- Еркін ой мінбері
- 09 Сәуір, 2014
ҰЛТТЫҚ ИНТЕЛЛИГЕНЦИЯ ЖӘНЕ ҰЛТТЫҚ ИДЕЯ
Аманхан ӘЛІМҰЛЫ,
«Ақиқат» ұлттық қоғамдық-саяси журналының бас редакторы
ҚАЗАҚСТАН – Еуразия кеңістігі, әрі ТМД елдері ішіндегі дәстүр-салты, тұрмыс-тіршілігі, әдет-ғұрпымен бірге, аймақтық-аумақтық орналасуы да ерекше мемлекет. Бұлай дейтініміз, оны кім жаулап алып, қандай жұрт аяқасты еткісі келмеді дейсіз. Соған қарамастан, ол елдік қадір-қасиетін толық жоғалта қойған жоқ. Қазақстанды айта берді ежелгі Египет мифологиясындағы ажал төніп келе жатқанда жанып кетіп, сосын, қайта күлден өне жаңарып, жаңа туғандай күй кешетін Феникс құспен теңесе де болғандай.
Ендеше, оның иесі қазақ та сол Феникс құсқа ұқсас. Сондықтан, ұлттық идеяны алыстан іздеп, тон пішпей, сол қазақтың өзінен іздеуіміз керек. Оның негізі – ұлттың тағдыр-талайы аумалы-төкпелі өмірбаянында. Сонымен бірге, ұлттық иммунитетінде. Ал, иммунитет дегеніміз – адам бойындағы белгілі бір қоздырмалы ауруды улы әсері болғанына қарамастан бойына толық сіңірмей, оған қарсы көрсететін әрекеті толыққанды жетілген қасиет. Қазақтың пәлен ғасырлық жоңғар-қалмақ, орыс, тағы да басқа сырт жаугершілігінен аман қалуының сыры сонда. Сондықтан, мына алып Қазақстанның иесі алдымен қазақ, ал, ондағы диаспора саналатын ұлттар мен ұлыстар соған ортақ, яғни, қазандас халық.
Ендеше, аз ұлттарды жұтып қоятын жайынқұлық ғаламдастыру мен оның негізгі тетіктері және басты-басты құндылықтарын ұстанған саны да, сапасы да артық ұлттар қанатын кеңге жайып келе жатқанда ұлттық интеллигенция мен ұлттық идея туралы әңгіме қозғау еш артық емес. Өйткені, мемлекет тән де, ал ұлт жан кезде оны сыртқы және ішкі қарсыласынан қорғайтын сауыт-сайман ұлттық идея да, оның бастауы – ұлттық интеллигенция. Сондықтан, қазақ мемлекеттілігі мен ұлттылығын қалыптастыратын интеллигенция рөлінің қоғамдағы алатын орнының қандай екендігін анықтап алу – бүгінгі күннің басты міндеті.
Жалпы, әлемдік айналымдағы құндылық ұлттық интеллигенция мен ұлттық идея туралы пікірімізді шама-шарқ, хал-қадірімізше білдіруден бұрын, алдымен өзіміздің төл зиялы деген ұғым-түсінікке иек арта отырып, ендігі қозғар мәселемізді қазақ этносының қалыптасуының өзегінде тұрған Жәнібек, керейден, ол кездегі таптық түсінікті айналымға түсірмей кешегі ресей мен ұлы Қытай ортасында отарлаудың құйтырқы саясатының айла-шарғысында қалған хан Абылай кезеңінен қозғасақ, қазақ зиялылары қашанда да ұлт тұтастығы жағында болған. Сондықтан, содан кейінгі және қазіргі күнге дейін айналымнан түспей, қазақтың ұлттық интеллигенциясы мен ұлттық идеясының жасарып-жаңаруына барынша зиянын тигізіп келе жатқан рушылдық пен жүзшілдік келе-келе пайда болған дерт сыңайлы. Айта берді ұлы Үш би ұғымының өзі жүздік тұрғыда аймақтық-аумақтық контексте пайдаланылған әкімшілік-билік санатындағы лауазым-дәреже. Ендеше, ол кез-кезеңдегі ұлттық зиялылар Асанқайғыдан бастап, Жиренше шешенге дейінгі аралықпен үндесе, дәстүр жалғастығын үзбей Ұлттық идея негізін қалағандар. Ендеше, ұлт тұтастығы бөлінбесін десек, қазақ алдымен өз тарихындағы Үш би орнын нақты әрі дәл анықтап алуы керек. Олардың есімдерін атағанда көз алдымызға Үш би билігіндегі әртүрлі ел-жұрт емес, тарихи-табиғи эволюциялық жолмен дамыған, біртұтас моноэтникалық және унитарлық мемлекет келмесе болмайды. Ал, Үш би болса, сол қазақ халқы құрметтеген әрі сыйын асырған азаматтар ретінде тарихи оқулықтардың беттерінде ерекше аталуы тиіс. Әйтпесе, Үш биді елді мекендерде пайғамбар санаса, ал, бір ел-жұрт ел билеушісі деп көрсетіп, жарнамалап жүр. Ендеше, бар бәле қай тұстан басталып, қазақ тұтастығы қай кез-кезеңде бұзылып, о баста негізі бар ұлттық идея мен ұлттық зиялыға (интеллигенцияға) қашан нұқсан келді. Біздіңше, ол патшалы Ресей мен ұлы Қытайдың ішкі-сыртқы саясатының күшейіп, ортасындағы алып далаға ие Қазақ хандығы атанатын құрылым-мемлекеттілігіне, сонымен бірге, аймақтық-аумақтық тұтастығына ши жүгіртіп, әртүрлі саяси құйтырқы іс-әрекеттерге баруынан басталды. Мысалы, атақты граф М.Сперанский (Сібір генерал-губернаторы болған) патша ағзамға жазған қызметтік хаттамасында қырғыз-қайсақ даласында сексеуіл деген өсімдік өсетінін айта келіп, оны бір-біріне ұрып жаратынын тілге тиек етеді де, қырғыз-қайсақтың үш жүз, руға бөлінетіндігін мәлімдей келе, оларды басқарудың оңай жолы бір-біріне айдап салып, әлгі сексеуілдей сындырып, тұтастығын бұзуға болатындығын жазады. Міне, сол кезден бастап патшалық ресей мен ұлы Қытайдың қазақты бір-біріне айдап салу принципін ұстануы бұрынғыдан да күшейе түсті. Сөйтіп, қазақ сонау бірінші петрден бастап бүгінгі Петр Свойкке дейінгі аралықта «бірін-біріне ұрып жару» ұстанымының құрбаны болып, ол келе-келе қазақтың өз арасындағы дертке айналды. сонымен, әлгі дерт бүгінде асқынып біз қазақстандықпыз, қазақстандық ұлтпыз деген жағымсыз түсінік қалыптастырып, қазақ даласының және қазақ ұлтының өткені және болашағы жоқ, біздерді бүгінгі күн ғана топтастырып, байланыстырып тұр деген ұғымға дейін жетті. Мұндай ойды қоздатып отырған – «столичная жизнь» газетінің журналисі Елена Брусиловская. Ол ханым ана бір жылы Мұрат Әуезовпен көшелі де келелі сұхбат алуға тырысқан. Мұрат ағамыз да журналистің сұрақтарына барынша нақты әрі тұжырымды жауап беруге барын салыпты. Сонымен бірге, оның жалпы тарих және «Көшпенділер» кинофильмі жайлы ой-пікірлері мазмұнды да мәнді. О кісі мәдениет және саясат туралы түйінді тұжырымдарын жан-жақты жеткізуге ден қойған. Сұхбатта белгілі қоғам қайраткерінің өмірі де тыс қалмайды. Аталған пікіралмасудағы бір әттеген-ай дегізетін жағдай, ол Мұрат Әуезовке Елена ханым ұлттық идея қоғамды тұтастық төңірегінде ұйыта ала ма дегенге саятын ой қозғай келе «Как вы думаете, могла бы быть идея, которая консолидировала бы не только казахскую нацию, но все наше многонациональное общество?» деп сауал қояды да, кейіпкерінен «В конце 19-го века в японии, когда была проведена великая революция мэйдзи в 1865 году, там провозгласили замечательную национальную идею – император, японцы и японские острова» деген жауап алады. Әдемі әрі нақты жауап. Әрине, оның арасында Мұқаңның жеке адамды құрметтеу жөніндегі гуманистік принциптер мен заңдарға сүйену керек деген ойлары бар. Осы тұста мен Мұқаңа «Алдымен Сіз қазақпын, сосын ғана гуманиспін» деген принципті ұстануыңыз керек еді дегім келеді. Өйткені, құрметті ағам Брусиловскаяның «У нас есть отличие (кейіпкерінің жоғарыдағы жапония туралы ойына байланысты айтып отыр-ау, сірә. – А.Ә.) В этом плане мы, наверное, ближе к штатам, мы – многоязычные, мы многоликие, мы – не мононациональное государство. Такое наверное, сложнее объединить?» деген сауалына сиырқұйымшақтандыра нақты жауап бермейді. Мұқаң журналист сауалына орай Л.Толстойдың «казаки» повесіндегі брошка өмірінен бір ғана детальді келтіріп, жауапты жалпыландырып жіберген. Мұндағы басты кемшілік – оның нақты жауаптан тайсақтап, жалтақтық танытуы. Әйтпесе, ол кісі Қазақстан Ата Заң бойынша біртұтас унитарлық мемлекет екенін білмей ме? Ал, біз журналист сұрағына былай деп жауап берер едік. Сіз кешіріңіз, Брусиловская ханым, бүгінгі Қазақстанда 60 пайыздан астам қазақ тұрып, қалғандарын диаспора саналатын әртүрлі ұлттар мен ұлыстар құрайды. Сосын, оған Қазақстаннан тыста жүрген қазақ қандастарымызды қосыңыз. Сонда, Сіз қазақтың қанша, қаншалықты дәрежеде екенін білесіз. Сондықтан, Қазақстан – бүкіләлемдік қалып (стандарт) бойынша моноұлттық ел. Ал, Сіз болсаңыз, бізді «мы – не мононациональное государство» дейсіз. Сосын, қазақтар Қазақстанда Франциядағы француздарға, Испаниядағы испандарға, Англиядағы ағылшындарға қарағанда артық болмаса, кем емес. ендеше, неге олар өздерін біртұтас унитарлық, ұлттық мемлекет санайды да, ал, біз өзімізді көпұлтты мемлекет деп есептеуге тиіспіз. Тіпті, іргеміздегі украиндар, латыштар, эстондар, грузиндер, тағы да басқалар өздерін ұлттық және унитарлық мемлекетпіз деп жариялайды да, біз болсақ неге оны ашық және жариялылықпен айтудан жасқанамыз? Бұ да болса біздің жалпақшешейлігіміз бен көңілшектігімізден. Одан да қаттырақ айтсақ, намыссыздығымыздан. Аталған жай ұлт интеллигенциясының әлсіздігінің көрінісі. Егер, біз өзіміздің ұлттық және унитарлық мемлекет екенімізді БАҚ және телеарналар арқылы ашық айтсақ, Елена ханым, Сіз секілді тұтас ұлт пен мемлекетті күйретуші күшке ие журналистік принципті негізге ала отырып, отарлау саясатының идеясы мен идеологиясын насихаттаушылар болмаған болар еді. Сіз бәрін білесіз, бірақ, қазақ халқына, оның ұлттық идеясы мен аумақтық тұтастығына нұқсан келтіру үшін жоғарыдағыдай сұрақты қасақана қойып, оны Мұрат Әуезовтей дуалы ауызбен жуып-шайғыңыз келеді. Мұндай журналистік құйтырқылықты біз Сізден артық білмесек, кем білмейміз. Оқығандығымыз да жетеді. Соған қарамастан, біздің өзгелерді кеміту арқылы ұпай жинауға әуестігіміз жоқ. Солай болады да, Қазақ ұлтшылдығы тек өзін-өзі қорғаумен келе жатқан ұлтшылдық деуіміздің сыры да сонда. Бұл – біз үшін трагедия. немесе ұлт интеллигенциясы алдымен қазақ болып, содан соң ғана интернационалист не гуманист болуға тиіс. Өкінішке орай, біз олай ете алмай жүрміз. Бәрі керісінше.
Жалпы, қазақта интеллигенция бар ма? Әрине, бар. Бірақ, ол қандай? Міне, гәп сонда. Сосын, біз толыққанды интеллигенттік тек-тамырымызды қай кез-кезеңнен тартуымыз керек. Мұхамедсалық Бабажанов пен Ш.Уәлиханов заманынан ба? Әлде одан да әрі немесе берігіректегі М.Шоқай, А.Байтұрсынов, Ә.Бөкейханов, жалпы алаштықтардан өрбітуге тиіспіз бе? Мұны айтып отырғанымыз, қазақ интеллигенциясының жаны, сана-сезімі қазақтың ұлттық тарихи-табиғи тағдырындай қайшылыққа толы жағдайда қалыптасты. Айта берді ол Кеңес Одағы кезіндегі 20–30 жылдардағы ұлттық кескін-келбет және сана-сезімдегі мемлекетшілдігі, діни ұстанымы, ұлтшылдығынан келе-келе айырылып та қалды. Сонымен, Мұстафа Шоқайға жүгінсек, белгілі бір мұрат-мақсаттардың соңында жүрген және сол белгілі мұрат-мақсаттар төңірегінде жиналған оқымыстыларды ғана зиялы деп айтуға болады екен. Сонымен бірге, ұлттық зиялылар қатарына тек өз халқының саяси, экономикалық және әлеуметтік дамуына қалтқысыз қызмет ететін адамдар ғана кіреді. Өйткені, халық – объекті, ұлт – субъекті екен. Сонымен бірге, біз оған халықты – жалпы есім, ұлтты – жалқы есім дер едік. Сол кездің өзінде-ақ, Мұстафа Шоқай батыс пен орысқа еліктеушілерді «шығыс зердесінен айрылған» десе, мен қазіргі өз тілін білмей, өзге елдердің салт-дәстүріне еліктеп өскендер мен ділін тәрк еткендерді қазақ зердесінен айрылғандар дер едім. Өйткені, олар совет Одағының «таптық тәрбиесінде» өскен. Яғни, сол кездегі кеңестік идеология мен идеяға бейімделе типтенген интеллигенция.
Қазақ интеллигенциясының мінез-құлық, сана-сезімі мен түйсігі әртүрлі ішкі және сыртқы факторлар әсерінен қалыптасқан. Әсіресе, Кеңес Одағы кезінде сыртқы фактордың рөлі ерекше болды да, ішкі фактор бірте-бірте түнгі жанған балауыз шамдай өше берді. Сондықтан да, қазіргі қазақ интеллигенциясының табиғи-тарихи түйсігі және де сана-сезімі, сосын, жады әлсіз. Өйткені, ол қазақтың басынан өткен толқын-толқын тарихи-әлеуметтік, саяси-қоғамдық кезең-кезді бар болмысымен қорыта алмай, солардың астында қалып, қиын-қыстау кезеңнен көз аша алмай келеді. Қазіргі халықаралық және әлемдік жағдайдағы келеңсіз құндылықтардың елімізге етенелей енуі – соның айғағы. Ендеше, бұл қазақ интеллигенциясы өткеннен еш сабақ алмаған деген сөз. Мұнымен айтып отырғанымыз, біздің интеллигенция дәстүрлі сана-сезімді реформа деген бетпердені жамылып, халықты күйзелтетін революциялық жолмен шешуге жол беруде. Яғни, ұлттық тарихи құндылықтарымызды нақты жағдайларға лайықтап немесе үндестіре дамытуға өз үлестерін бар мүмкіндігінше қоса алмай келеді.
Жалпы, Кеңес Одағы кезінде беймемлекетшіл, бейдінді, космополиттік бағыт-бағдардағы нигилист-интеллигенцияның буын-бұғанасы қатып, ол күні бүгінге дейін өзінің өлермендігін көрсетіп келеді. Кеңес идеологиясы мен идеясы қазақ интеллигенциясын үш жағдайда күйретті немесе дағдарысқа ұшыратты. Бірінші, іштей рухани мүгедек етіп қалыптастырса, екінші, сырттан интеллигенцияны өз ұлтынан қол үздірді. Осыдан келді де ұлттық интеллигенция билік алдында құрдай жорғалайтын жасқаншақ болып қалыптасты. Сондықтан да, интеллигенция қазір классикалық «кім кінәлі?» емес, «не істеу керек?» деген сұрақтар төңірегінде іс-әрекетке көшетін ой қозғауға тиіс. Ұлттық идеяны да осы тұстан іздеуіміз керек. Жалпы, Ұлттық идея тек этнографиялық және табиғи-тарихи негізге ғана иек артып қоймайды. Ол, сонымен бірге, қазақ жағдайында тәңірліктен өріп, мұсылмандыққа ұласқан иманға негізделеді. Оның қозғаушы күші – сол дәстүрді бойына сіңірген интеллигенция. Егер, біз қазіргідей, әлгі, әлде бір Брусиловская ханым секілді мемлекетімізді біртұтас унитарлық, ұлттық мемлекет демей, «мы – не мононациональное государство» және көп ұлтты республика деп айдарлай үкілеп, әспеттеп жатсақ, ұлттық идея кімге керек? Және о ханымның ұлттық идеяға күдікпен қарайтынын қайтерсің? Біздегі Ресейдің Қазақстандағы қандастары Ұлттық интеллигенция мен ұлттық идеяны қолдап, қосыла ма деуіміздің сыры да сонда. Мысалы, Ресейдің әлемдегі орнын саралай отырып, марқұм орыс сыншысы, әрі тарихшы-философы Вадим кожинов: «ресей ұлттық мемлекет емес, континент», – десе, оның қандасы А.Дугин православиеге негізделген орыс шовинизмін насихаттайтын Евразия идеясын ұсынады. Ал, олардың бірде-біреуі бізді айналып өтпесі тағы анық. Ендеше, бізге қандай ұлттық идея керек? Біздіңше, ол абстракция, сосын, сана-сезімге симайтын қиялдан өрілген идея болмауы тиіс.
Мен Қазақстанды қазақсыз көз алдыма елестете алмаймын. Сол ұлт қазір ақпараттық және этнодемографиялық майданның өтінде тұр. Ұлттық идея бізге сол майданда өзгені қорлап, аяқасты етпей, өзіміздің ұлттық мүддемізді қорғап қалуға ерекше көмектесер еді. Мемлекетіміз бүгінде ауыр-жеңіліне қарамай белгілі бір нарықтық кезеңінен өтті. Ендеше, қазір бізге сол нарыққа лайық ұлттық интеллигенция мен ұлттық идея керек. интеллигенция, алдымен мемлекетіміздің демографиялық және ақпараттық-саяси технологиясын қазіргі заманға сай ұлттық негізде өргізу арқылы ұлттық идея қалыптастырып, ұлттың тәні мен рухын тең дәрежеде дамытуға атсалысуы тиіс. Ал, бүгінгі күнге дейін аман келген дәстүрлі, әрі қайта қалыпқа келуін күткен ұлттық рухани құндылықтарымыз жаңа мағына-мәндегі, сонан соң, әртүрдегі қайта құрылған материалдық-практикалық қызмет пен экономикалық реформаларға бастама болмаса болмайды. Ол үшін шығармашылық-интеллектуалдық күш-жігерді жинақтауға тиіспіз. Оны жинақтау үшін әртүрлі ұстанымдағы, табан тірері жоқ люмпендерге жол бермеуіміз керек. Ал, люмпендер – туған мәдениетінен қол үзген адамдар, бірақ, оларда интеллект жоқ деуге болмайды. Бар. Бірақ, олар ұлтына жат жұрттай қарайды.
Ұлттық идеяның негізі – тіл, дәстүр, дін. Сондай-ақ, діл, әрине, одан әрі мемлекет, ұлт, үкімет болып кете береді. кейбіреулердей ұлтты діннен қалай бөліп қарауға болмаса, ұлттық идеяны да соншалықты діннен бөліп қарауға болмайды. Өйткені, дін – ұлттың негізгі, тұрмыс-тіршілігіндегі иманға негізделген өмірлік құндылығы. Сонымен бірге, ұлттық идеяның негізгі көзінің бірі – экономика мен материя. Әрине, рухсыз еш материя мәңгілік бола алмайды. Ұлттық идея мемлекет пен ұлттың қоғамдағы дамуына бастау болса, оның көзі құқықтық-заңдылық негізде. Сондықтан, ұлттық идеяны тарихи тұлғалар қалыптастырады. Ал, тарихи тұлғалар болса тарихи идеялар болған тұста өсіп өнеді. Жалпы идеяның орындалуы ұзақ процесс. Кеңестік кезеңдегі идея солай болған. Қазір де сондай идеяның орнын ұлттық идея алмастыруы ауадай қажет. Жалпы, ұлттық идея мен идеологияны ұлттық интеллигенция қалыптастырады. Ал, Қазақстанда интеллигенцияның төрт тобы бар. Олардың біріншісі – таза қазақ тілінде сөйлеп, өзге тілдерді жақсы меңгергендер; екіншісі, – басқа тілдерді жақсы біліп, өз тілін шала-шарпы игеріп, немесе одан тіпті мақұрым қалғандар, үшіншісі – орыс интеллигенциясы, төртіншісі – өзге ұлыстар мен ұлттардан құрылған интеллигенция өкілдері. Міне, солардың соңғы үшеуі – ұлттық идея мен идеологияның қалыптасып, мемлекеттік-елдік, қоғамдық-саяси өмірге қоян-қолтық араласуына барынша кедергі келтіретіндер. Өйткені, олар Қазақстанда ұлттық идея мен идеология етек алып кетсе, біз екінші сортты интеллигенция өкілдері болып қаламыз деп қорқады. Сондықтан, ұлттық идея мен идеологияны қалыптастырып, оны одан әрі дамыту жолында бар салмақ біріншілерге түседі. Әйтпесе, аталған құндылықтарды қалыптастыру соншалықты қиын мәселе емес. Өйткені, оған негіз болатын ел-жердің иесі қазақ ұлты, сосын, сол ұлтты тарихи-табиғи қалпынан өрген жан-жақты құндылықтары тағы бар.
Бір кезде Астана телеарнасындағы «Глобальные встречи» хабарында саясаткер Е.Ертісбаев мырза да ұлттық идея туралы нақты жауап бере алмай, жалпы идея атауынан қорқатынын тілге тиек еткен болатын. Яғни, ол үшін ұлттық идея қауіпті көрінсе керек. Міне, Ерекең сондай! Біздің өзін саяси интеллигенция өкілі санайтындардың тұжырым-пікірі ұлттық мәселеге келгенде солай сиырқұйымшақтанып, дәрменсіздік танытады. Бұдан шығарар қорытындымыз – ұлттың кейбір саяси элитасы ұлттық күреске дайын емес. Ертісбаев мырза тіпті жүргізуші сауалына орай еуразия идеясы туралы да жарытып жауап бере алмады. Оның қателігі – әлемді індеттей жайлап келе жатқан ғаламдастыру секілді православиеге негізделген, орыс отарлауының бастауы ретінде қалыптасқан Еуразия идеясының шағын орыс ғаламдастыруы екендігін елеп-екшеп айтып бере алмауы. Сондықтан, «кіші ғаламдастыру» саналатын ресей-еуразия идеясында қазаққа орын жоқ. Ендеше, тарихшы М.Қойгелдиев айтқандай, «мемлекет ұлтты қалыптастырмайды, керісінше, ұлт мемлекетті қалыптастырады». Ал, ұлттық идея болса соған қызмет етеді. Оны айтасыз, құрметті Ерекең олжас Сүлейменовтің совет идеясы мен идеологиясынан өрген бүкіләлемдік коммунизмді насихаттайтын «Нет Востока, запада нет» деген жолын қай өлеңінен екенін таба алмай біраз шатасты да. ертісбаевты о жолдың Олжекеңнің таза советтік «Адамға табын, жер енді» поэмасынан екенін білмеуі ұят-ақ. Тағы да менің түсінбейтінім, Брусиловская ханым бізді америка Құрама Штаттарына ұқсатады. Құдай-ау, осыған да білім, содан соң ақыл керек пе? Әйтпесе, Америка мемлекетінің атынан-ақ оның ойдан-қырдан жиналған құрама екендігі көрініп тұрған жоқ па? Ол жер американдықтардың қолына жергілікті ұлтты қанжоса етіп, жойып жіберу арқылы тигендігі де тарихтан белгілі. Ал, біз болсақ, әлімсақтан осы ұлы далаға ие қазақ ұлтымыз. Ендеше бізді, біздің жерімізді Америкамен салыстыру немесе ұқсату – қиянаттың қиянаты. Тіпті, білімсіздік пен біліксіздік. Иә, бізде диаспора ретінде көп ұлттар мен ұлыстар тұрады, біздің көпқырлылығымыз да сонда. Сондықтан, егер өзге ұлттар мен ұлыстар кіндік ұлт – қазақтың төңірегінде тұтасса, міне, сонда ұлттық идея мен ұлттық интеллигенция шын мәніндегі бас біріктіруші күшке айналады. Оның ешқандай қиындығы жоқ. Тек Брусиловская сияқты журналистердің қазаққа, қазақ жеріне деген ниет-құлығы түзу болуы керек. Сосын, М.Әуезов секілді дуалы ауыздарымыз Ұлт пен мемлекет мәселесіне келгенде жалаң, жалған гуманизм мен интернационализмге ден алдырмауы тиіс. Олар біле-білсе ұлтты тұқыртқаннан ештеңе ұта алмайды. Керісінше, жергілікті кіндік ұлт – қазақтың тілін шығарып, жағымсыз жариялылық арқылы келеңсіз жайларға ұрындырады. Сондықтан да, оларда бір-ақ журналистік принцип болуы керек. Ол – Қазақстанның қазақ жері, қазақ елі екенін мойындау арқылы өзге ұлттар мен ұлыстарды соның төңірегіндегі тұтастыққа шақыру. Басқа жол жоқ.
473 рет
көрсетілді2
пікір