының да осында орналасқанын айтуға тиістіміз. Жошы бұл маңды өзі таңдап алған жоқ, бұл бұрын, 1218 жылы Шыңғыс хан Хорезмге қарсы жорыққа аттанар алдында өзінің екінші ордасын орналастырған өлке болатын. Осында, Қарлықтардың Қаялық (Қойлық) қаласынан онша қашық емес аймақта, Наймантаудың биігінде жаңадан қалыптасып келе жатқан Алаш қауымдастығына мұрындық болған Жалайыр, Қыпшақ, Қаңлы, Қоңырат, Қаракесек (Қарлық), Найман, Керей, Үйсін тәрізді тайпалар Майқы (Байқы) бидің бастауымен Шыңғысты тағы да хан көтеріп, Наймантауды осыдан бастап Шыңғыстау атандырған еді. Кейінірек, Гиндекушқа дейінгі аймақты жаулап, Монғолияға қайтар жолында да Шыңғыс осы Ертіс бойындағы ставкасында аялдап, өзінің ұлдарына берілетін аймақтарды нақтылай түсті. Жошының да осында, өзінің ордасына жақын аймақта қайтыс болғаны сөзсіз. Ақ ордадағы ықпалды қожалардың әсерімен кейініректе орнатылған Жошының қазіргі кесенесінде оның өзі емес, едәуір қарт кісінің жатқанын академик Ә. Марғұлан жүргізген қазба көрсетіп кетті.
Ал енді Шайбан басқарған Көк орда туралы айта кетер болсақ, бұл ұлыстың кейініректе, Сайын (Бату) батыс елдерін бағындырған (1243 ж.) соң құрылғаны «Чингиз-намеде» айтылған. Деректерге қарар болсақ, Көк орда Аралдың солтүстік аймақтарынан Төмен өлкесіне дейін, Сайын билеген Алтын орда мен Ежен басқарған Ақ орда арасында созылып жатқан. Оның тарихы арнайы әңгімеге арқау болуға лайық.
Ал енді Ақ орданың алғашқы ханы Еженге келер болсақ, оны көтеріліс жасаған өзінің нөкерлері төңірегіндегі оғландарымен бірге өлтірді. Батысты бағындырып қайта оралған Сайынның Шығыс қыпшақтары жерінен аулаққа, Еділ бойына орнығуы және Монғолиядағы ұлы хан Үгедейдің қайтыс болуынан кейінгі саяси шырғалаң, 1242 жылы Шыңғыс ұрпақтарының «Йасса» заңын орындауын қатал қадағалап отырған қаһарлы Шағатайдың да дүниеден өтуі Еженнің жауларын ашық бас көтеруге итермеледі. Сайынға (Батуға) батыс жорығынан наразы болып келген Үгедей ұлы Күйік өзі ұлы хан болу үшін Сайыннан да, Еженнен де қолдау табарына сенімді болмағандықтан, осы тұста Еженнің ордасына таяу маңда Емілде қоныстанып, оған қарсы әрекеттерді жандандырды.
Еженнің қайғысы Сайынның қабырғасын қайыстырып кетті. Ол Еженге ас берген соң, қалың қолмен оны өлтіргендерге аттанды. Қарсыласуға шамалары келмеген жаулар қашып құтылды. Осыдан соң, Сайын Еженнің ордасындағы рулар мен тайпаларды өзінің ұлысына қаратты және бұл аймақтарды өзінің бектеріне бөліп берді. Осылайша, Ақ орда Алтын ордаға қосылды. Алайда әкесіндей болған Еженнің орнын Сайын иесіз қалдыра алмады, оның үстіне екі ұлыстың арасын інісі Шайбанның иеліктері (Көк орда) бөліп жатқандықтан, шалғайдағы Ақ Орда тағын иесіз қалдыру қауіпті бола бастады. Осылайша, таққа Еженнің төртінші ұлы Қоңқыран отырды (1250-1280 ж.). Одан ұрпақ болмағандықтан, тақты Еженнің үлкен ұлынан туған Қоныш, онан соң оның ұлы Баян иемденді. Соңғысының тұсында Үгедейдің және Шағатайдың ұрпақтары Ақ орданы өздеріне бағындыру жолында соғыстар бастады. Алайда, Алтын Орда ханы Тоқтаның әскери көмегінің арқасында Баян жеңіске жетіп, ұлыстың астанасын Сыр бойындағы Сығанақ қаласына ауыстырды. ХІҮ ғасырдың басынан бастап Ақ орда тағын Баяның ұлы Сасы-Бұқа (1309-1315), оның ұлы Ерзен (1316-1345) биледі. Ерзеннің билігі Алтын Орда тағына Өзбек ханның билік жасаған кезеңіне тұспа тұс келіп, елде сопылар мен қожалардың ислам дінін мемлекеттік деңгейге көтеру саясаты жаппай қолдау тапты. Сондықтан да, Ерзен өзінің орнына таққа отырған ұлын Мүбаракқожа деп атады.
Алайда, Өзбек хан Ақ орданы Алтын Орданың бағынышты бөлігі деп білді, сондықтан да оның тағына өзінің ұлы Тыныбекті 1342 жылы отырғызды. Алтын Орда хандары Жәнібек те (1342-1357), онан кейінгі Бердібек те (1357-1361) Ежен ұрпақтарының дербестікке ұмтылысын шектеумен болды. Тіптен соңғысы оларды біртіндеп өлтірумен айналысты. Мұндай былық Ақ орда тағына 1362 жылы Шымтай ханның баласы Ұрыс хан келгенге дейін орын алды. Ол Ақ орданы күшейтіп ғана қоймай, Жәнібектен соң берекесі кеткен Алтын Орда тағын да басып алуға ұмтылды. Мұның өзі Алаш қауымдастығына топтаса бастаған ру-тайпаларды өздерінің дербес мемлекетін құруға ынталандыра түсті.
Алтын Орда мен Көк Орда. Тарихи әдебиетте Алтын Орда, Ақ Орда атауымен қатар Көк Орда деген ұлыс туралы да жиі айтылады. Мұндайда қазақ тарихшылары территориялық тұрғыдан қазіргі Қазақстанның көп жерлерін алып жатқан Ақ Ордаға баса мән береді де, Алтын Орда мен Көк орданың тарихын басқалардың тарихы ретінде назардан тыс қалдыра береді. Мәселеге әрине бұлай қарау әділетті бола қоймайды. Өйткені, біріншіден, бұл Ордалардың бәрінің тарихи бастауы, қайнар бұлағы орталығы қазіргі Қазақстан аймағындағы Жошы ұлысы (Алтын Орда) болып табылады; екіншіден, бұлардың бәрінің этникалық құрамында Алаш қауымдастығын құраған рулар мен тайпалардың тарихи іздері сайрап жатыр.
Тарихымызды нақтылай түсуге тағы бір кедергі – бұл үшеуінің пайда болған кезеңін де, орналасқан аймақтарын да еуроцентристік көзқарастар жетегіне ілесіп, шатастыратын зерттеушілер әлі де кездеседі. Алайда, бір нәрсенің басы ашық: Көк Орда ұлысын алғаш негіздеген Жошының тоқалдан туған бесінші ұлы Шайбан болып табылады. Саяхатшы Плано Карпинидің оны Сыбан деп атағанына қарағанда, жергілікті қыпшақтар оның монғолша есімін өздерінің тілдеріне икемдеп, түріктендіріп алса керек. Тарихи деректер Шайбан ұлысы атауының шығуын Шыңғыс хан дәуірінен бастайды. Мысалы, «Шыңғыснамада» әкелері Жошы қайтыс болған соң бәйбішеден туған екі ұл (Ежен мен Бату) және тоқалдардан туған он жеті ұл енді әкенің орнын кім басатынын айқындап алу үшін аталары Шыңғыс ханның өзіне барады. Осындайда елдің назарын аудартар бір жайт орын алады. Бәйбішеден туғандарды (Еженге – алтын босағалы Ақ Орда, ал Батуға – күміс босағалы Көк орда тіктірсе,) арнайы ордаларға орналастырса, тоқалдан туғандар арасынан тек Шайбан немересіне ғана Шыңғыс хан жеке орда тіктіреді. Бұл болат босағалы Боз орда еді.
Бұл жерде мән беретін мәселе – тігілген ордалардың түсінде емес, Ұлы қағанның көп немерелері ішінен кімдерді ерекшелеуінде және кімдерге арнайы көңіл бөліп, оларды жеке ордаларға орналастыруында болса керек. Нақтылай түсер болсақ, Жошының орнына оның ұлысына хан болған Сайын (Бату) жолы жағынан үлкен, әкенің отауын (Жошының Ақ отауында немесе Ордасында) иемденген ағасы Еженнен басқаларға, яғни кіші інілеріне жаңадан басып алған жерлер есебінен аймақтар үлестіргенде, Шайбанға (кейбір деректер оның 1207 жылы туғанын, яғни, Сайыннан екі жас кішілігін айтады) басқа інілерінен бөлекше, тіптен ерекше жағдайлар жасауы керек болды. Десек те, 1241 жылға дейін, яғни Батыс жорығы аяқталғанша Ақ немесе Алтын Орда, Көк Орда, Боз орда деген жеке ұлыстар пайда бола қойған жоқ. Олардың бәрі бір ғана атаумен, Жошы ұлысы ретінде белгілі болды. Осы айтқанымызды дәлелдейтін тарихи деректерден Сайынның (Батының) өзінің інілеріне шағын ұлыстар бөліп беру ісін батыс жорығынан соң ғана қолға алғанын байқай аламыз. Шайбан басқарған Көк Орда да осылайша кейіннен пайда болды.
Тарихты нақтыласақ, Шайбан ұлысының қалыптасуы оның өзі жаулап алған жаңа жерлер есебінен кеңейтілгенін аңғарамыз. Бұл жерде Шайбанның қолбасшылық таланты ғана емес, жоғарыда айтып кеткеніміздей, Шыңғысханның өзінің, көзі тірі кезінде Шайбанға ерекше назар аударуы да оның әкесі Жошының иелігіне жататын аймақтардан бастау алатын жеке ұлысты иемденуіне негіз болды. Монғол тарихының қазаққа қатысты тұстарын анықтай түсуде көп еңбектеніп жүрген Зардыхан Қинаятұлының зерттеулеріне қарасақ, ұлы Қаған өзінің немересі Шайбанға алғаш рет 1224 жылы күзде Ертіс бойындағы өзінің ордасы орналасқан Бұқа шошыған деген жерде болған үлкен жиында кездескен. Бұл жиынға қатты науқас болғандықтан, Жошы қатыса алмай, балалары Еженді, Сайынды және 15-16 жастағы Шайбанды аттандырған. Шыңғыс ханның осында балаларына өзі бағындырған жерлерді ұлыс ретінде бөліп бергені белгілі. Мұнда, әрине, немерелер ұлыстық үлестер ала қойған жоқ. Бірақ науқастанып жатқан Жошыдан туған немерелеріне осы жиында Шыңғыс ерекше назар аударуға мәжбүр болды. Өйткені, ұлы қағанаттың аймағын болашақта батысқа қарай кеңейту осы Жошы ұлысынан бастау алатын еді. Сондықтан да, Жошыға үлес бөлгенде оның ізбасарлары кімдер екендігі ұлы қағанды қызықтырды. Бұл айтқандарымыздың дұрыстығын Жошы қайтыс болған соң, жоғарыда айтып өткеніміздей, Шыңғыс ханның, өзіне жүгінген Жошының көптеген ұлдарынан аталған үшеуін ерекшелеп, оларға арнайы ордалар тігуінен де байқауға болады.
Атасы Шыңғыс ханның Сайынға (Батуға) берілген Батыс елдерін жаулау туралы тапсырмасын орындау мәселесі 1235 жылғы жалпымонғолдық құрылтайда қайта көтерілді. Ұлы қағанның өсиетін орындауды басты мақсатқа айналдырған бұл жорыққа Сайынның (Батудың) тікелей басқаруымен Жошының ұлдары Орда (Ежен), Шибан (Шайбан), Шонхор (Шингкур); Үгедейдің (Өгедейдің) тұңғыш ұлы Күйік (Гуюг); Шағатайдың үлкен немерелері Бури, Байдир; Тулуйдың тұңғышы Мөңке өздеріне бағынышты аймақтан қол жинап аттанды. Шайбанның қолбасшылық талантының танылуы туралы «Шыңғыснамада» мынадай жолдар бар: «...Сайын хан Еділ өзенінің жағасына келген соң, әскерді жабдықтады, және Орыс уәлаятындағы қала Маскавқа (Мәскеуге-Т.О.) жорыққа аттанды. Былай деп айтады. Сол жорықта Сайын хан Шайбан ханға отыз мың адам беріп, алдыңғы шолғыншы отряд ретінде аттандырды, ал өзі оның соңынан жүріп отырды. Шайбан хан алда, үш күндік қашықтықта бара жатты. Мәскеу патшасы жаудың келе жатқаны туралы хабардар болды. Ол жүз елу мың адамды бастап қарсы шықты... Шайбан хан оған қарсы жедел қарқынмен жылжу туралы шешімге келді. Бектері қанша үгіттесе де ол көне қоймады... Ол қамсыз жатқан орыс патшасының әскеріне күтпеген жерден бас салды... Оның әскерінен (орыстардан–Т.О.) кімдер өлуге тиісті болса, өлді, қалғандарының бәрін тұтқын етті. Олардан қалған мүлікке, және жабдықтарға, сауыттар мен қаптамаларға санасаң сан жетпейді... Екі күннен соң Сайын хан келіп, бұл жеңісті көрді. Осы олжаның бәрін алып келіп, Сайын ханға сыйлады. Ол аса қатты қуанды және Шайбан ханды әбден мақтады... Қолға түскен олжаның бәрін ол, Шайбан ханның өзіне берді, ал ол болса оның бәрін өзінің әскерлеріне сыйлады. Таң алдында олар жолға шықты, онан соң Маскав (Мәскеу–Т.О.) уәлаятына келді».
Шайбанның осындай ерлігінен кейін, Сайынның (Батудың) төңірегіндегілер оны жоғары бағалап, оған тиесілі рулар мен тайпаларды, жаңа уәлаятты бөліп беру туралы Сайынға (Батуға) ұсыныстар жасады. Сайын осыдан соң, Шайбанға бұрынғы отыз мыңдық әскеріне тағы да он мың қыят пен жұралдайлардан құралған жасақтарды қосып беріп, оны Қырым мен Кафа аймақтарын жаулап алуға аттандырды. «Шыңғыснамада» Шайбанның Қырымдағы Қырықер қаласын қандай тапқырлықпен жаулап алғаны айтылады. Бұл өзіміздің әйгілі Мұрын жырау жырлайтын «Қырымның қырық батыры» дастанымен тығыз байланысты тарихи орын. Онда тарихта болған тұлғалар тағдыры, дәлірек айтар болсақ, Жетірудың Тама тайпасына атын берген Тама батырдың Алтын Орда дәуірінен бастау алатын бабаларының шежірелері мен ерліктері баяндалады.
Қырықердің орнын (қазір – Чуфут-Кала деп аталады) алғаш рет археолог В.Егоров зерттеп, өзінің «Историческая география Золотой Орды» атты монографиясында картаға түсірген еді. Оларды бағындырған соң Шайбан Улақ аймағын, онан соң аса үлкен Корал аймағын басып алды. Еуропадағы жорықтарды аяқтаған соң, Сайын (Бату) туыстарына еншілер бөлгенде, Шайбанның осында, Корал жерінде Орда тігіп, тұрақтап қалуына рұқсатын берді. Ол осында өмір сүріп, қайтыс болды. Сібірден Арал теңізінің солтүстік аймақтарына дейін созылып жатқан бұл иелік енді, Шайбан ұлысы немесе Көк Орда атауына ие болды. Орта ғасырлардағы тарихшы Муин ад-Дин Натанзидің айтуына қарағанда, Көк орда және Ақ орда ұлыстары атақты беклербек Ноғай қайтыс болғаннан соң (1300 ж.) Жошы ұлысының екіге бөлінуіне байланысты пайда болған. Шайбан ұрпақтары билеген Көк ордаға бұрын Шайбан басып алған аймақтар, дәлірек айтар болсақ – Урус, Черкес, Ас, Мхши, Булар, Мажжар, Авкек, Башгырд, Либкай, Хаджи-Тархан, Ак-Сарай тәрізді елдер мен аймақтар қараған. Жолы да, жасы да кіші болғандықтан Шайбан ағалары Ежен мен Сайынға текетірес бола алмайтын еді. Ол негіздеген Көк орда қай жағынан болсын, алғаш Ақ ордаға (яғни Жошы ұлысына), кейінірек Алтын Ордаға қарайтын аймақ болды. Көк орданың осындай саяси тұрақсыз жағдайы зерттеушілерді шатастырып, оның мемлекеттік маңызын асыра көтермелеуге және тарихын бұрмалап жазуға алып келді.
Қалай десек те, Шайбанның Көк ордасының тарихы кейінгі қазақ тарихының этно-саяси бастауларының бірі. Өйткені, ХV ғасырдың алғашқы жартысында Батыс және Орталық Қазақстан аймағындағы Өзбек ұлысына билік жасаған және алғашқы қазақ хандары Жәнібек пен Кереймен билікке таласқан Әбілқайыр хан осы Шайбанның ұрпағы. Жалпы қазақ хандарының Шайбан әулетімен жер үшін, ел үшін жанқиярлық күрестері біздің мемлекеттілік жолындағы тарихымыздың аса күрделі беттері болып табылатынын ұмыта алмаймыз.
(жалғасы бар)
2133 рет
көрсетілді0
пікір