- Тарих толқынында
- 30 Қараша, 2015
«ҚҰДіРЕТТІҢ БІР АТЫ ТАЛАНТ БОЛСА, БІР АТЫ – ЕҢБЕК!»
Жұмабек КЕНЖАЛИН,
«Қазақ газеттері» ЖШС-нің
Бас директоры – Редакторлар
кеңесінің төрағасы
Қазір еліміздің қоғамдық дамуында, рухани өрлеуінде соны бір лептің пайда болғанын байқамау мүмкін емес. Елбасы Н.Назарбаевтың «Өмір өткелдері» деп аталатын сұхбат кітабы ұрпақтар үндестігінің, дәстүр жалғастығының ең бір нәзік пернелерін дөп басқандай әсер қалдырады.
Ең бірінші айтарымыз, осынау кітаптың диалог сыр-сұхбатқа құрылғандығы. Мұның ерекшелігі автор оралымды әңгімеге тікелей себепкер бола білген қаламгердің сауалдарына толымды жауап бере отырып, оны дәйектемелермен нақтылай түседі. Бұл оқырманның шүбәсіз сенімін орнықтырудың бір тәсілі. Шындығы керек, бұл тәсіл өзін-өзі ақтап тұр. Екіншіден, кітап алғысөзді қоспағанда он алты тақырыпқа бөлінген. Тақырыптардың «Ұшқан ұядан» бастап «Астана – елдік ерлігі» аралығына дейінгі бірін бірі толықтыруы, логикалық байланысы, уақыттық желілердің сабақтастығы сақталғанын атап өткен жөн. Осы орайда, кітап авторының «Осындай кітап дайындау жөніндегі идеяны ұсынған, менің айтқан әңгімелерімді қағазға көңілдегідей етіп түсіре білген, орынды, білікті сұрақтарымен тақырыпты ашуға септесіп отырған сұхбаттасушыма – көрнекті журналист, тәуелсіздіктің алғашқы күндерінен бергі сенімді серіктерімнің бірі Сауытбек Абдрахмановқа бірлесе атқарған жұмысы үшін разылығымды білдіруді парыз санаймын» деуі үлкен парасаттың, мәдениеттіліктің белгісі деп ұққан жөн. Нұрсұлтан Әбішұлының сұхбаттасушы қаламгерді шығармашылық сапардағы серіктесіне теліп, оған ілтипатпен ризашылығын білдіруі шын мәдениеттілік пен үлкен зиялылық көрінісі. «Өмір өткелдері» ХХ ғасырдың екінші жартысы мен ХХІ ғасырдың өзіміз өмір сүріп отырған кезеңіне дейінгі Қазақ Елі тарихының өсу-өркендеу және қым-қиғаш қайшылықты кезеңдерінің анық полотнасы деу қажет. Өйткені, мұндағы деректер мен оқиғалар хронологиясы мемлекетіміздің бірінші басшысының аузымен баяндалғандықтан да ғылыми айналымға түсіп, саясаттанушылар мен әлеуметтанушылардың, психологтардың, тарихшылардың зерттеу нысанына айналары сөзсіз. Мәселен, тұлғаның қарапайым металлург-жұмысшы мамандығынан әлемдік көшбасшы биігіне дейінгі қалыптасу ерекшеліктері, әлеуметтік кикілжіңдерді реттеудегі тұлғаның рөлі, тұлғаның саяси көзқарастарының эволюциясы т.б. тақырыпқа байланысқа қатысты мысалдарды кітаптың бірнеше тарауларынан табуға болады. Әсіресе, Теміртаудағы 1959 жылы орын алған оқиғаның астары (124-129 б.б), Қарағанды кеншілерінің ереуілі кезіндегі (244-249 б.б). күрделі мәселелерді шешуде жеке тұлғаның рөлі секілді мәселелерді анық байқайсыз.
Кітапта жас ұрпақты еңбекқорлыққа баулудың, жалпы, еңбекті сүюдің қажеттілігі хақындағы ой-толғамдар құнды. Соның бірқатары былайша өрнектелген. «Жақсы өмірдің басты кепілі еңбек десек, жақсы еңбек етудің бір кепілі – спорт», «...Саламатты өмір салтын сақтамайтын адамның да еңбегі өнімді болмайды. Ой еңбегіне де денсаулық керек» (129 б.). Кітапта Нұрсұлтан Әбішұлының еңбек туралы ой-толғанысы, әсіресе, оның жастық шағының ең бір жалынды жылдары өткен Теміртау естеліктерімен тікелей байланысты. Бұл жайында ол былайша толғанады. «Қарағандының әңгімесіне оралайын. Облыстық ауқымындағы жұмыс маған көп нәрсені бадырайтып көрсетті. Орталықта, республикада алдымен металл мен көмірді ғана сұрайтындықтан Теміртауда да, Қарағандыда да әйелдердің қоғамдық өндіріске тартылуы тым мардымсыз екен. Жақсылап есептеп кеп жіберсек, Қарағанды мен Теміртауда еңбекке жарамды тұрғындардың ішінен 50 мың адам жұмысқа тартылмаған болып шықты. Одақтық министрге хат жазып, облыста жеңіл өнеркәсіп орындарын ашуға мүмкіндік алдық. Осының бәріне, негізінен, жұмысшы ортасының өскені еңбек адамының психологиясын, еңбек қиындығын, қадір-қасиетін жақсы білетінімнің, ең бастысы – өзімді аямағанымның, еңбекқорлығымның арқасында қол жетті деп сеніммен айта аламын. Бұрын біздің Қарағанды облысында жұмыс істеген, кейін Ресейдің Омбы облысының губернаторы болған Леонид Полежаев өзінің кітабында «Назарбаев партия жөргегінде өскен адам емес еді» деп жазыпты. Онысы рас. Нағыз достық сезімі де еңбекте шыңдалады. Біз бір бригадада тоғыз адам жұмыс істедік. Тоғызымыз тоғыз ұлттың баласы екенбіз. Соны еске алған емеспін. Әрқайсымыздың жұмысымыз, міндетіміз белгілі. Егер, бір адамның өзі ісін дұрыс тындырмаса, онда бүкіл бригадаға қауіп. Ондайда қайдан жалқаулық болады» (130-131 б.б). Осындай еңбек жолындағы шыңдалудың соқтықпалы соқпақты сапарынан өткен жанның қаламынан «Қазақстанның әлеуметтік жаңғыртылуы. Жалпыға Ортақ Еңбек Қоғамына қарай 20 қадам» деп аталатын сүбелі мақаланың туғанына еш таңдануға болмайды. Жалпы, еңбектің қадір-қасиеті оның өз тағдырындағы орны туралы автор кітаптың «Кемелдену кезеңі» деп аталатын тарауда тарқата баяндайды. Ақыл-ойы, он екі мүшесі сау адам өзінің ең бірінші қажеттілігі еңбек дегенді жүректің көзінен өткізе білуі керек. Масылдық пен тоғышарлық, бойкүйездік адам баласын құрдымның жар қабағына апаратын кеселдер, міне, осылар. Елбасы кітабында патернализм инерциясы, әлеуметтік инфантилизм деген мәселені бұтарлай талдап, оқырманға қарапайым түсінікпен айтып берген. Патернализм бұл былайша айтқанда масылдық пиғылдың дендеуі.
Өткен қоғам мен бүгінгі қоғамды мүлде салыстыруға келмейді. Автор атап көрсеткеніндей, социализм дәуірінде жоспарлы экономика талабына сай адам психологиясы, оның болмыс-бітімі қалыптасты. О кезде бала бірдеңені бүлдіріп қоймаса болды, белгілі бір қалыпта дайын асқа тік қасық болып жүре беретін еді. Мектеп бітіреді, жоғары оқу орнына түседі, оны бітіріп, жолдамамен кәсіпорынға қызметке орналасады, үйлі-баранды болады, т.с.с. Осылайша бір сатыдан бір саты жалғанып кете береді... Ал, жаңа заман мұндай сартап үрдісті көтермейді. Нарық заманы, адамның өзіне де оның бүтіндей болмыс-бітіміне де жаңа өлшем қойып отыр. Бұл бәсеке заманы, шын дүлдүлдер мен тұлпарлардың оза шауып өнеге алатын кезеңде тұрмыз.
Қазіргі заман шын еңбекқорлықтың лайықты бағаланатын заманы. Нақ бейнеттің зейнетін көретін уақыт. Ал, осының бәрі өзінен-өзі келе қоймайды. Ол үшін білім керек, адал жүрек, парасатты ақыл-ой керек. Президент Баршаға Ортақ Еңбек Қоғамы өзінен-өзі орнай қоймайды деп отыр. Ол бір адамның немесе он адамның, тіпті, жүз адамның да қолынан келмейді. Ол үшін осы мәселені бүтіндей Ел болып қолға алайық. Азат елімізді масылдық пен тоғышарлық дертінен арылтайық деп отыр. Баланы шектен тыс өбектеу оны рухани жағынан мүгедек ететінін көп ата-ана білсе де, білмегенсиді. Әлпештеудің реті осы екен деп шектен шығып жататындары бар. Мұны олар өзі секілді пиғылды әулетпен жарыса жасайды. «Мен көрген қиындықты енді бұл көрмесін. Қолда барда жасап қалайық...» деген ниет бүгінде талай жасөспірімнің теріс жолға түсуіне түрткі болып отырғанын кейбір ата-ана білсе де білмегенсиді. Жасына жетпей қылмыстық әрекеттерге бару, неше түрлі діни ағымдарға ілесу кейде сол астатөк байлықтың, есепсіз барлықтың бағасына жете мән бермеуден де болады. Барлық, байлық не істетпейді? Олай болмауы үшін де баланы жастан еңбекқорлыққа, қиындыққа, төзімділікке тәрбиелеу қажет. Бұл жөнінде де кітап авторы Елбасы Н. Назарбаев былай деп жазады. «Мен ес білгеннен еңбектің ортасында өстім. Ана жолы айттым ғой, менің әкем Әбіш ғұмыр бойы жұмыс істеп өткен адам. Ол кісінің бос отырған кезін көрген емеспін. Не малды қарайды, не егін егеді, не отын жарады, не томар қопарады, әйтеуір, бір шаруаны қолға алып жатқаны. Шаршауды білмейтін адам сияқты еді. Ауыр жұмыстардан да қайтпайтын. Үшқоңырдың биігінде салынған жолда да әкемнің қолының таңбасы қалған. Әкем мен шешемнің тағдыр тоғыстыруына да еңбек себепкер болған. Анам сонау Шу жақтан келіп, салынып жатқан жұмысқа тұрған екен. Анам да жұмыс десе жанып түсетін. Үйдің жұмысын тындырып тастап, көрші-қолаңның шаруасына кірісіп жүретініне қайран қалатынмын. Біздің үйдің адамдары ғана емес, бүкіл ауыл, негізінен, еңбеккер еді. Сол тәрбиені көріп өстік» (108-109 б.б).
Қарап отырсаңыз, Елбасының бүкіл ғұмыр жолының бастауында еңбекке деген құштарлық болған екен. Еңбек – бәрін де жеңбек. Олай болса, балаларды мектеп қабырғасында-ақ еңбекке баулуды кешенді түрде жүргізу қажеттігі айқын байқалады. Тіпті, жоғарғы сынып оқушыларына Елбасының қаламынан туған «Қазақстанның әлеуметтік жаңғыртылуы. Жалпыға Ортақ Еңбек Қоғамына қарай 20 қадам» деп аталатын мақаласының түпкі мәнін түсіндіріп, оны оқу бағдарламаларына енгізсе де артық болмас еді. Өйткені мұнда отаншылдықты, жастардың бойында патриотизмді қалыптастырудың нақты тегершіктері айқын көрсетілген.
321 рет
көрсетілді0
пікір