- Еркін ой мінбері
- 18 Желтоқсан, 2014
ЖАСАНДЫ ТҮРДЕ, ҚОЛДАН ЖАСАЛЫНЫП ОТЫРҒАН МӘЛІМЕТ МЕМЛЕКЕТТІ АЛДАУ, КӨЗБОЯУШЫЛЫҚнемесе Ауыл шаруашылығында мемлекеттік бақылау өз деңгейінде болуға тиіс
Мемлекетіміздің егемендік алғанына жиырма үш жылдың жүзі болып барады. Енді, етек–жеңімізді түріп, есімізді жинап, болып жатқан оң өзгерістерге өң беріп, жақсысын асырып, жаманын жасырып, саннан гөрі сапаға көңіл бөлетін, аз да болса, саз болатын өнім өндіруге, бел шешіп кірісетін уақыт жетті деп ойлаймын.
Мен бұл салаға елу жылдан астам уақыт қызмет жасап келемін.
Мемлекеттік бақылау саласында да аз қызмет жасамадым, тәжірибем жеткілікті. Сондықтан да, осы саланы да қалай жақсартуға болады деген мәселенің төңірегінде, көпшілік қауымға ой тастап, келелі ойларыммен бөлісіп, қайтсек ауыл шаруашылығының өнімін көбірек өндіріп, сапасын арттыруға болады деген мақсатта, қолыма қалам алып, ойларымды өрнектеп, дәлелдеп, осы саланы басқарып отырған басшылардың назарын аудара алсам, онда аздаған еңбектің зая кетпегені деп ұғар едім. Мәселен, кейінгі кездері, кіші кәсіпкерлікті дамыту, оны аяғынан қою мақсатында, оларды жиі тексеріп мазаларын алмау үшін, бірнеше рет маротория жарияланып, бақылау, қадағалау жұмыстарының санына шектеу болды. Маротория, әрине, өте құптарлық жағдай, шын мәнінде, біздердің бақылаушылар, «шаш ал, десең бас алып» кәсіпкерлердің тұрақты, тиянақты жұмыс істеулеріне, көп кедергілер жасады. Бұл ащы да болса, шындық. Біздерде кейінгі кездері, заңды бұрмалаушылық, жемқорлыққа жол берушілік аяқ алып, кеңінен қанатын жайып, қалыпты жағдайға айналып кетті, яғни, үлкен қатерге әкелді. Алайда, осы жолмен кете берсек, онда біріншіден өнімнің саны азаяды, екіншіден сапасы күрт төмендейді. Қазірдің өзінде, біздер көп нәрсені жоғалттық, саннан да, сападан да.
Енді, не істеу керек? Біздерде салалық түрлі заңдар қабылданған, өте сапалы, нақтылап жазылған баптары да жеткілікті. Жетіспейтіні, сол баптардың талабының іс жүзінде орындалмай жатқандығы. Осы саланың төңірегіндегі фактілерге жүгінер болсақ: «Тұқым шаруашылығы туралы», «Асыл тұқымды мал шаруашылығы туралы» осыдан он жылдар бұрын қабылданған жақсы заңдар бар. Өкінішке орай, осы заңдар өз дәрежесінде іске асырылмай жатыр, орындалуы өте нашар. Егерде, осы бағытпен кете берсек, осы күндерге дейін қол жеткізген көрсеткіштерімізден айырылып қалатынымыз, бәсенеден белгілі. Қазірдің өзінде, егіннің өнімі жылдан жылға төмендеу де, сол сияқты мал өнімдері де күрт төмендеген. Ал, статистикалық мәліметтерге талдау жасап көрсеңіз, керісінше, жылдан жылға аздаған пайызбен ілгері жылжу көрсетіліп отырады, бұл жасанды түрде, қолдан жасалынып отырған мәлімет екендігін екінің бірі біледі. Бұл мемлекетті алдау, оның ар жағында халықты өтірік ақпармен арбау, ақымақ ету, нағыз көз бояушылық. Бұрынғы Одақтың кезінде, мұндай іс–әрекеттер үшін, партиядан шығарылып, қызметтен босатылушы еді, қазіргі кезде мұндай «батырлар», «белсенділер», керісінше мадақталып, жылдан жылға қызметке көтерілуде. Мұндай келеңсіз жағдай, төменгі сатыдағы, әкімсымақтардан бастап, жоғарғы сатыдағы мемлекет қызметкерлеріне дейін жетті. Дәл осы қарқынмен кете берсек, бір күні омақаса жарға жығыларымыз хақ.
Егерде, заңда көрсетілген мемлекеттік бақылаулар тұрақты жүргізіліп отырмаса, онда егіншілікте сапалы тұқым дайындалмайды, сапасыз тұқымнан сапасы сын көтермейтін төменгі өнім өндіріледі, тауары жарамсыз, экспортқа шығармақ түгілі, өзімізде пайдалануға жарамсыз болады. Мал шаруашылығында да, осыған ұқсас жағдайларға тап боламыз. Асыл тұқымды мал өсіру, болмаса сапалы тұқым өндіру тек қана тұрақты, жоспарлы түрде мемлекеттік бақылауды жүргізудің есебінен ғана іске асырылады. Бақылау осалдаған жерден тиісті нәтижеге қол жеткізу мүмкін емес. Ол өмірде бұрыннан дәлелденіп қойылған, аксиома. Мәселен, асыл тұқымды мал шаруашылығы саласындағы мемлекеттік бақылау тәуекелдер дәрежесін бағалау критерийлері (өлшемдері), «Асыл тұқымды мал шаруашылығы туралы» және «Қазақстан Республикасындағы мемлекеттік бақылау және қадағалау туралы» Қазақстан Республикасының Заңдарына сәйкес әзірленген. Осы критерийлерде келесі ұғымдар қолданылады:
1. Асыл тұқымды мал шаруашылығы саласындағы тәуекел – асыл тұқымды мал шаруашылығы саласындағы субьектілердің қызметі нәтижесінде малдардың тектік қорына немесе бағалы тұқымның жоғалуына келетін зиянның ықтималдығы, мұнда оның салдарының ауыртпалдығы есепке алынады;
2. Мемлекеттік бақылау субъектілері – облыстың (республикалық маңызы бар қаланың, астананың) уәкілетті органымен аттестатталған асыл тұқымды мал шаруашылығындағы жеке және заңды тұлғалар, шаруашылық жүргізуші субъектілер.
3. Мемлекеттік бақылау субьектілерін тәуекел дәрежелеріне жатқызу алғашқы бөлу кезінде – обьективті, кейінгі бөлу кезінде – субьективті өлшемдер негізінде жүзеге асырылады.
Алғашқы бөлу кезінде мемлекеттік бақылау субьектілері 3 түрлі тәуекел дәрежесіне бөлінеді:
– жоғарғы тәуекел дәрежесіне – асыл тұқымды мал зауыттары мен асыл тұқымды шаруашылықтар жатқызылды;
– орташа тәуекел дәрежесіне – асылдандыру орталықтары және дистрибьютерлік орталықтар жатқызылды;
– төменгі тәуекел дәрежесіне – табынның өсімін молайту бойынша қызметтер көрсететін жеке және заңды тұлғалар жатқызылды.
Мемлекеттік бақылау субьектілерін кейіннен бөлу бар кемшіліктерді ескере отырып, келесі балдарды бере отырып жүзеге асырылады:
1. Асыл тұқымды мал зауыттары мен асыл тұқымды шаруашылықтар үшін :
– асыл тұқымды зауыттар мен шаруашылықтар мамандарының қатысуымен ғылыми ұйымдар ғалымдары әзірлеген малдармен селекциялық–асыл тұқымдық жұмыстар жүргізу жоспарының жоқтығы – 5 балл;
– малдардың өнімділігінің сандық көрсеткіштерінің малдардың тиісті тұқымдары мен түрлеріне арналған стандарттардың талаптарына сәйкес келмеуі – 5 балл;
– малдардың өнімділігінің сапалық көрсеткіштерінің малдардың тиісті тұқымдары мен түрлеріне арналған стандарттардың талаптарына сәйкес келмеуі – 5 балл;
– асыл тұқымды малдарды толыққанды және теңгерімді азықтандырмау – 5 балл;
– асыл тұқымды малды күтіп–бағумен, өсірумен, пайдаланумен және азықтандырумен байланысты тиісті зоогигиеналық талаптардың сақталмауы – 5 балл;
– асыл тұқымды малдың шығу тегін, өнімділігін және сапасын растайтын белгіленген нысандар бойынша есептің 5 жыл ішінде тиісінше жүргізілмеуі – 5 балл;
– малдарды өзінің өнімділігі және ұрпағының сапасы бойынша (асыл тұқымды зауыттар үшін) мақсатқа сай бағалаудың жоқтығы – 5 балл;
– асыл тұқымды малдардың сапасын бағалаудың мерзімі мен кезеңділігінің сақталмауы – 5 балл;
– жыл сайын сатылатын асыл тұқымды мал төлінің міндетті сертификаттаудан өткізілмеуі – 5 балл;
– малдарды өзінің өнімділігі және ұрпағының сапасы бойынша (асыл тұқымды зауыттар үшін) бағалау жөніндегі бақылау–сынау аулалары мен пунктерінің жоқтығы немесе жұмыс істемеуі – 5 балл;
– асыл тұқымды төлді бағытталған өсірудің жоқтығы (асыл тұқымды зауыттар үшін) – 5 балл;
– бірдейлендіру рәсімінен өтпеген малдардың болуы – 5 балл;
– малдарда ветеринарлық паспорттың болмауы – 5 балл;
– шаруашылық мұқтаждықтарға арналған аумақтарды, мал шаруашылығы үй–жайларын, сондай–ақ, басқа да құрылыстарды зоогигиеналық талаптарға сай келмейтін жағдайда ұстау – 5 балл;
– тиісті білімі бар (зоотехниялық немесе ветеринарлық) мамандардың жоқтығы – 5 балл;
– ауданның бас ветеринарлық инспекторы берген, жануарлардың жұқпалы аурулардан саулығы туралы ветеринарлық–санитарлық қорытындының жоқтығы – 5 балл;
2) Асыл тұқымды орталықтар үшін:
– өсірілетін тұқымдар бойынша асыл тұқымды зауыттың селекциялық–асыл тұқымдық жоспарының мақсаттары мен міндеттеріне сәйкес келетін жұмыс жоспарының жоқтығы – 5 балл;
– сәйкес келмейтін материалды–техникалық база (типтік өндірістік үй–жайлар кешені) – 5 балл;
– тұқымдық малдардың ұрығын төмен температурада мұздатуға және сақтауға арналған арнайы зертхананың жоқтығы – 5 балл;
– ветеринарлық объектілердің жоқтығы – 5 балл;
– зертханалық және криогенді жабдықтың жоқтығы – 5 балл;
– өсірілетін тұқымдардың өнімділігі жоғары асыл тұқымды тұқымдық мал–жақсартушыларының қажетті санының жоқтығы – 5 балл;
– өзінің өнімділігі мен ұрпағының сапасы бойынша тұқымдық малдардың асыл тұқымдық құндылығын айқындау бойынша жұмыстардың жүргізілмеуі – 5 балл;
– жыл сайын сатылатын асыл тұқымды өнімнің (материалдың) міндетті сертификаттаудан өткізілмеуі – 5 балл;
– асыл тұқымды малдарды зоогигиеналық талаптарға сәйкес келмейтін жағдайда күтіп–бағу, пайдалану және азықтандыру – 5 балл;
– асыл тұқымды малдарға бірдейлендіру жүргізбеу – 5 балл;
– асыл тұқымды малдарға ветеринарлық паспорттар рәсімдемеу – 5 балл;
– асыл тұқымды аталық малдарды толыққанды емес деңгейде азықтандыру – 5 балл;
– ұрықтар мен эмбриондарды алудың, жинаудың, сақтаудың есебін тиісті емес деңгейде жүргізу – 5 балл;
– асыл тұқымды материалды асыл тұқымдық куәлік бермей сату – 5 балл;
– тиісті білімі бар (зоотехниялық немесе ветеринарлық) мамандардың жоқтығы – 5 балл;
– жануарлардың жұқпалы аурулардан саулығы туралы ветеринарлық–санитарлық қорытындының жоқтығы – 5 балл;
3) Дистрибьютерлік орталықтар үшін:
– асыл тұқымды зауыттар мен шаруашылықтардың селекциялық–асыл тұқымдық жұмыстар жоспарына сәйкес келетін жұмыс жоспарының жоқтығы – 3 балл;
– сәйкес келмейтін материалды–техникалық база (стационарлы биоқоймасы бар өндірістік үй–жай) – 3 балл;
– зертханалық жабдықтың жоқтығы – 3 балл;
– криогенді жабдықтың жоқтығы – 3 балл;
– ұрпағының сапасы бойынша бағалаудан өтпеген аталық малдардың ұрығын сатып алу және сақтау – 3 балл;
– асыл тұқымдық куәлік бермей ұрықтар мен эмбриондар сату – 3 балл;
– аталық малдар ұрығы мен эмбриондардың түсуі мен сақталуының есебін тиісінше жүргізбеу – 3 балл;
– аталық малдар ұрығы мен эмбриондардың сатылуының есебін тиісінше жүргізбеу – 3 балл;
– тиісті саладағы білікті мамандардың жоқтығы – 3 балл;
– жануарлардың жұқпалы аурулардан саулығы туралы ветеринарлық–санитарлық қорытындының жоқтығы – 3 балл;
4) Малдардың өсімін молайту бойынша қызмет көрсететін жеке және заңды тұлғалар үшін:
– тиісті білімі бар мамандардың жоқтығы (заңды тұлғалар үшін) – 3 балл;
– малдардың өсімін молайту бойынша қызмет көрсететін жеке және заңды тұлға мәртебесі берілгені туралы аттестаттың жоқтығы – 3 балл;
– зертханалық үй–жайдың жоқтығы – 3 балл;
– бақылау–өлшеу құралдарының жоқтығы – 3 балл;
– аспаптардың жоқтығы – 3 балл;
– технологиялық жабдықтың жоқтығы – 3 балл;
– тиісті білімінің жоқтығы (жеке тұлғалар үшін) – 3 балл;
– ұрықтар мен эмбриондарға асыл тұқымдық куәліктің жоқтығы – 3 балл.
4. Жүргізілген тексерулер нәтижесінде есептелген балдардың сомасына байланысты мемлекеттік бақылау субъектілері төмендегідей болып бөлінеді:
– жоғары тәуекел дәрежесі – 20 және одан да жоғары балл;
– орташа тәуекел дәрежесі – 11 ден 20–ға дейін;
– төменгі тәуекел дәрежесі – 10–нан көп емес;
5. Бір тәуекел деңгейіндегі субьектілерді тексеруді жоспарлаудың басымдығын айқындау үшін:
– жинақталған балдардың ең жоғары сомасы;
– бұрынғы тексеру барысында анықталған кемшіліктерді жою нәтижесі (нұсқаманы орындауы);
– соңғы тексеру күні негіз болып табылады.
Тұқым шаруашылығы саласындағы мемлекеттiк бақылауды тұқым шаруашылығы жөнiндегi мемлекеттiк инспекторлар жүзеге асырады және ол Қазақстан Республикасының тұқым шаруашылығы туралы заңнамасының, тұқым шаруашылығы саласындағы ұлттық стандарттар мен өзге де нормативтiк құжаттардың сақталуын қамтамасыз етуге бағытталған.
Тұқым шаруашылығы саласындағы мемлекеттiк бақылау:
1) сорттық және тұқымдық бақылауды;
2) аттестатталған тұқым шаруашылығы субъектiлерiнiң қызметiн олардың уәкілеттік орган белгiлеген бiлiктiлiк талаптарына сәйкестiгi нысанында бақылау;
3) ауыл шаруашылығы өсiмдiктерiнiң сорттарын мемлекеттiк сынауды бақылау.
Тұқымдарды өндіру, дайындау, өңдеу, сақтау, өткізу, тасымалдау және пайдалану жөніндегі іс–шаралардың жүзеге асырылуын мынадай:
– тұқым себу;
– ауыл шаруашылығы өсiмдiктерiнiң вегетациясы;
– жинау;
– тұқым құю;
– тұқым сақтау;
– өткiзу (тұқымдардың өткiзуге дайындалған және өткiзiлген партияларын, оның iшiнде экспорт және импорт кезiнде, олардың сапасының растаушы құжаттарға сәйкестiгiне тексеру) кезеңдерiнде тұқым шаруашылығы ережелерi мен нормаларын сақтау нысанында бақыл.
Белгiленген тәртiппен аттестатталған тұқым өндiрушiлердiң тұқым өндiруiн бақылау, ол мынадай кезеңдердi қамтиды:
– тұқым себуге дайындалған егiстiктердi тексеру – тұқым себудiң алдында жылына бiр рет;
– вегетация кезеңiнде сорттық егiстердi тексеру – жылына үш рет;
– сорттық және гибридтiк егiстердi байқау және егiстiк зерттеудi бақылау – байқау кезеңiнде бiр рет;
– тұқымдарды жинау (жинап алу), тасымалдау, өңдеу (тазарту) және сақтауды, тұқым қоймаларының дайындығын бақылау – бақылаудың әрбiр түрi бойынша жылына екi рет.
2) Аттестатталған тұқым сапасына сараптама жасау жөнiндегi зертханалардың тұқымдардың сорттық және себу сапасына сараптама жүргiзуiн, олардың тұқым шаруашылығы саласындағы нормативтiк құқықтық актiлер мен стандарттарды сақтауын:
– тұқым сапасын сараптау кезеңiнде жылына екi рет, сондай–ақ бақылау тәртiбiмен тұқым сапасын сараптау жөнiндегi қызметтердi мемлекеттiк сатып алуды жүзеге асыру кезiнде;
– тұқым өндiрушiлерге шағым жасалған, сондай–ақ аттестатталған тұқым сапасына сараптама жасау жөнiндегi зертханалар берген тұқымдарды сорттық және себу сапасына зерттеулердiң нәтижелерiмен келiспеген жағдайдағы бақылауды;
3) байқаудан өткізу кезеңінде байқаудан өткізушілердің жұмысын, сондай–ақ тұқым өндірушілердің осы Заңның 14–бабы 2–тармағының нормаларын сақтау нысанасына оларды тексеруді;
4) тұқым шаруашылығы субъектiлерiнiң тұқым шаруашылығы саласындағы нормативтiк құқықтық актiлердi, стандарттар мен өзге де нормативтiк құжаттарды сақтауын бақылауды қамтиды.
4. Тұқым шаруашылығы саласындағы мемлекеттік бақылау тексеру нысанында және өзге де нысандарда жүзеге асырылады.
5. Тексеру «Қазақстан Республикасындағы мемлекеттік бақылау және қадағалау туралы» Қазақстан Республикасының Заңына сәйкес жүзеге асырылады.
Мемлекеттік бақылаудың өзге де нысандары осындай Заңдарға сәйкес жүргізіледі.
Міне, осындай салалық заңдар, техникалық бақылау, астық шаруашылығы, карантин және өсімдік қорғау салалары бойынша да қабылданған. Қойып отырған талаптарыда дұрыс, жазылуыда жаман емес, ал, орындалуы қалай? Өкінішке орай, осы заңдардың орындалуы өз дәрежесінде емес. Түрлі кедергілерге тіреліп, атқарылмай жатыр. Бірде мароторияға, сілтейді, бірде қаражатқа тірейді, кейде басқа себептер табылады. Әйтеуір, осы сияқты сылтаулардың салдарынан бақылау жұмыстары өте төмендеп кеткен, жоқ деседе болады. Ал, мемлекеттік бақылауды өз дәрежесінде іске асыру үшін, құзыры, міндеттері заңмен шегеленіп, нақтыланып қойылған мемлекеттік мекеме болу міндетті. Ондай мекеме, Ауыл шаруашылығы министрлігі қарамағында құрылған, негізгі міндеттері айқындалып қойылған еді, кейінгі кездері, бұл мекеменің қызметі осалдап кетті, тіптен, шашыратылып, тарап кеткен деуге болады.
Егерде мемлекет сапалы өнім өндіріп, оның экспорттық әлеуетін арттырамыз десе, халықты сапалы өзіміздің отандық тауарлармен толық қамтамасыз етеміз десе, онда ауыл шаруашылығы саласында да, мемлекеттік бақылауды нығайтып, қабылданған Заңдарға сәйкес тұрақты, қалыпты жағдайда, өз дәрежесінде жүргізіп отыруға міндетті. Сонда ғана өнімнің саныда болады, сапасыда артады.
Нұрмахамбет Айтуғанов,
Қазақ мал шаруашылық және мал азығын өндіру ғылыми-зерттеу институтының аға ғылыми қызметкері, ауыл шаруашылығы ғылымдарының кандидаты, ҚР Мемлекеттік сыйлығының иегері
493 рет
көрсетілді0
пікір