- Заманхат
- 15 Шілде, 2014
Ү р е й
Аманхан ӘЛІМҰЛЫ,
«Ақиқат»
Автордан: ҮРЕЙ, ол қашанда да адамзатпен бірге жасап келе жатқан тарихи-табиғи құбылыс. Назарларыңызға ұсынып отырған мақала осыдан көп жыл бұрын жазылған еді. Енді, қайтадан назарларыңызға ұсынуымның себебі, бүгінде Қазақстан қоғамын тағы бір үрей жайлаған. Бұлай дейтінім, қазіргі Ресей мен Украинадағы жағдай қанды қырғынға ұласқан тұста, одан біз де сырт қалалмаймыз-ау деген ҮРЕЙ қазақстандықтардың да бойын жайлағаны анық. Оны мен қаладағы кез келген адам тасмалдайтын көліктердегі жолаушылардан естіп, тіпті, кейбір қоғамдық орындарға жиналған азаматтардың әңгімелерінен де байқауға болады. Соғыс деген қайғы-қасіретті көз алдыңа келтіретін сөз. Оның түп-төркінінде ҮРЕЙ жатыр...
.
Қай газеттен оқып, қай күні қойын дәптеріме жазғаным есімде жоқ, әйтеуір, айнала бір парақтағанда көзіме түскені: «мынау болса – Қазақ. Мұның жағдайы ешқашан өзгермейді. Абайдан бері солай!..» деген сөйлем. Сіздің не ұққаныңызды қайдам, менің білетінім осынау сөздің астарында үлкен ҮРЕЙДІҢ суық көлеңкесі жатыр. Бұны жазған өзге емес, өз қазақ газетіміз. Құдай қаққанда аты-жөні, оның жазылған уақыты есіме түспей тұрғаны. Мұны неге айтып отырсың дейсіздер ғой. Тоқталайын. Осынау тұжырымнан есік-тереземізден ӨТІРІК пен ҮРЕЙ сығалап тұр. Ол – рухани ҮРЕЙ.
ҮРЕЙ – тарихи категория. Адамның ісін қолынан түсіріп, ішкенін ірің, жегенін желім еткің келсе, оны со ҮРЕЙДЕ ұста. Үркіт. Ол туралы арлы-бергілі зерде қалыптастыратын ақын-жазушыларымыз да, философтарымыз да, ғалымдарымыз да, қойшы әйтеуір, өнер атаулыдан үміттінің бәрі жазған. Әлі де жазылады. Сонда да, оның сырын ашып, түбіне жеткен ешкімді сезіп, біле алмай отырмыз. Яғни, ҮРЕЙ тарихилығымен қатар мәңгі де категория екен. Оның екі түрі бар, біріншісі Құдай тағаланың басқа салуымен келетін ҮРЕЙ ДЕ, екіншісі қолдан жасалып, жеке мақсат-мүдде жолындағы аярлықтан дертке айналдырылатын ҮРЕЙ. Біз соның екіншісіне тоқталмақшымыз.
Аталған ҮРЕЙДІҢ екінші түрін белгілі бір топ, үлкен халықтың ішіндегі аз ұлт өкілдері ойлап тапқан. Оның, негізі космополитизм мен нигилизмде жатыр. Ол неғұрлым табан тірер топырағың, арқа сүйерің болмаса, соғұрлым әр түрлі көздер арқылы өзің тұратын жердегі ұлтты ҮРЕЙДЕ ұстап, рухын сындыру арқылы билеп-төстеп қал принципіне саятын індет. Оның басты көзі – кейбір тәуелсізбіз деп жүрген БҰҚАРАЛЫҚ АҚПАРАТ ҚҰРАЛДАРЫ, яғни, солар жаулап алуға тырысқан АҚПАРАТТЫҚ КЕҢІСТІК. Осы бір қуатты күш тұрғанда қалған әлеуметтік-экономикалық, саяси-мәдени жайлар екінші планға ысырылады. Иә, әлеуметтік-экономикалық іс-шаралар арқылы да ұлтты ҮРЕЙДЕ ұстауға болады, бірақ, ол өтпелі кез-кезеңіне қарай жоғары-төменді деңгейде ауытқып тұратын процесс. О да қауіпті дерт, бірақ, одан айығуға болады.
Жаңа сөз басында ҮРЕЙ жөнінде көп айтылып, жазылғаны туралы тілге тиек еттік. Соның бірі – 1996 жылғы «Ақиқат» журналының сәуірдегі санындағы С. Дорженовтың «ҮРЕЙ» атты мақаласы. Енді, бірі – сол кезеңде жарық көрген «Жас Алаш» газетінің «ҰЛТТЫ ҮРЕЙ БИЛЕСЕ НЕ БОЛАДЫ?» деген сауалнамасы. Одан бері де біраз уақыт өтті ғой. Аталған мәселеге неге қайта оралып отырмыз? Оның себебі – соңғы кездері газет-журналдар, радио-телеарналарымызда жұртты ҮРЕЙДЕ ұстайтын хабар-ошар, мақала-баяндаулардың етек алып кетуімен бірге, кейбір ақын-жазушыларымыздың қара аспанды суалдыруы. Сонымен, тарих ғылымының докторы, профессор Секен Дорженовтың көтерген мәселесі мен «Жас Алаш» газетінің сауалнамасы – дер кезінде қозғалған жайлар. Секең мақаласында ұлтымыздың арлы-бергі тарихына шолу жасай отырып, оның сана-сезімін, тұрмыс-тіршілігін жайлаған ҮРЕЙДІҢ сырын жан-жақты ашуға тырысқан. Ол орындалған да. Мақала бір тыныспен оқылады. Оның бір жерінде Секең: «Құрметті оқырман, «осыншама түңілгендеріңізге не себеп?» дерсіз, себебі, он жылдан бері сөз көп, іс жоқ боп кетті» дейді. Біз бұған қосыламыз. Ал, бірақ, келтірілген сөйлемді жалғастыра «адамша өмір сүруден қалып барамыз» дейді. Міне, бар гәп осы тұста. Осы арқылы Секең қатты қателеседі де, өзі ҮРЕЙ туралы жазып отырып, сол ҮРЕЙ арқылы ұлт еңсесін басады. мерзімді баспасөздер мен телерадио арналардың кұдіреттілігі де сонда.
Ұлтты ҮРЕЙ билеген тұстан құлдық психология қалыптасады. Қазіргі әртүрлі құйтырқы жолдармен экономикалық, саяси, әлеуметтік-психологиялық қысым көрсетіп, ұлтқа қиянат келтірушілердің де мақсаты сол. Әсіресе, олардың ішінде ең қауіптісі – әлеуметтік-психологиялық ахуал жасаушылар. Олар ұлттың рухын сындырады. Әлеуметтік-экономикалық дағдарыстан шығуға жол табылады. Ал, әлеуметтік-психологиялық дағдарыс туғызған РУХ ҮРЕЙІНЕН айығу неғайбыл. Сондықтан, бізге қазір ұлттық САНА қалыптастыру керек. Ұлттың руға, тайпаға, топқа бөлінуі, со ұлттық САНАҒА қарағанда ұлттық СЕЗІМНІҢ жетегінде кетуінен. Оның ар жағында, тұтастық танытуға жол бермейтін жеке-жеке, топ-топ болмасақ өмір сүре алмаймыз деген ҮРЕЙ салқыны жатыр. «У ішсең руыңмен іш» деу де соған саяды. Ал, мен «руыңмен у ішкін, мен ішпеймін» деп толғаймын...
Ұлтты ҮРЕЙ билеген тұстан ұлттық хаос басталады. Ұлттық егемендік пен тәуелсіздікті космополитизм мен нигилизм өкілдері билеп, ұлттағы барды жоюға тырысады. Оларға жол бермес үшін ұлттың саяси, діни, мәдени-әдеби және басқа топтар элитасының тұтастығы қажет. Олар рухани тұтастыққа ұйытқы болушылар. Рухани тұтастықтың апарар шегі шын мәніндегі ұлттық ТӘУЕЛСІЗДІК. Ұлттық ТӘУЕЛСІЗДІК – тәтті сөз. Оның дәмін татқан ұлтты ешқандай да ҮРЕЙ билемек емес. Бізде әзірше сол жетпейді.
Демократияны, сөз бостандығын демагогияға айналдырғандар қашан да ұлтты ҮРЕЙ құшағында ұстауға тырысады. Кейбір либерал өздерін «тәуелсізбіз» (ешқандайда тәуелсіз емес, ол белгілі бір ақшалы қалтаға, оның тобының мақсат-мүддесіне қызмет етеді. Соларға тәуелді) деп санайтын газеттер мен телерадиоарналардың көздеп-іздегені де сол. Әлі оңы-солын танып үлгермеген ұлтты үнемі ҮРЕЙЛЕНДІРІП, олардың сана-сезімдерін тұрмыс тудырған келеңсіз жайлар арқылы езіп, еңсесін көтертпестей күй кештіреді.
Ұлтты ҮРЕЙ билеген тұстан ұлттық тұтастық күйрейді. Ең бастысы, жалпы халықтық ҰЖМАҚ (барлық жағынан) – космополитизм етек алады да, ұлттың әдет-ғұрып, салт-санасына ши жүгіреді. Сондықтан, қазір біздің ұлтымызға экономикалық-әлеуметтік қиындықтан түптің-түбінде алып шығатын, ұлтқа оңы-солын ажыратуға мүмкіндік беретін саяси көзқарықтылық пен сауаттылық қажет. Со Секен Дорженов мырза екеуміздің ойымыз «ҮРЕЙ билеген тұста құлдық психология қалыптасады» деген тұжырым тұсында үндеседі. Құрметті тарихшы ҮРЕЙДІҢ түп қазығын әлеуметтік-экономикалық, тіпті, сөз бостандығынан іздейді. («Зиялылардың тіліне қақпан салынуы»). Сөз жоқ, Секеңнің бұл пікірінің де жаны бар. Бірақ, ол уақытша құбылыс. Біз қашан да әлеуметтік-экономикалық дағдарыстан ерте ме, кеш пе шығамыз. Шығын да болар. Оған Қытай, Жапония, Оңтүстік Корея секілді мемлекеттердің тарихы куә. Ал, рухани, сана-сезім ҮРЕЙІ ең қауіпті жау екенін әлі күнге дейін елеп-ескермей келе жатырмыз. Гәптің тағы бір ұштығы осында. Ұлтқа не халыққа дүние жалғанның тек қана қараңғылық тұстарын ғана айтып олардың сана-сезімдерін жақсылықтан алып қашсақ, міне, ҮРЕЙДІҢ көкесі сонда. Оны айтасыз, тіпті, төрт-бес ай айлық алмай, қаржыдан қиналған адамның өз-өзіне қол салуын да ерлікпен пара-пар жағдайдай насихаттайтын басылымдардың барлығын кімнен жасырамыз. болмаса, кең байтақ республикамыздың бір бұрышынан шыққан келеңсіздікті жер дүниеге жар салып, әлемдік деңгейдегі қасіреттей насихаттайтұғын теле-радиоарналардың барлығы да өтірік емес. Иә, қайғының үлкен-кішісі болмайды. Біз оған келісеміз. Бірақ, сол арқылы күнделікті ертелі-кеш қоғамды, адам сана-сезімін ҮРЕЙДЕ ұстап, олардың еңсесін баса беруге еш уақытта келісе алмаймыз. Мен үшін дүние жарығымен де құнды.
Бір кезде ұлы Достоевский өзінің «Дневник писателя» атты күнделігінде 1877 жылы «... Наше время, столь неустойчивое, столь переходное, столь исполненное перемен и столь мало кого удовлетворяющее...», дей келе «Хуже того, что есть, никогда не было... 1 это царствование от реформ пропала общая идея и всякая общая связь. Прежде хоть какая-нибудь да была, теперь никакой. Все врозь. Был хоть гаденький порядок, но был порядок. Теперь полный беспорядок во всем» деп жазғаны естеріңізде болар. Міне, осыдан артық не шындық, не ақиқат керек? Жазушының көтерген проблемасы бүгінгі күнде де өз құнын кетірген жоқ. Соған қарамай, Достоевский ұлтты ҮРЕЙДЕН сақтандырады. Мықты болуларын тілге тиек етеді. Өйткені, ол – үлкен талант. Талант қашанда да уақытқа оппозиция. Сол арқылы ол уақыт тудырған қиындықты, айта берді қасіретті жеңуге үгіттейді Дәлел ме? Дәлел. Оның: «Не запугивайте себя сами, не говорите: «Один в пол не воин» и проч. всякий, кто искренно захотел истины, тот уже страшно силен» дей келеді де, ойын одан әрі: «Не подражайте некоторым фразерам, которые говорят поминутно, чтобы их слышали: «Не дают ничего делать, связывают руки, вселяют в душу отчаяние и разочарование» и проч. и проч. Все это фразеры и герои поэм дурного тона, рисующиеся собой лентяи. Кто хочет приносить пользу, тот и с буквально связанными руками может сделать массу добра» дегені. Сөйтіп, ол ресейге басты күйретуші күш қайдан келіп, оның суық желінің қаншалықты, қалай соғатынын ескертеді.
Көрдіңіздер ме, үлкен таланттар қашанда ұлтты ҮРЕЙ билеуден қорғаған. Жалпы, сырттан телінген идея мен идеологияның мақсат-мүддесі де ұлтты со ҮРЕЙДЕ ұстау. Ал, оған мықты таланттары бар, сол таланттарына арқа сүйеген ұлт қана қиындыққа сыр бергеніне қарамай, оның ауырынан аман өтеді. Сондықтан, кейбір өзін тәуелсіз газет, теле-радио санайтын арналардың үздіксіз өмірдің келеңсіз тұстарын көрсетіп, жазуына құлақ түру ҮРЕЙ жетегінде кету деген сөз. Иә, кетік-кемшілікті жазу керек. Шындық та, ақиқат та айтылмаса болмайды. Шама-шарық, қадір-қалімізше айтып та, жазып та жүрміз. Бірақ, ол күйректікке ұрындырып, рухты сындыратын құралға айналмауы тиіс. Өздерін жаңа бағыттағы тәуелсіз санайтын қазақ газеттеріне де соны айтар едік. Біздің ұлттың керемет қасиеті – ешуақытта өмірден түңіліп баз кешпеген. «Құдайдан үмітім бар» дейтіні де сондықтан. Барды жоққа шығарушы нигилизм, табан тірер топырақтан ада космополитизм өкілдерінің бірден-бір құралы да со ҮРЕЙ. Олар туралы бір кезде Павл Флоренский: «... Я верю и надеюсь, что, исчерпав себя, нигилизм (оның ішінде космополитизм де бар – А.Ә.) докажет свое ничтожество, всем надоест, вызовет ненависть к себе...», – деген.
Мұның бәрін тілге тиек етіп, оқырман назарына ұсынғандағы мақсат – қазіргі экономикалық-әлеуметтік қиындықтың өтпелілігін айтып, жандарын ҮРЕЙГЕ билетпеуге үндеу. Иә, сөз жоқ, қазір қиын да күрделі кезең. Бірақ, соған қарамай, бәріміздің де Құдайдан үмітіміз бар.
«Қазақ әдебиеті».
21 шілде, 2000 жыл
287 рет
көрсетілді0
пікір