- Заманхат
- 15 Қараша, 2017
РУХАНИ ЖАҢҒЫРУ ЖӘНЕ М. ӘУЕЗОВ
Қазақстан Жазушылар одағының мүшесі, профессор
Елбасымыз, Ұлт Көшбасшысы Н.Ә.Назарбаевтың «Болашаққа бағдар: рухани жаңғыру» атты бағдарламалық мақаласы шын мәніндегі тарихи мәні зор, халқымыздың ұлттық сана-сезімін биік деңгейге көтеретін, Мәңгілік ел болашағы – жастарды тәрбиелеуге арналған үлкен ойдың, тұғырлы тұжырымның жемісі болғандығы еш дәлелдеуді қажет етпейтіні айқын шындық. Елбасының бұл еңбегі «Қазақстанның үшінші жаңғыруы: Жаһандық бәсекеге қабілеттілік» деп аталатын биылғы халыққа Жолдауының заңды жалғасы секілді болды. Оны Мемлекет басшысының: «... Біз қайта түлеудің айрықша маңызды екі процесі – саяси реформа мен экономикалық жаңғыртуды қолға алдық. Біздің мақсатымыз айқын, бағытымыз белгілі, ол – әлемдегі ең дамыған 30 елдің қатарына қосылу. Аталған екі жаңғыру процесінің де нақты міндеттері, басымдықтары мен оған жеткізетін жолдары бар... Мақсатқа жету үшін біздің санамыз ісімізден озып жүруі, яғни, одан бұрын жаңғырып отыруы тиіс. Бұл саяси және экономикалық жаңғыруларды толықтырып қана қоймай, олардың өзегіне айналады», – деген сөздері дәлелдейді.
Өте орынды ой, рас айтылған сөз. Олай дейтініміз, қазіргі кезеңдегі көз ілеспес өскелең өмір өзгерістері, әсіресе, бүгінгі ғаламдық жаһандану үрдісі, қазақ қоғамына дендеп еніп келе жатқан батыстың мәдениеті мен өркениеті біздің ой-санамыз бен ішкі дүниетанымымызды нығайтуымызды талап етіп отыр. Сондықтан, халқымыздың рухани жаңғыруының басты шарты – ұлттық кодымызды сақтауды әрқашан естен шығармауымыз қажет. Ұлттың коды дегеніміз – ана тіліміз бен туған әдебиетіміз, музыкамыз, ән-күй өнеріміз, өміршең өмір салттарымыз бен ата-бабаларымыздан жалғасып келе жатқан дара дәстүріміз, жөн-жоралғыларымыз, бір сөзбен айтқанда – ұлттық рухымыз болып табылады. «Ата салтың – қазақтық қалпың» демекші, бұл аталған қадір-қасиеттердің барлығы, түптеп келгенде, ұлттық сананың қалыптасып кемелденуіне, орнығып нығаюына қызмет етеді. Ұлттық код пен ұлттық мәдениет жоқ жерде ешқандай рухани жаңғыру болмайтыны бесенеден белгілі. Екіншіден, «Дәстүрдің озығы бар, тозығы бар» дегендей, ұлттың өркендеуіне кедергі болатын өткеннің кертартпа әдет-дағдылары мен келеңсіз құбылыстарынан арылу да біз үшін өзекті мәселе болуы керек. Мұны Елбасы өзінің бағдарламалық мақаласында ерекше қадап айтты. Осы орайда, «Болашаққа бағдар: рухани жаңғыру» атты еңбегінде ұлы Абайдың даналығы мен М.Әуезовтің ғұламалығын, жыр алыбы Жамбылдың жырлары мен дарынды композитор Құрманғазының күйлерін, ғасырлар қойнауынан келе жатқан бабалар үнін тілге тиек етіп, мысалға келтіреді. Мұны Ұлт Көшбасшысы жайдан-жай айтып отырмағаны анық. Өйткені, биыл туғанына 120 жыл толып отырған ұлы жазушы М.Әуезовтің өмірі мен шығармашылық әлеміне зер салғанда Елбасы мақаласындағы рухани жаңғыруға байланысты ойларды кемеңгер қаламгер өз еңбектерінде табанды түрде әр тарапты айтып, жазып отырғанын, үнемі басты назарда ұстағанын аңғарамыз. Бұл ақылман жазушының ұлт тағдырына немқұрайлы қарамағанын, оның шынайы жанашырлық ықыласын, азаматтық-патриоттық рухын көрсетеді. Осы аталған жайттардан Елбасының бағдарламалық мақаласында ұлы жазушының ғұламалығына мән беріп, ерекше атауы бекерден-бекер емес екенін айқын сеземіз. Президент өз еңбегінде ХХІ ғасырдағы ұлттық санаға байланысты прагматизм, Ұлттық бірегейлікті сақтау, Қазақстанның революциялық емес, эволюциялық дамуы, бәсекеге қабілеттілік, сананың ашықтығы сынды мәселелермен бірге таяудағы жылдарда атқаратын міндеттер ретінде еліміздегі білімнің салтанат құруына арнайы тоқталды. Білім – ұлт өркениетінің өлшемі дейтін болсақ, ұлттың сапалық көрсеткіші де біліммен тікелей байланысты болмақ. Қазақтың: «Оқусыз-білім жоқ, білімсіз–күнің жоқ», дейтін аталы сөзі де сондықтан. Ал, білімнің негізгі іргетасы әліпбиден, ұлттық жазу үлгісінен қаланады. Бүгінгі ана тіліміздің, жазу емлеміздің латын әліпбиіне негізделген жаңа графикаға көшуі өткен ғасырда (1929-1940ж.ж.) қолданған әліпбиімізге – латын жазуына қайта оралып, ұлттық санамыздың жаңғыруына ықпал етеді. Біз өткен тарихымыздан 1929 жылдың 7 тамызында бұрынғы КСРО Орталық Атқару Комитеті мен КСРО Халық Комиссариаты Кеңесінің Төралқасы латындандырылған жаңа әліпби – «Біртұтас түркі алфавитін енгізу» туралы қаулы қабылдағанын білеміз. Осы ретте, М.Әуезовтің 1929 жылғы латын әліпбиін енгізу жұмысына белсене қатысқанын, латын жазуының ұтымды жақтары жөнінде салмақты ойлар білдіргенін айтпай кетуге болмайды. Ол араб әліппесінің кемшіліктері қазақ тілінің жазу емлесіне де салқынын тигізгенін, араб жазуының тұсында сезілмеген бұрынғы емленің бар кемшіліктері жаңа әліпбиге көшкен соң көзге айқын түскенін ескертеді. «Қазақ жаңа емлесі туралы» декрет қабылданарда үкіметтік қаулыға Қазақ Орталық Атқару Комитетінің төрағасы ретінде М.Әуезов, хатшысы деген тұсқа Әндіжанұлы қол қояды. 1929 жылдың 25 шілдесінде қабылданған осы құжатта: «...Октябрь төңкерісінен соң ұлы мәдениет-шаруашылық жұмысын өз қолымен істей бастаған қалың қазақ еңбекшілерінің мүддесі, жұрнақшыл-үндесшіл қазақ тілінің дыбыс заңдары, жаңа әліппенің айрықша қасиеттері – бәрі қосылып емлені өзгертуді амалсыз керек қылады. Онан соң емлені социалдық құрылыс жағдайына қарай, тілдің даму бағытына қарай өзгерту керек-ті. ...қазақ емлесін, емлелерінің ішінде ең оңай саналған дыбыс жүйелі емле негізіне құру керек; қазақтың төл сөзі үшін де, шеттен кірген сөздер үшін де бірыңғай емле жасау керек», – деген талап қойылып, оны жүзеге асырудың шаралары бекітілді. Бұл игілікті істің оң нәтижелерін халқымыз кирилл жазуына көшкенге дейін (он жылдан астам уақыт) көрді. Міне, ұлы жазушының осы үлгісі бүгінгі Қазақстанның рухани жаңғыруының басты мәселелерінің бірі – латын жазуының қазіргі қабылдануында да өнеге болатындай елеп-ескерерлік жайт. Еліміздің 2050 жылға дейінгі кезеңге арналған даму стратегиясында қазақ тілін өркендету мен оны мемлекеттік деңгейде орнықтыру мәселесіне айрықша орын берілген. Бұл, әрине, болашақта қолданылатын әліпбимен тікелей байланысты кең қанат жаятын аса маңызды іс. Әліпби – дыбысты таңбалап жазу үшін ойлап шығарылғанын, ал, жазу – ойдағыны қағазға түсірудің, сол әліпбиді тұтынған тілді көркейтудің, оның қолданылу аясын нығайтудың амалы екенін әлем ғалымдары мойындап келе жатқаны мәлім. Сол себепті, латын әліпбиі мәселесін өркениетке жетудің, рухани-әлеуметтік дамудың жолы ретінде қарастырған орынды. Сондықтан да, бұл жайтты егемен еліміз халқының есін жиып, өзінің төл жазуын қалыптастыруына беріліп отырған үлкен мүмкіндік деп бағалаған абзал. Ал, білім туралы айтқанда ұлы Мұхаңның (М.Әуезовтің) «Оқуға ұмтылатын уақыт» атты мақаласындағы: «Оқудың керектігі турасында сөз жазып отырудың керектігі жоқ! Аспандағы күннің барлығына қандай сенім болса, оқудың керектігіне де сондай сенім болған: оқусыз ел – дүниедегі тіршілік жарысына ере алмай жоқ болады. Біз: «Қазақ Хүкіметі, қазақ ұлты» деген сөздің бәрін де оқу таразысымен өлшейміз: оқусыз атақ – өрмекшінің ұясы сияқты бос нәрсе...», – деген сөздері еске түседі. Мақалада данышпан суреткер елді түзу жолға жетелейтін азаматтар, Қазақ елін қатарға кіргізуді мақсұт еткен азаматтар, оқу жұмысын қарастыруын, оқу жұмысы қасиетті жұмыс екенін, саясатқа құрбан болуға жарамайтын жұмыс екенін, еш уақытта көңілден шығармауын, оқу бөлімдеріне қазақ азаматтары кіріп, қазақ мектебін ретке салуын ескертеді. Бұл мысал да кемеңгер жазушы ойларының бүгінгі күнгі біздің рухани жаңғыру талаптарымен үндес келетінін байқатады. Бұл жайтты Елбасы Н.Назарбаев «Болашаққа бағдар: рухани жаңғыру» мақаласында: «...Табысты болудың ең іргелі, басты факторы білім екенін әркім терең түсінуі керек. Жастарымыз басымдық беретін межелердің қатарында білім әрдайым бірінші орында тұруы шарт. Себебі, құндылықтар жүйесінде білімді бәрінен биік қоятын ұлт қана табысқа жетеді»,- деп айрықша атап айтты. Ұлы талант иесінің ұлттық кодымыздың басты белгісі – ана тілімізге жасаған жанашырлық қамқорлығы орасан зор. Мұны тілші-ғалымдар екі арнада, екі бағытта қарастырып жүр. Соның бірі және негізгісі – оның жазушы ретіндегі лексика мен фразеологиядағы, грамматика мен стилистикадағы табыстары болса, екіншісі – сөз қолданымға байланысты жазушының теориялық болжамдары мен тұжырымдары, құнды пікір-ұсыныстары туралы жеке зерттеулері. Халқымыздың өткен ғасырда өмір сүрген зиялы азаматтарының бірі, қазақ мәдениетінің ірі қайраткері Ілияс Омаров: «Мұхаңды (Әуезовті) ең алғаш сөзінен танығам, ал сөзді ең алғаш Мұхаңнан танығам», – деуі ұлы суреткердің ана тілін өте жетік меңгергенін және ана тілі мен оның тілдік қорын байытуға орасан зор үлес қосқанын айғақтаса керек. Қаламгер жазу өнерінде өзіне үлкен эстетикалық талғам мен қатаң да жоғары талап қойғанын оның қаламынан туған сырлы сөздерді сөйлетуінен, сөз құдіретін танытуынан анық білеміз. Мұны автор ғылыми-зерттеу, публицистикалық мақалалары мен көркем шығармаларындағы кейіпкерлер сөзінде, сондай-ақ авторлық баяндауларда да жарқырата көрсетеді. Оған қоса, бұдан кемеңгер жазушының жазу стиліндегі биік этикалық-эстетикалық парасат пайымдары мен терең философиялық ой-толғауларының өзара тығыз байланыстылығын аңғарамыз. Мәселен, суреткер тілі туралы мақаласында ол: «...жазушының көркем әдебиеттегі тілі тек жабайы, жұпыны ұғым тілі ғана болып қоя алмайды. Ұғым, түсінікпен қатар, ой, сезімге де бірдей әсер етерлік айшықты тілмен әсем сөйлеуі шарт. Ылғал жоқ, дәм жоқ, тек грамматикашылдың сәл ғана білген, күнделік қалыпта тұтынып жүрген, шама-шарқына өлшенген әдебиет тілі көркем болып жарытпайды», – деп кесіп айтса, ендігі бір жерде: «....Бүгінгі біздің жазушылардан байқалатын бір үлкен олақтық – көп жазушылардың сөздігі шағын, тілі кедей.....Бірталай ақындарымыздың.....еңбектеріндегі сөздік қорға келсек, жиыны бес-алты мың сөзден аса қоймайтын мүлкі ғана бар ма дейсің», – деп өкініш білдіреді. М.Әуезов шығармашылығындағы бүгінгі күнгі рухани жаңғырудың ұлттық арналарының көрініс табуына байланысты жоғарыда біз атаған екі жол, екі бағытқа орай да нақтылы үлгі етерлік мысалдарды мейлінше молынан кездестіруге болатынын байқаймыз. Елбасының «Болашаққа бағдар: рухани жаңғыру» атты бағдарламалық еңбегінде ерекше аталатын, халқымыздың ұлттық кодына жататын салт-дәстүрлерден – сүндет той, тұсау кесер, құда болу (құдалық), келін түсіру, шілдехана, бесік той, қарғыбау беру, өлген адамның орнын сақтау, әруақ риза болу, беташар, көңіл айту, ақсарбас айту, іштей шүкірана ету, сүйек жаңғырту сынды т.б. ата салттарымыздың түрлерін, қазақтың әдет-ғұрып үлгілерінен – дәм тату, ауыз тию, қымызмұрындық, ерулік беру, тоқым қағар, асар жасау, аңшылық, саятшылық құру, үйрек, қаз аулау үшін құс баптау, аңшының, не саятшының олжасын жасы үлкен адамға, не жора-жолдасына байлау, туыстарына тарту ету, ауыл өміріндегі ер-тұрман, қару-сайман, жылқының таңбасы, қойдың ені, үйдің ою-өрнектері сияқты т.т. елдің тұрмыс-тіршілігіне байланысты жөн-жоралғы жайттарын, сан алуан этнографизмдерді көрнекті жазушы өз шығармаларында асқан шеберлікпен қолданады. Мұндай этнографиялық детальдар кейіпкер бейнесінің табиғатын ашуда да, бүкіл шығарманың идеялық-көркемдік қуатын танытуда да мәні зор. Сондықтан, қаламгердің әдеби шығармашылығындағы кезкелген туындыны алсаңыз да ел өмірінің, халық тұрмысының, тыныс-тіршілігінің, шаруашылық кәсібінің, қоршаған орта мен туған жер табиғатының айнасын, көркем картинасын көргендей күйде боласыз. Бұл секілді рухани байлықтар мен олардың хал-жайы, даму үрдісі саңлақ суреткердің публицистикалық мақалаларында (очерктері, баяндамалары, жолжазбалары, естеліктері, әдеби-сын зерттеулері т.т.) да кеңінен орын алған. Айталық, жазушы 1948 жылы жазған «Біздің елдің салт-сауығы» атты мақаласында: «...Гүлденіп тарих, көркейіп өмір, дәурен жаңғырған заманда сан алуан салт та жаңғырады. Өнер, білім тауып өскен елдің салтына да өнер, білім үлгісі, өрнегі кіреді. Бұл жөнінде бұрынғы ауыл салтын санап, бүгінгі аулымыздың жаңалықтарын жалғастырып айтсақ, көп сөз болар еді. Жалпы, салт дегеннің өзін де сансыз көп салаларға бөліп, таратып айтса, сөз ұзақ болады... Салтты біз екі жақтан сөз етпекпіз. Оның бірі – тұрмыс салты, екіншісі – сауық салты. Осы екі жай біздің бүгінгі өнерлі қаламыз бен өскелең колхоздарымызда қалай қалыптанып келеді, соны айтайық», – деп кеңестік кезеңдегі «түрі ұлттық, мазмұны социалистік» деп дәріптелген салттарымыздың әрқайсысына жеке-жеке тоқталады. Мақалада автор оқымысты қазақ қауымында ән салмайтын, би билемейтін, күйді қадірлемейтін жан жоқ екенін, өйткені біздің жаңа салт пен сауығымызда барлық азаматтық өзге қасиеттеріміздің қатарында сауық-сәніміз, көркемөнеріміз аса қадірлі қасиеттеріміздің бірінен саналатынын, бұл жайды кеңестік ауылдағы барлық еліміздің ата-аналық, бала-бауырлық буындарының баршасы толық түсінетінін және түгел сүйсіне қостайтынын заман талабына сай қуанышпен жазады. Мәселен, «Қазақтың халық музыкасы мен музыка театры» атты мақаласында кеңестік Қазақстандағы мәдениет төңкерісі өлкенің барлық еңбекші жұртшылығын қуантып риза еткендей көп-көп табыстарға ие болғанын, өлке мен елдің бұрынғы ешбір тарихында болмаған мәдениет табыстары жаңа төңкерісшіл жас жұртшылықтың өнер таппақ болып, қанат қаққан талабы көркемөнер саласында да жаңалық үстіне жаңалық туғызып отырғанын атайды. Бұл орайда, елдегі мемлекеттік тарихи мән-маңызы бар ірі бағыттағы үлкен жаңалықтың бірі – Қазақтың мемлекеттік музыка театры болғандығын, оның сол кезеңдегі ең алдымен айқындалып көрінетін ерекшелігі – ән, күй негізінің тұтасынан халықтың рухани қорынан шыққандығын, мұнда бұл мұра еңбекші халықтың ой-қиялы мен үмітінің өшпес жанар отын ғасырлар бойы жолғалтпай алып келгенін сөз етеді. Академик-жазушы М.Әуезов: «...Шынында да, туғанынан бастап өліміне шейін өтетін күйін алсақ, қазақтың өмірінде әннің ілесіп жүрмеген ешбір үлкен кезеңі жоқ деуге болады. Оның өмірінде не ғұрыптан туған ән, не үй іші тұрмыс-салтынан туған ән, не болмаса өз өнері арқылы өз жанынан шыққан әндер ылғи егіз болып ілесіп отырады. Ән ғасырлар түкпірінен қайғылы хал баянын бізге жеткізеді», - деп ойын түйіндейді. Мақалада автор қазақтың ән өнері мен халық композиторларының күй мұрасын, олардың музыка театры сахнасында ажарланып, барынша кең де терең түрде жаңаша пайдаланыла бастағанын, ескі мұралардың еуропаланған жаңа театрлық мәдениетке көшкенін, бұл үрдіс өзінен-өзі бір үлкен тарихи-мәдени қарышты қадамға айналғанын, сол арқылы осы бағытта жаңа төңкерісшіл музыка туғызуға, нағыз үлкен қазақ операсын, ұлттық би, балет өнерін, симфониялық оркестр, төл филормониямызды қалыптастыруға негіз қаланғанын баяндайды. Осы тұрғыда қазақ музыка театры халықтың бай рухани мұрасы – тарихи жырлар мен елдік эпостық шығармаларды, қаламгердің драмалық туындыларын арқау еткен «Айман-Шолпан», «Қыз Жібек», «Жалбыр», «Шұға» атты сахналық қойылымдарды, олардағы рөлдерді сомдаған Күләш, Қанабек, Құрманбек сынды үздік өнер саңлақтарының жаңашыл табыстарын үлкен жетістік ретінде мақтаныш етеді. Автордың кез келген шығармасы – мейлі ол шағын әңгіме-хикаяттары болсын, көлемді эпикалық, драмалық шығармалары, әлде публицистикалық және ғылыми-зерттеу еңбектері болсын – бәрінде де қазақтың ұлттық рухани құндылықтары өте ұқыптылықпен, асқан ізденімпаздықпен, үлкен шеберлікпен пайдаланылады. Ал, ғұлама жазушының «Абай жолы» роман-эпопеясының жөні бөлек. Өйткені қазақтың ұлттық брендіне айналған роман-эпопея рухани байлықтарымыздың таусылмас кені іспетті. Сондықтан, әлемге әйгілі шығармадағы тілдік, халықтық-этнографиялық мағлұматтар жайында сөз арайы болуы керек. Біз алған тақырыбымыздың бір парасына ғана тоқталдық. Сөз соңында айтарымыз, арқалы ақын Жұбан Молдағалиевтың: Қайран Мұхаң – көркем сөздің пірі еді, Абайымыз екеу болса, бірі еді. Тілі барда халықтардың, қазақтың, Тірілермен тірілерше жүреді, – деп жыр арнағаны бар. Сол айтқандай, ұлы жазушы, үлкен ойшыл-қаламгер, ірі ғұлама ғалым халқымен бірге өмір сүріп келеді. Олай дейтініміз, М.Әуезов шығармашылығының идеялық-рухани, көркемдік-эстетикалық, тілдік құбылыстар әлемін әдебиетші, тілші ғалымдар қал-қадарынша әр қырынан, жан-жақты зерттеп-зерделеп келеді. Әйтсе де, саңлақ суреткердің бүгінгі күннің басты идеялық талабына айналып отырған ұлттық болмысымызды танытатын рухани жаңғыру арналары толығымен жүйелі түрде қарастыруды қажет ететіні даусыз деп ойлаймыз.
462 рет
көрсетілді0
пікір